Gå til innhold

Visste dere at det kun er en teori at deprimerte mennesker mangler serotonin?

Anbefalte innlegg

Allikevel får man høre på legekontoret at nerveoverføringen mellom nervecellene i hjernen går litt saktere pga lave serotonin-nivåer. Bløff fra ende til annen! Det er ALDRI blitt bevist at deprimerte mennesker har alve nivåer av serotonin. Likesp med schizofrene som lider av en såkalt dopamin-mangel. Bare fordi medisiner som blokkerer dopaminaktivitet (antipsykotika) fungerer på noen FÅ pasienter (med livet ødelagt som oftest), er det ikke dermed sagt at scizofrene mennesker lider av en dopamin-mangel. Det lbi litt som å si at mennesker som er mye plaget av hodepine, lider av Ibux-mangel. You see?

Tenk sjæl neste gang legen prakker på deg antideppere!!!!!!!

Fortsetter under...

Har selv en diagnose, ingen av medisinene de har gitt meg har fungert, så jeg har selv funnet ut hvordan jeg skal takle lidelsen, rutiner i hverdagen, unngå stress, nok søvn, riktig kort, trening og samtale-terapi et par gang i mnd. Får jeg en depresjon så må jeg ha ro og fred, da går den raskere over, så jeg reiser gjerne bort et par dager, eller sender mann og barn til svigers en helg for å få være i fred og jobbe meg igjennom smertene, for ja det er skikkelig vondt når det står på som verst. Godt å gråte ut og få ut følelsene i ro og fred da.

Annonse

Forskjell på å mangle selve stoffet og å ha "late/dårlige/lite fungerende" reseptorer.

Jeg er ingen psykiatriker ei heller nevrolog men noe sier meg at der det er liten pågang er det også liten prioritering.

19:28:

Det er ikke merkelig i det hele tatt, antidepressive kutter bort både toppene og bunnen i ens naturlige glede/sorg. Pillene gjør folk til følelsesløse zombier. Selvfølgelig oppfatter de at de mår bedre når de ingen følelser har??...

19:22 og 19:33:

Dere tror, som så mange andre folk, at lege er allvitende, og at det de sier er Guds ord. Selvfølgelig er det naivt å tro det, men dere føler antakelig at det er nødvendig å tro på "dem med hvit rokk", fordi om det ikke går å tro på dem, hvem skal man tro på da? Akkurat som på Utøya, de trodde på ham med uniformen. Beklager sammenlikningen, men så er det.

Les dr John Virapens bok ”Piller & profiter”, han har jobbet innen legemiddelsindustrien i 35 år og sluttet som administrerende direktør. Men dere kanskje vet bedre råd enn ham…

19:29:

Jeg forstår hva du mener. Har også sett at sollys (D-vitamin) hjelper, Mange lege mener at depresjon kan hjelpes om en går ut i naturen. Jeg har hørt at det lønner seg å ha et lysrør med svak UV i stuen av og til. Så vet jeg at enkelte aminosyrer hjelper også. Les ”Vitaminbibeln” (svensk)

21:35:

Jeg jobber med ADHD og er helt enig med deg!

Til alle: Serotonin og dopamin kan ikke måles fordi det ville skade hjernen å gjøre slike inngrepp. Og det kan ikke måles på dødde, fordi de ikka har noen signaler der.

Det er bare teorier som begynte med at noen forsker stilte spørsmålet ”KAN det være så at serotonin/dopamin har med xxx å gjøre? Så plutselig sier media ”Forskere mener at serotonin/dopamin er årsaken til xxx”.

Løgn fra start til slutt.

Vel, det funket iallefall helt topp hos meg, og det var heller ingen placeboeffekt inne i bildet, da jeg visste på forhånd at effekten var omdiskutert. Legen min informerte meg dessuten om dette.

Veldig sannsynlig at ETT av hjernens titalls signalstoffer skal kunne kurere følgende sykdommer: sosial angst, depresjon, anorexia, schizofreni, tvangstanker, posttraumatisk stresslidelse, ADHD, unipolar depresjon, atypisk depresjon, generalisert angst, bulimi, shoppeavhengighet, spillegalskap. (ironi).

