zassy☆ Skrevet 5. august 2011 #1 Skrevet 5. august 2011 Etter at jeg var på ultralyd og fikk ny termindato har jeg forholdt meg til den som den "riktige" og som jeg forholder meg til og opplyser hvis noen spør osv. Men ser at flere her skriver ul-termin og "den egentlige termindatoen: menstermin". Er ikke ul-termin den som antagelig er mest riktig? Nå ble jeg bare flyttet to dager så er jo ikke store forskjellen, men bare lurer på hva dere tenker? Trodde "alle" sa UL termin jeg, men har sett flere steder nå at folk opplyser begge, evt bare mens-termin som den mer riktige.
Heklemamma Skrevet 5. august 2011 #2 Skrevet 5. august 2011 Jeg ble flyttet en uke sist. Da VISSTE jeg at menstermin var den rette, for med enkel hoderegning fant jeg ut at om UL termin stemte, så ville jeg ha blitt gravid uten at det var en mann involvert, og det går jo som kjent ikke. Så da stolte jeg mest på mensterminen. Denne gangen ble jeg ikke flyttet i det hele tatt. Heldigvis. men min erfaring er at de som blir flyttet mange dager opplyser om begge, stort sett så kommer jo baby når h*n er klar, uavhengig av termin.
ninairen Skrevet 5. august 2011 #3 Skrevet 5. august 2011 Så lenge jeg vet selv hvilken dato babyen ble "til" så trenger jeg ikke å lure på eventuell menstermin, terminen min på UL er 31 august, og jeg vet at den "egentlig" er 30, men en dag fra eller til utgjør ikke så altfor mye I følge "menterminen" min skulle det ha vert 27 august, men det er nok fysisk umulig
Beibifot er blitt Storebror Skrevet 5. august 2011 #4 Skrevet 5. august 2011 Jeg forholder meg til UL termin, er ikke så big deal med en dag fra eller til. I magen bor ett ekte nyttårshygge barn Det er 100%sikkert
Sassy Mamasita Skrevet 5. august 2011 #5 Skrevet 5. august 2011 Jeg forholder meg til UL termin! Det er jo den terminen legen/jordmor går utifra etter den er blitt satt, og på bekreftelsen på termindatoen som man får til jordmor (i forbindelse med søknad om foreldrepenger), så er det UL terminen som er oppgitt der. I tillegg kan jeg si at min første termindato ble 13. oktober, og UL tilsa at termindatoen var 15. August! Og jeg ser ganske sprengferdig ut akkurat nå, så jeg tror ikke det blir i oktober, nei
Mulline Skrevet 5. august 2011 #6 Skrevet 5. august 2011 Jeg gjør som deg og mange andre Zassy, forholder meg til UL termin... Men er heller ikke flyttet mer enn 2 dager, så vet ikke helt hva jeg hadde tenkt om jeg ble flytta flere uker. Man vet jo som regel ca eggløsning og mensdato - og vil jo stole på det også! Siden min menstermin er 2 dager før UL er vel det eneste grunn til å gå å huske på den... for da kan det jo tenkes han kommer litt før! (",)
jobber med saken har klart det Skrevet 5. august 2011 #7 Skrevet 5. august 2011 Jeg opplyser alle om ul termin, men regner med at han kommer nærmere mens termin:)
Hermine87 Skrevet 5. august 2011 #8 Skrevet 5. august 2011 Jeg forholder meg også til ul termin:) er bare to dager så skiller uansett, men er jo den jordmødrene også går ut ifra
Cruella De Vil Skrevet 5. august 2011 #9 Skrevet 5. august 2011 Jeg forholder meg til UL-termin når folk spør, når jeg fyller ut skjemaer osv., men jeg vet at min opprinnelige termin er riktig fordi jeg vet når jeg hadde EL samt at jeg fikk den terminen når jeg var på tidlig UL. Selvfølgelig kan ta det litt tid før egget fester seg osv., men jeg er rimelig sikker på at min opprinnelige termin er riktig. Siden den er en uke før UL-termin og jeg er sånn som føder på overtid (med forrige barn, og "alle" i familien min gjør det), synes jeg det er viktig å være obs på at jeg egentlig har termin en uke før det sykehuset sier. Så hvis jeg skal føde vaginalt og havner på overtid, kommer jeg til å ta opp denne med dem ift. vurdering av igangsettelse. Jeg skal også kanskje ta keisersnitt, og da er det også viktig å passe på at datoen i så fall ikke blir for sen ift min opprinnelige termin, tenker jeg. Jeg ble forresten flyttet tilbake forrige gang også, og da var jeg også rimelig sikker på at første termin var riktig, er det bare meg, eller virker det som om de fleste får senere termin på UL enn de egentlig skal ha?
