Gå til innhold

Angst: hørselstest på barsel gikk ikke gjennom...

Anbefalte innlegg

...og nå når lille prinsessa er 2 uker har vi vært på høresentralen og testet på nytt, men den gikk fremdeles ikke gjennom:( De tok da en automatisk hjernestammeaudiometri som heller ikke kunne vise at hun hører, men audiografen sa at den nesten gikk gjennom på det ene øret..Den tredje og siste undersøkelsen de tok kan indikere væske i mellomøret, noe som jo er positivt, da det vil tørke ut etterhvert.

Vi mener hun skvetter til av høye lyder og reagerer på sang, men jeg er så redd for at hun er hørselshemmet.. Noen andre som har opplevd det samme? Evt noen som har hørselshemmede barn? Vi skal ta samme testene på nytt om 3 uker.

Veldig takknemlig om noen med lignende erfaringer vil svare!

Fortsetter under...

Hei!

Minstemann her er 19 mnd og har vært inne til testing noen ganger nå siden han strøk på testen som nyfødt. Vet ikke om det er 4 tester han har tatt, siste ved 12 mnd. Men den går ikke gjennom på den ene øret, dvs sist gikk den ikke gjennom på noen av ørene. Men han hører kjempe godt, både når vi snakker lavt til han og lyder både inne og ute. De testene er veldig sensitive, som du sikkert vet må det være helt stille i rommet, hvis babyen snur hodet kan det være nok til at testen feiler. Som regel er det få av barna som stryker på denne testen som faktisk er hørselshemmede. Men om det nå skulle vise seg at jenta di hører dårlig, så er ikke det verdens undergang med de hjelpemiddelene som finnes i dag. Høreapparatene er kjempe gode, skolene er flinke med å tilrettelegge. I verste fall så finnes det også en operasjon der en opererer inn en liten datamaskin bak øret som gjør at døve får hørsel. En i slekta har tatt en sånn operasjon, han var før så og si døv, i dag er det mulig å ha en normal samtale med han sånn som med alle andre for han har fått hørselen tilbake.

Skjønner godt at du er bekymret for dette, men min erfaring er i alle fall at stryk på den spedbarnstesten ikke automatisk betyr at barnet hører dårlig. Ønsker dere lykke til med neste test, men husk at selv om ikke den heller går igjennom så trenger ikke det bety at hun hører dårlig, det er min lille tass et bevis på i alle fall!

Ene sønnen min "strøyk" også på denne testen.

De antok det var fostervann inni øret og jeg fikk ny time et par uker etterpå. Også denne gangen ble testen mislykket og jeg fikk ny time igjen. Husker ikke akkurat hvor mye senere den testen var, men husker det var litt stress med å få tatt testen akkurat når han sov for han var jo mye mer våkner og de skal ligge musestille under testen.

Men ihvertfall var vi sikre på at han hørte før denne siste testen, han reagerte på lyder, snudde seg mot lyder osv. På siste testen viste det seg også at alt var bra.

Jeg vet jo selvfølgelig ikke om datteren din hører, men jeg kan ihvertfall trøste deg med at vi opplevde det samme og sønnen vår hører helt perfekt. Får håpe dere også erfarer det samme..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...