Om noen år er lista sikkert tredobbelt så lang. Dessverre.

Annonse

Men dette er egentlig en ganske spennende diskusjon. De lærde strides også om akkurat selve opphavet til både skizofreni og depresjon.

endel psykiatrikere mener det underligger en fysisk lidelse mens psykologer mener det er en psykisk lidelse trigget frem av både traume og langtids "tåketenking".

Vedder underbuksa mi på at HI er anti-vaksine også. De eneste jeg vet om som refererer til Virapen er av det kaliberet.

Og du sier at Virapen vet så mye bedre, for han har jobbet i mange år, hva med alle de andre legene som fortsatt jobber med medisiner? Vet ikke de noenting, kanskje? Eller er det Virapen som vet best, siden han er lege OG en "avhopper"?

Må bare føye til at jeg er ikke for ukritisk bruk av medisiner, bruker ikke medisiner selv, men ser nytteverdien dersom de blir brukt riktig.

16.40: jeg er ikke en tidligere respondant i tråden, men kjenner Virapen personlig. Han er en arrogant og ufyselig mann på mange måter: MEN han har mange innsikter og poenger som man ikke skal se bort fra. Han VET hvordan legemiddelindustrien tenker, fordi han har jobbet i den, hele veien opp og sittet som Adm dir i ett av verdens største legemiddelfirmaer.

Virker legemidler? ja, de gjør vel det, men du kan spørre hvilken lege som helst: Er det virkning, så er det også bivirkning. Derfor skal man alltid være forsiktig med hva man tar inn. Bivirkninger blir undervurdert av de fleste, fordi ingen snakker om dem.

Rent krasst: Om ETT barn dør av meslingvaksinen, så har den samfunnsnyttige effekten blitt oppnådd uansett.

Om ETT barn eller ti, kanskje, dør av ritalin, så har man allikevel oppnådd ro og orden i klasserommet. Spørsmålet er om du ønsker å risikere at det ene barnet er ditt.

Er jeg antivaksiner? Ikke helt. Jeg mener at man må vurdere risikoen i hvert enkelt tilfelle, og at noen sykdommer skal man definitivt vaksinere både seg selv og barna sine imot. Men det er opp til hver mor og far å sette seg inn i hvilke og når det er fornuftig. Dessverre. For det er alt for mange private interesser og store pengesummer innblandet her. Kan IKKE stole på råd fra noen. Man MÅ sette seg inn i det selv. Ett stort ansvar.

Er jeg anti medisin? Det hender jeg tar en paracet. Har til og med tatt paralgin forte mot smerter, men vet godt at det finnes bivirkninger på dem. OM jeg skulle få en veldig alvorlig infeksjon, så skulle jeg vurdere penicillin, men jeg har avslått det for småsaker som ørebetennelser og bihulbetennelse.

Jeg er faktisk enda mer skeptisk til kosttilskudd, fordi der har vi ingen kontroll overhodet. mange av dem inneholder medisiner som ikke har blitt lisensierte fordi de var for farlige (eksempel Fortodol, du kan google på det).

Tror på sunn fornuft og sunt kosthold. Og på at folk må klare å gjøre seg opp egne meninger, og leve etter dem.

16:40:

For å være med i denne debatten er en av forutsettningene at man har lest på og vet hva man snakker om. Ellers er det bare hensiktsløse synsinger som oftest viser nivået på den egne ignoransen, og det kan være pinlig...

Virapen burdte vite, om han har jobbet i legemiddelsbransjen. Han vet sikkert bedre enn deg.

Faktum er at legemiddelsindustrien tjener enormt med penger. Bare ADHD drar inn 18 milliarder dollar/år i medisiner, på verdens basis.

De har så mye penger at de er sponsorer for alle verdens medisinuniversiteter i verden, unntatt tre av dem.

Det fører til at professorer, forskere og alt annet spiser ut av hendene på dem.

De universitetene lærer ut det de vil at legestudenter skal vite/tro på.

Når de er ferdigutdannet, er det deres oppgave å få deg å tro på dem.

Mange av oss er naive og tror på hva som helst som sies av en med en hvitt frakk. Det er gjort eksperiment på dette, folk kobler hvitt frakk til overnaturlig kunnskap. Andre har nylig mistet livet ved å tro at alle med polisuniform er å stole på... Det er samme fenomen.