SNURF 5 GUTTER Skrevet 5. august 2011 #10 Skrevet 5. august 2011 Ul terminen blir brukt når NAV skal rekne ut betalingen.
Petrine +spire=❤ Skrevet 5. august 2011 #11 Skrevet 5. august 2011 Jeg forholder meg til ul-termin. Det er den som gjelder uansett hvor i systemet en er (nav, lege, sykehus ol). Mensterminen var bare 3 dager i forskjell her, så det har ikke så mye å si for meg. Dette med å regne ut selv er jo egentlig fryktelig vanskelig. En vet gjerne når en hadde sex, men hvor lang tid det tar for sædcellen og egget å møtes har vi ikke noen forutsetninng for å vite. Spiller vel mindre rolle hvor lang tid det befruktete egget bruker for å feste seg. Det er i befruktningsøyeblikket at prosessen begynner.
Nosferia *gravid med nr.2* Skrevet 5. august 2011 #12 Skrevet 5. august 2011 Forholder meg til UL termin, men krysser fingrene for mens-termin UL termin er 1. september, altså dagen etter grensen til første opptak i barnehager.. Å menstermin er 27. august - så da rekker jeg første opptak. MEN: jenten kommer når hun er klar, uansett dato! Gleder meg!
09+11+15 <3 Skrevet 5. august 2011 #13 Skrevet 5. august 2011 Når jeg teller ned forholder jeg meg til menstermin fordi jeg VET at den stemmer, hvis ikke hadde jeg blitt gravid alene og testet positivt dagen etter befruktning. Men er veldig forberedt på å gå til UL termin som er 6 dager senere.
Lykkeliten♡09 + 12 Skrevet 5. august 2011 #14 Skrevet 5. august 2011 Dere som bare VET at menstermin stemmer, dere vet at hensikten med ordinær ul er å finne termindato? Ergo når man forventer at barnet skal komme. Det er ikke for å finne ut når befruktningen skjedde..
Cruella De Vil Skrevet 5. august 2011 #15 Skrevet 5. august 2011 Hva mener du med når man forventer at barnet skal komme? I forhold til størrelse, eller? Barnet er jo x antall uker ut fra når man ble befruktet, og det er det som er viktigst, tenker jeg. For oss som gjerne går på overtid er det faktisk ganske vesentlig om man blir satt tilbake over en uke i tid, for da blir man satt igang senere også, og det kan være en risiko for både mor og barn hvis man blir satt igang for sent. Ergo er jeg obs på min opprinnelige termin og passer å gjøre sykehuset klar over den også, slik at det ikke skal være noen fare for å gå for lenge på overtid. Greit nok at sykehusets UL termin gjelder, men selv de på sykehuset skjønner jo at den ikke alltid er korrekt, i så fall hadde jo alle født den dagen de fikk.
Rypefest-2imagen sprekkferdig Skrevet 5. august 2011 #16 Skrevet 5. august 2011 Heldig er dere som har bare 2 terminer å forholde dere til ;-) Jeg er IVF-gravid og vet at befruktning var 19. januar. Da skulle terminen vært 15. oktober. Men etter utallige ultralyder har jeg fått termin 9., 11., 15., 17, og 19. oktober. Altså 10 dager fra første til siste termin. På helseskjema står det nå 17. oktober etter at vi diskuterte oss frem til den. Det skal bli spennende å se når de to bestemmer seg for å komme ut. Det blir nok når de er klare for det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå