Gå til innhold

Dagmamma selv: "svart" eller "hvit" ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med en av delene ? Jeg kjenner ikke reglene til det å være hvit, fordeler ulemper med svart? Lurer på å være til mitt eget + 2. Dette er barn av venner og det blir ca 6 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør absolutt velge hvitt. Det er straffbart både å jobbe svart, og å betale folk svart, så både du og barnets/barnas foreldre kan bli straffet hvis det oppdages. Du tas mer seriøsv om du jobber hvitt ovenfor foreldrene også ser jeg for meg. Og hva om du skal skrive det på CV- om man jobber ulovlig er det ikke akkurat noe man vil briefe med senere. Og dessuten får du flere fordeler ved å jobbe hvitt- du får mer rettigheter (jeg tror dette gjelder ift pensjon, sykepenger, evt uføre osv- men dette kan sjekkes ut videre i folketrygdloven eller ved å snakke med NAV). Det er ikke mye skatt du trenger å betale av en dagmammajobb ettersom lønna ikke er veldig god.

Skrevet

Her er skattetetatens informasjonsbrosjyre: http://www.skatteetaten.no/no/Brosjyrer-og-boker/Skatteregler-ved-barnepass/

Om du er dagmamma hjemme hos barnet, er foreldrene arbeidsgiver og du vanlig arbeidstaker som leverer skattekort og får lønn. Foreldrene betaler lønn til deg, og må betale inn skatten din til skatteetaten i følge skattekortet ditt.

Om du er dagmamma hjemme hos deg selv, er du selvstendig næringsdrivende, og må sørge for å betale skatt etc selv. Foreldrene betaler deg en sum, men det er du som sørger for at skatt etc blir betalt.

For at foreldrene skal kunne få skattefradrag for barnepass, må det være hvitt og betalt via bank (dersom det er over 10000 i året).

Alt papirarbeidet rundt dagmammaer er enklere enn tilsvarende papirarbeid for andre arbeidstakere eller næringsdrivende.

Når du jobber hvitt tjener du opp pensjonspoeng, og du har krav på sykepenger. Det gir også grunnlag for arbeidsledighetstrygd etc.

Både kjøper og selger av svarte tjenester kan straffes om det blir oppdaget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...