Gå til innhold

Du i 16-år og mor-tråden som mener at din datter på 16 ikke hadde fått lov å beholde barnet

Anbefalte innlegg

av deg... Lurer bare på, på hvilken måte hadde du gjennomført det? Er bare utrolig nysgjerrig! Siden du så bombastisk sier at hun ikke hadde fått lov. La oss tenke: din datter blir gravid som 16-åring, hva skjer videre?

Fortsetter under...

jeg sa ikke 16 åring, jeg sa 7. klassing. Altså en 12 åring! Hvordan jeg hadde gjennomført det? Jeg ville først fortalt henne hva som var riktig å gjøre og hva det innebar, så ville jeg tatt med henne til legen og fått piller til abort, evnt henvisning til utskrapning. Mulig min datter ville vært sint på meg i lang tid, men det tåler jeg, for mitt barn er mitt ansvar, og det betyr at jeg må ta ansvar for hennes valg til tider.

Han hun blitt gravid som 16 åring, ville jeg fortsatt prøvd å overtale til abort, men jeg ville akseptert det hvis hun ville beholde, og hjulpet så godt som mulig. Laget en egen leilighet for henne i kjelleren eller lignende og påsett at hun hadde fullført utdannelse og fått jobb osv.

Men altså, 12- eller 16-åring, hvordan hadde du gjennomført det du sier? Du sier du ville få piller og time til utskrapning. Javel, skulle du da dope henne ned og tvinge i henne pillene? Hva hadde du gjort hvis hun hadde nektet? Det jeg lurer på.

HI

Annonse

nektet? Jeg ville tvingt henne selvsagt, man trenger ikke å tvinge fysisk, man kan få det til med overtalelse. Det er STOR forskjell på en 12 åring og en 16 åring. Hun er mitt ansvar, derfor må jeg bestemme over henne i visse tilfeller. Legen og psykolog ville nok hjulpet meg med å overtale hvis det hadde vært nekt, for de ville selvsagt vært inne i bildet. Hun ville trengt psykolog hjelp etter noe slikt, men jeg ville ikke tilatt at hun beholdt. Jeg skal ikke la mitt barn på 12 år ødelege livet sitt.

En 12 åring kan være veldig trasig. Psykisk vold i Norge er straffbart, så du kunne faktisk risikere fengselsstraff hvis du hadde presset henne slik at hun fikk varige men. Enkelte ungdommer får selvmordstanker hvis de blir presset hardt nok av familien sin. Men det tenker selvfølgelig ikke du på nei

Jeg mener teoretisk - ikke alle lar seg overtale. Hvis hun IKKE hadde latt deg eller legen overtale henne, hva hadde skjedd da? Hadde du trua å kaste henne ut av huset eller banket henne opp da?

P.S. Ingen lege eller psykolog går frivillig med på å utøve psykisk terror mot en ung jente når det gjelder bestemmelse om abort. Det har de ikke lov til, og der hadde du ikke fått noe som helst støtte dessverre.

Et annet spørsmål: hvis din sønn på 13 hadde gjort en jente gravid, hva hadde du gjort da?

en 12 åring kan nok være trassig, men i dette tilfellet kan man overtale ganske "lett" vil jeg tro. Hvis snakking ikke ville fungert, hadde jeg kjøpt en slik "lekebaby" (en dukke som oppfører seg som en baby) satt innstilling på kolikk og latt henne få ansvaret i 3 dagers tid. Da går det seg nok til.

Si hva du vil, men en 12 åring skal ikke ha barn, og man bedriver ikke terror når man overtaler en 12 åring til å ta abort, man er en forelder. Og nei, jeg hadde aldri truet min datter, det er det bare syke mennesker som gjør.

og hadde min sønn gjort en jente gravid ville jeg håper over alt at jentas foreldre ville fått henne til å ta abort, hvis ikke måtte han jo blitt med om ansvaret, jeg får ikke tvunget noens andre barn til noenting, men mitt eget tar jeg fullt ansvar for, på god og vondt.

Enig i at 12-åringer ikke skal ha barn, for all del. Men i mine øyne handler ikke det å ta ansvar for egne barn om å bestemme noe potensielt såpass dramatisk. Jeg ville også anbefalt abortm, og forklart henne hvor ekstremt vanskelig det er å være mor. Hvis hun overhodet ikke fant seg i å gjøre det, så hadde jeg tatt ansvar for barnet mitt og hjulpet henne gjennom det.

De vel at 12 åringer ikke er ferdig utviklet og i verste fall kan dø eller få varige men av det?

Hadde helt klart valgt abort om min 12 åring hadde blitt gravid. Det er vi foreldre som må ta slike valg for ungene våre.

Hvis barnet er under 16 skal foreldrene høres i forhold til abort, men med mindre det e fare for liv eller helse kan de ikke tvinge gjennom abort. Det de imidlertid kan gjøre er å jøre det klart at de ikke vil ta ansvar for barnebarnet, hverken når det gjelder økonomi, pass eller ansvar.

Annonse

Undrer meg over hovedpersonen i innlegget - seriøst, hadde jeg fått høre at du presset din datter til å gjennomføre en abort ved å true med å kaste henne ut av huset eller annen psykisk press, så hadde jeg meldt deg til barnevernet på flekken. Tror ikke du hadde vært like tøff i kjeften da. Og håper ikke din eventuelle datter havner i en slik situasjon når hun har en sånn psyko mor... Jeg er rett og slett rystet...