Det skal også nevnes at det finnes mengder med lege som faktisk klarer å tenke selv, men dessverre er legemiljøet i landet ekstremt litet, og en som sier sannheten betraktes som en avhopper. Andre lege bryr seg ikke så mye om det, men det er professorene som styrer, og man skal passe seg for å bli uvenn med dem...

16:40:

For å være med i denne debatten er en av forutsettningene at man har lest på og vet hva man snakker om. Ellers er det bare hensiktsløse synsinger som oftest viser nivået på den egne ignoransen, og det kan være pinlig...

Virapen burdte vite, om han har jobbet i legemiddelsbransjen. Han vet sikkert bedre enn deg.

Faktum er at legemiddelsindustrien tjener enormt med penger. Bare ADHD drar inn 18 milliarder dollar/år i medisiner, på verdens basis.

De har så mye penger at de er sponsorer for alle verdens medisinuniversiteter i verden, unntatt tre av dem.

Det fører til at professorer, forskere og alt annet spiser ut av hendene på dem.

De universitetene lærer ut det de vil at legestudenter skal vite/tro på.

Når de er ferdigutdannet, er det deres oppgave å få deg å tro på dem.

Mange av oss er naive og tror på hva som helst som sies av en med en hvitt frakk. Det er gjort eksperiment på dette, folk kobler hvitt frakk til overnaturlig kunnskap. Andre har nylig mistet livet ved å tro at alle med polisuniform er å stole på... Det er samme fenomen.

Det skal også nevnes at det finnes mengder med lege som faktisk klarer å tenke selv, men dessverre er legemiljøet i landet ekstremt litet, og en som sier sannheten betraktes som en avhopper. Andre lege bryr seg ikke så mye om det, men det er professorene som styrer, og man skal passe seg for å bli uvenn med dem...

1640 her, jeg tar ikke alt det mennesker i hvite frakker sier, for god fisk, jeg er fullt i stand til å tenke selv. Men, de vet bedre enn meg, de har mange års utdannelse og jeg lytter til det de sier.

Jeg kjenner for øvrig godt til Virapen.

Er det uansett noe bedre å stole blindt på det Virapen sier, enn å stole på legen sin? For meg er det ingen forskjell der,så du er i grunnen ikke noe bedre.

Jeg er delvis enig i at mye medisin er unødvendig, som f.eks Ritalin og Conzerta. For noen hjelper det, og for andre ikke. Da bør de som har effekt bruke de, og de andre må finne andre måter å holde "sykdommen" i sjakk.

Jeg har jobbet flere år i barneskole, og har sett begge deler, noen har ekstremt god virkning, andre ikke.

Hva er problemet egentlig, med at legemiddelbransjen tjener penger? Er det ikke det som er poenget med industri?

Alt med måte, man velger selv om man vil bruke medisiner eller ikke, så å skylde på legemiddelindustrien er helt feil.

For meg virker du som en med et stort horn i siden til det såkalte "Big Pharma", og dermed er du i mine øyne ikke annet enn en helt vanlig konspirasjonsteoretiker, som liker å tro du tenker selv, men som gjør det stikk motsatte.

Personlig mener jeg at der det er store penger inne i bildet, skal man være utrolig forsiktig med å vise tillit. President Bush senior har mye av sine penger fra legemiddelbransjen, han sitter også i styret på en av de største legemiddelfirmaene i verden.

En ting er å vite at penger styrer verden, men da skal mankanskje også være klar over at det er de som tjener penger på at medisiner (og kosttilskudd) blir solgt som betaler forskningen rundt virkningen av dem. Og eventuelt trekker tilbake sine tilskudd om resultatene ikke blir som de ønsker. Det har skjedd mange ganger. Enkelte familieforsørgere kan ikke risikere jobben sin gjennom å komme med et forskningsresultat som ikke passer oppdragsgiveren. Andre forskere har sluttet av naturlige årsaker (ufør eller død)

Det er vel opp til hver og en å lese hva de vil inn i dette uten å bli slått i hodet med konspirasjonsteorier hver gang. Lov å bruke den lille hjernen Gud gav oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...