*MammaTStjerneskudd<3 1.8.12* Skrevet 5. august 2011 #1 Skrevet 5. august 2011 Hei. Har bare noen spørsmål til dere som går på prøverørsbehandling, for prøver å bli gravid, men uten hell. Blir veldig glad om noen orker å svare : ) Hvor lenge prøvde dere før dere gikk til behandling? Er det vondt/slitsomt å gå igjenom prosessen? Har selv prøvd å bli gravid i 1 år og 2 mnd, men forloveden mener det er kort tid. Hva mener da en eventuelt legen hvis jeg spør om behandling ....
MK73 Skrevet 5. august 2011 #2 Skrevet 5. august 2011 Hei, du. Jeg svarer deg bare kort i første omgang. Etter et år med prøving tilsier retningslinjene at dere i utgangspunktet har krav på utredning. Noen leger vil også ta hensyn til alderen deres, som du ikke nevner, samt om du har vært gravid før, og om det var med nåværende partner eller ei. Uansett vil jeg egentlig anbefale å ta dette opp med fastlegen, og komme dere igang med utredning. Du kan si til forloveden din som så: Kanskje er det ikke noe problem, du kan gjerne bli gravid denne måneden eller neste, det er ikke så uvanlig at det tar lengre tid enn ett år. På den annen side; hvis dere har et problem, er det ikke da bedre å finne ut av det så snart som mulig, slik at dere vet hva dere har å forholde dere til og kan lage en plan for å komme videre? Det er jo ingen som har sagt at man skal slutte å prøve underveis i en utredning heller... Vi prøvde i 19-20 mnd før vi gikk til legen og ba om utredning. Vi kunne godt ha gjort det et halvår før - men vi prøvde å ta det med ro og ikke stresse, så da ble det slik for oss. Så tok det ca 5 mnd å gjennomgå full utredning, deretter ble vi henvist til IVF. Ja, det er en tung, vond og vanskelig prosess - jeg skal ikke lyve om det. Men det er mange som klarer å bli gravide på første eller andre IVF, og da er det ikke så ille - og uansett, så er det utrolig hva man orker når målet er viktig nok :-) Sjekk profilen min, så skjønner du hva jeg mener. Lykke til! NB. Sørg for at dere begge to blir sjekket grundig, ikke la deg avfeie med en "halvveis" utredning.
*MammaTStjerneskudd<3 1.8.12* Skrevet 5. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 5. august 2011 tusen hjertelig takk for svar : ) var veldig nyttig å lese : ) er 27 år gammel, har ikke vært gravid før, men forloveden har et barn fra før, og han er 25 år. vi vet ikke om det er noe problem, har vært til legen, og fikk fortalt at det er vanskelig å finne ut om det er noe problem hos en kvinne, men finner det litt rart. legen har tatt blodprøve, for å sjekke eggløsning, men det var ikke noe galt med den, men jeg får vel dra en gang til å kreve mer. det er jo selvsagt greit å vite det tidligst mulig, tilfellet det er noe galt. forloveden sier stortsett, det skjer hvis det skjer, når det skjer. han har sagt at han er villig til å teste seg, men mye av dette stopper pga økonomi : ( han, som mange andre, kommer med den standard meldingen om at jeg må slutte å stresse og tenke på det osv, men det er lettere sagt enn gjort, desverre.
MK73 Skrevet 5. august 2011 #4 Skrevet 5. august 2011 Hei,du. Ja, da skal ikke alderen være noen hindring for dere - og selv om det betyr at dere har godt med tid, så ikke la det bli enn unnskyldning fra legen for ikke å sende dere videre. At han har er barn betyr at svømmerne i alle fall har fungert før - men igjen, det kan skje ting som gjør at menn blir mindre fertile selv om de har levert gode varer tidligere. Han bør også sjekkes når dere først skal igang. Det er bare tull at det er "vanskelig å finne ut om det er noe problem hos en kvinne" :-( Vel er det slik at det ikke er alle problemer man har kunnskap eller teknologi til å finne ut av idag, det er også derfor det er omtrent en tredjedel av barnløse par (inkl. oss) som får diagnosen "uforklarlig barnløse" - men det er svært mange problemer man kan identifisere og behandle idag. Tull og tøys! Fastlegen din er ikke ekspert på dette, be om henvisning til gynekolog eller til sykehus for utredning. Jeg ble sendt direkte til gynekolog etter den første samtalen med fastlegen - gynekologen tok seg også av sædprøven for mannen. Joda, det skjer når det skjer, men skader det å hjelpe til litt med prosessen? Det gjør vi jo i andre tilfeller når kroppen ikke fungerer som den skal. Økonomi er ikke noen faktor underveis i utredningen, det