En mor som ville tvunget 12-åringen til abort og hadde involvert leger i dette for å true barnet hadde blitt meldt til barnevernet tvert. Ofte kommer barnevernet i bildet i slike saker uansett. Merk, ikke bestandig men ofte ja.

Jobber på sykehus og en 12-åring som ikke ønsker aborten er lett å lese. Også en 16-åring. Det skal samtaler til før dette gjennomføres så en mor har rett og slett ikke mulighet til å tvinge gjenom en abort. Ingen eier barna sine!

Og med true mener jeg at en lege eller psykolog ville aldri anbefalt noen å ta abort i et slikt tilfelle. Feil valg kan ødelegge fremtiden for barnet.

va voldsomt mye snakk om å tvinge datter,ta ansvar for min datter,bestemme over henne osv osv...passe på henne rett og slett att hun tar abort...osv...MEN DET ingen skriver om her er HVOR ER ANSVARET;BESTEMME OVER...osv.....att hun har hatt sex med en gutt....hvor er morra da....mest sannsynlig kan det har vært snakk o en guttekjæreste over litt tid...ikke alle 12 åringer våger å ha sex første dag de møter en gutt liksom....hvorfor tillate en 12 åring å ha kjæreste...er det nødvendig...nei...det er og ALT for tidlig...12 åringer skal ha venner,gå på skole,drive med hobby,fritid,være barn...ikke gå å kline,kysse,og ligge med gutter....har ikke foreldrene prenta dette inn i barna så er det like ansvarsløst...da har foreldra skylda...her har barna lært tidlig att en dag...og det har vi sagt vi mener mer mot 18 års alder og seinere finne en jente,gutt som man blir glad i,forelska og evnt dele livet med....men att en 12 åring og oppover kan ha guttevenner,og være forelska osv osv...men ikke innlede noe forhold m.m da slipper man slikt..og å forklare alt dette med følelser,sex,forhold,konsekvenser,risiko osv ......det er foreldrenes ansvar å forklare barna...OG OM MAN GJØR Det slipper man slike diskusjoner som her inne no.så tenk heller litt på den...

Herregud det er vel ingen som lar en 12 åring ta en sånn avgjørelse ?

En 12 åring har ikke peiling på hva det vil si og være mamma og er ikke i stand til å bestemme om hun skal bli mor eller ikke .

Og tillate at en 12 åring blir mor er i mine øyne grov omsorgsvikt.

Man ødelegger hele ungdomstiden til 12 åringen og en 12 åring har ikke kropp til å klare en graviditet og fødsel og hun kan få store skader .

Ikke tror jeg det er så mange leger som hadde anbefalt at en 12 åring skulle bli mor i så ung alder heller!

Man tvinger ikke et barn til å ta en voksen avgjørelse!

Og btw hadde barnefaren vært over 16 år, hadde jeg anmeldt han!

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg ville gjort jeg. men hadde nok prøvd å fått henne på tanken om abort.

uansett, du som sier en 12 åring ikke skal ha kjæreste, ikke kysse og kline?? hva gjorde du som 12 åring? når vi gikk i 7 klasse hadde vi pizza kvelder med guttene i klassen, vi lekte flasketuten peker på og det var om å gjøre å kline mest mulig.. ligge med gutter derimot, det er for tidlig så den er jeg enig i, men en kjæreste i 12 års alderen, som man holder i hånden og småkysser med bak hjørnet på skolen er nok helt normalt!

Er det ikke et hjelpeapparat som stiller i slike situasjoner? slik at man får hjelp til å hjelpe barnet og ta en riktig avgjørelse? for det er jo ingen tvil om hva som er riktig avgjørelse. en 12 åring kan ikke oppdra et barn. hun er et barn selv. da faller ansvaret på hennes foreldre, og skal de da blir ufrivillig "foreldre" til sine barnebarn? jeg tror jeg hadde syntes det hadde vært enklere å takle en abort i livet, enn en adopsjon.

Tror den mora som vil "prente i huet" på ungen at man ikke skal ha kjæreste før man er nærmere 18, kommer til å få seg et par aha-opplevelser i fremtiden, hvis hun har en eller flere døtre. For puberteten er nemlig noe du som mor ikke har styring over. Ikke har du styring over hva din datter gjør i friminuttene eller på besøk hos ei venninne. Det at du mener man ikke skal ha kjæreste før man er 18 (noe som er utrolig dumt for jeg selv har vært ukyssa til jeg var 19, og sliter med selvtilliten enda), har ingen innvirkning på hva din tenåringsdatter mener. Naivt å tro at man ikke ser på gutter eller kliner før man er 18, hvis man er normalt utviklet :)

Men men, du får kose deg i din lille rosa boble så lenge.

Hun kommer nok ikke til å tørre å komme hjem med en, men å ha en i skjul, eventuelt ha flere forskjellige for at mora ikke skal kunne oppdage. Det som ikke er tillatt (noe som er fullt lovlig dog), er myye mer spennende for en hormonell fjortis enn det som er tillatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...