Gå til innhold

Noen som har barn med atopisk eksem her?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen trodde at min har det, men lenge siden sist hun hadde eksem nå. Men fikk råd om å bruke aderma krem (den grønne) for å smøre henne med det hver dag. Og bruke olje når hun bades, og helst ikke bades hver dag (selv om vi gjorde det likevel). Hun er bare 7 mnd da. Litt motstridende hva folk sier om bruk av ull men tror det er OK så lenge de ikke pakkes på for mye ulltøy (men det blir vel ikke aktuelt før høsten likevel) og å bruke ull som ikke klør selvfølgelig. Tror ikke det er noe særlig om de blir veldig svett og sånt med denne eksemen. Går vanligvis over når de blir større heldigvis.

Skrevet

Guttungen her har atopisk eksem. Det kommer og går og de fleste vokser det vissnok av seg - selv nærmer jeg meg 40 og har fortsatt utslett i perioder.

Vi kom over en krem som heter Aco Miniderm. Det er ikke alle apotekkjedene som var den, så det kan være verdt å kikke litt rundt. Det var helt sprøtt hvordan 90% av utslettene til gutten forsvant i løpet av noen dager! Og det beste av alt: det er lett å smøre på, i motsetning til en del kremer jeg ble utsatt for i oppveksten.

Ellers kan det være verdt å prøve et annet vaskemiddel, selv om de er allergitestet kan de de reaksjoner, det er bare å prøve seg frem. Det samme gjelder etterhvert matvarer etc. Sånne tester som legene tar viser aldri like sikkert resultat som det mal finner ut av selv :)

Lykke til!

Skrevet

Vår gutt på 8,5 måneder har vært plaget av dette siden han var bitteliten. Skal prøve å oppsummere det vi har lært i løpet av denne tiden:

- oppsøk spesialist (få henvisning fra fastlege. Smestadbarnelegene i Oslo er veldig flinke) og få en behandlingsplan

- få barnet sjekket for matallergier!!!

- ikke vær redd for å bruke kortison i perioder, det kan være verre for huden å la være.

Mens du venter på å komme til legen kan du tenke på følgende:

- bad 2 ganger i uken i medisinsk grønnsåpe (Barnengens, kjøpes på apoteket. Svir ikke, lukter mildt og er desinfiserende)

- smør med MASSE fuktighetskrem (f.eks. Blå Apobase) 2 ganger daglig i både gode og dårlige eksemperioder.

- bruk Neutral vaskemiddel, eller tilsvarende.

- Bruk hvite bomullsklær. Ull er nesten alltid plagsomt for eksemhud.

- Sørg for at barnet ikke blir for varmt. Atopikere har som oftest høyere kroppstemperatur enn andre, og reagerer dårlig på varme/svette.

Skrevet

takk for fine svar:) Helsestasjon har vært veldig avvisende og avfeid det hele med at hun vokser det jo sikkert av seg.. Skal til hudlege i slutten av måneden.

Kan husdyr ha noe innvirkning, eller det kun gamle teorier uten hold i?

Skrevet

http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/atopisk-eksem-oversikt-1594.html

Her står det masse om atopisk eksem, blant annet dette:

Husstøvmidd, pollen, dyrehår, luftforurensing og røyking hos mor kan også øke risikoen for å få slikt eksem.

Gutten min har også hatt dette et par måneder nå så jeg lurer også på tips og råd da ingenting funker hittil. han har heldigvis ikke over hele kroppen, men bare rundt munnen og litt i kinnene, som kommer og går, og vi har fått påvist eggeallergi. Men utslettet er der, tilogmed etter 3-4uker med hydrokortison, kom det superraskt tilbake. Legen syns det var rart, og skal videresende oss til hudlege etterhvert!

Bestill deg en time hos fastlegen din istedenfor å snakke med helsesøster. På HS her hos oss tok dem det veldig seriøst og fikk snakke med lege og alt sammen, ble tilogmed sendt til sykehus for å ta allergiprøver! men erfaringen min er at de ikke har så mye peiling på hvilke kremer etc man skal bruke. De anbefaler fete kremer, men det funker ikke her i gården hvertfall, da huden ikke får puste så godt.

Mellomfete kremer er nok best, men jeg tror alle må bare prøve ut forskjellig å finne ut hva som hjelper ditt barn!

Nå bruker jeg A-derma og bepanthen om hverandre og det ser ut til at eksemen holdes i sjakk hvertfall og ikke blir værre, som den blir hvis jeg bare bruker vanlig fuktighetskrem eller ingenting!

Skrevet

Min datter fikk diagnosen atopisk eksem da hun var 6 uker gammel. Hun har også fått påvist melkeproteinallergi - så etter at jeg kuttet ut alt av meieriprodukter så har hun blitt mye bedre i huden - men hun har fortsatt utbrudd innimellom, og klør mer eller mindre i huden hver dag (særlig når hun blir varm/ eller er trøtt/sliten).

Vi hadde to hunder som vi måtte omplassere (dette gjorde vi når hun var 5mnd). Hun viste så tydelig tegn på allergi i forhold til dem (rennende øyne, røde og hovne øyne, tett nese, og utslett på huden dersom de slikket henne på kinnet). Etter at hundene flyttet til sine nye hjem, vasket vi ned hele huset, og kjøpte ny sofa - og vi fikk en helt ny unge. Er vi på besøk hos noen som har hund så får hun eksemutbrudd i løpet av 24timer - s vi mener vi ser en klar sammenheng her.

Ellers så smører vi med Aderma Exomega balm, og bruker også eksomega bath i badevannet (olje fungerte dårlig på vesla vår, hun ble verre i huden av dette). Vi smører også med Decubal intensive cream, som inneholder 70% fett. Vi smører morgen, ettermiddag og kveld med fuktighetskrem, og ved behov bruker vi kortisonkrem dersom eksemen blir ille. Om sommeren bader hun mye i saltvann, saltvann holder på fuktigheten i huden, i motsetning til ferskvann som tørker ut huden.

smøring med fuktighetskremer er alfa omega her i gården. Vi bruker også kun bomullstøy, og nøytral tøymykner og vaskemiddel. Hun blir veldig fort varm, så passer på å ikke kle på henne for mye. Har søkt NAV om grunnstønad og hjelpestønad nå, og har søkt HELFO om refusjon på utgifter på kremer - så nå venter vi spent på svar.

Skrevet

Vi har en sønn på 9 mnd som har fått voldsomt mye atopisk utslett i sommer. Hele kroppen var dekka.

Først har vi brukt kortison som vi fikk på blåresept hos legen.

Når det blir bedre så kjører vi på med forselige kremer og oljer.

Hos oss er det viktig å rullere med kremene hvis ikke så funker det ikke.

Vi bruker: oliven olje, purelan, babyline krem fra babyshop og har i da fått pakke i posten fra Mori of norwa med mori krem og stellesalv.

Jeg har tidligere brukt flere typer aderma på gutten men detta har bare trigga eksemet og gort det sykt mye verre! Pass op for disse "gode" kremene fra apoteket som er uten resept.

Jeg ambefaler deg på det sterkeste å gå på grønnhverdag sine sider og lese om kremer og div produkter de har testa.

Mori og babyline kom godt ut og babyline ser til å fynke.

Skrevet

Ella <3skatten min<3 jeg har send deg en meld på innboksen din. Håper du svarer. =o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...