er ikke store egenandeler det er snakk om, så det er en dårlig unnskyldning, vil jeg påstå. Det er først når dere skal igang med IVF at kronene virkelig begynner å rulle, selv for de offentlig finansierte forsøkene (men det problemet kan dere ta når dere kommer så langt) - da koster det dere maks 19500,- for tre ordinære forsøk samt eventuelle fryseforsøk. ..og den standard meldingen er også noe av det dummeste jeg har hørt. Når alt kommer til alt, så er forplantning i all hovedsak en fysisk prosess, og de aller, aller fleste barrierene - i alle fall de vi kan behandle, er fysiske. Det der med å slappe av mener jeg er tull - jeg mener det er tilfeldig at man blir gravid den måneden "man endelig har slappet av", jeg tror man hadde blitt gravid da uansett, selv om man fortsatt var stresset :-)
*MammaTStjerneskudd<3 1.8.12* Skrevet 5. august 2011 Forfatter #5 Skrevet 5. august 2011 takk for bra råd : ) da blir det en runde hos legen neste uke ; ) forloveden kom jo tidligere her med et utsagn om at siden han hadde et barn fra før, så var oddsen større at problemet lå hos meg og ikke han. måtte sette meg ned å forklare at kjære deg, eeeeeh neeeeei, verden fungerer ikke sånn : p det er ikke no garanti for at man fortsatt kan få barn, selv om man har fått et. men det er lov å håpe at det kanskje blir noe etterhvert etter en runde hos legen : )
Lise259 Skrevet 6. august 2011 #6 Skrevet 6. august 2011 Nå har du jo fått veldig gode råd allerede Vi prøvde å få barn i 1 år før vi tok kontakt med lege, 6 måneder etter var vi i gang. Vi fikk det til på 3 fersk forsøk, og det har vært vanskelig og slitsomt, men det viktigste er at dere støtter hverandre. Jeg tenkte hele tiden at funker ikke dette, så funker det ikke. Da har jeg iallefall mannen min. Pga denne tenkningen, klarte vi fint å komme oss igjennom det. Og nå sitter vi er og er snart 4 mnd på vei, og jeg er kjempeglad for at vi gikk igjennom det, angrer ikke i det hele tatt. Vi skylder familien litt penger fra forsøkene, men det er sånt jeg gledelig vil ha i gjeld og gledelig betaler:) Fryseforsøkene koster ikke stort heller, ca 100 kr i medisiner tror jeg vi betalte, pluss 350,- for en time?? Men det er så verdt det!! Det er nå 3 år siden vi begynte å prøve naturlig, og jeg er egentlig glad for at det tok litt tid, tror det er en mening ved det. For vi har lært hverandre å kjenne på en måte vi ikke hadde gjort ellers, og vi har vokst på det
Lise259 Skrevet 6. august 2011 #7 Skrevet 6. august 2011 Nå har du jo fått veldig gode råd allerede Vi prøvde å få barn i 1 år før vi tok kontakt med lege, 6 måneder etter var vi i gang. Vi fikk det til på 3 fersk forsøk, og det har vært vanskelig og slitsomt, men det viktigste er at dere støtter hverandre. Jeg tenkte hele tiden at funker ikke dette, så funker det ikke. Da har jeg iallefall mannen min. Pga denne tenkningen, klarte vi fint å komme oss igjennom det. Og nå sitter vi er og er snart 4 mnd på vei, og jeg er kjempeglad for at vi gikk igjennom det, angrer ikke i det hele tatt. Vi skylder familien litt penger fra forsøkene, men det er sånt jeg gledelig vil ha i gjeld og gledelig betaler:) Fryseforsøkene koster ikke stort heller, ca 100 kr i medisiner tror jeg vi betalte, pluss 350,- for en time?? Men det er så verdt det!! Det er nå 3 år siden vi begynte å prøve naturlig, og jeg er egentlig glad for at det tok litt tid, tror det er en mening ved det. For vi har lært hverandre å kjenne på en måte vi ikke hadde gjort ellers, og vi har vokst på det
*MammaTStjerneskudd<3 1.8.12* Skrevet 6. august 2011 Forfatter #8 Skrevet 6. august 2011 takk for svar : ) greit å høre hvordan andre har det : ) tar gledelig på meg den gjelden ja, men har desverre ikke noen å låne av, og gjeld har vi fra før, hehe : p men det var heeeeeelt overkommelige priser, så skal bestille time no til uken, så får vi se hva de finner og om hvordan det går : ) vi må vel innse at vi kansje må hjelpe naturen litt på vei. for det er sikkert som min kjære sier; det skjer når det skjer, men har ikke lyst til at det ikke skal skje før jeg er 40-50 år gammel. hadde håpet på før 30, men er ikke så lenge til. men vi får bare håpe på det beste og prøve og prøve ; ) det er en vel verdt kamp : ) grattis med den lille spiren i magen <3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå