Gå til innhold

ER det vanlig at leger gjør dette i svangerskap???

Anbefalte innlegg

Dette var i begynnelsen av mitt svangerskap, tror dette var 1-2 lege time. (Husket ikke helt riktig.)

Uansett, denne legen min er ikke min fastlege, han var vell ca rundt 70 års alderen. Går snart av med pensjon. For han har holdt på lenge.

Han begynte å skulle sjekke meg, PLUTSELIG tar han meg under Bhen min under toppen...Å før jeg rekker å reagerer så er han der med hendene sine å kjenner, å samtidig sier han at han må sjekke melke-kjertlene? Å de var greie også var vi ferdig,

Jeg gikk ut der med ett lite sjokk, følte meg tatt opp rett fra senga. Greit at de må sjekke litt sånne "Private" områder, men skal man ikke informere før man går rett på sak?

Jeg fortalte dette til en venninne, å hun hadde ikke opplevd at hennes lege hadde noe behov for å sjekke brystene hennes. Å dette hadde ikke hun hør noe om. Å hun hadde hørt seg litt om kring...Å dette var ikke så vanlig. Så da blir jeg litt skeptisk til han legen, men han sagt så mye rart at jeg har byttet lege fordi jeg gruet meg til å gå til han. Men det er en annen historie...

Hva mener dere om saken? Er det vanlig?

Noen som har opplevd noe lignende?

Fortsetter under...

Legen min sjekket også brystene mine ved hver graviditet og etterpå. Det er det bra de gjør selv om det er fint å få beskjed først. Det er tross alt økt fare for utvikling av brystkreft i forbindelse med graviditeten. I tillegg endrer puppene seg så mye at det kan være vanskelig å oppdage problemer selv.

Nei dette er ikke vanlig! Og jeg hadde reagert kraftig om legen hadde prøvd noe slik på meg! Og hadde jeg blitt satt ut og latt d skje hadde jeg tatt d opp med noen etterpå!

Jeg har hørt om tilfeller der legen ønsker å kjenne på bryst tidlig i graviditet pga sjekking etter mistenkelige kuler da melkekjertler som hovner opp kan kamuflere disse. Men dette virker relativt sjelden..og da forklarer legen FØRST hvorfor de gjør det de gjør...

Jeg har aldri blitt sjekket for noe slik.. gravid for 2 gang...

Huff..føler meg deg..jeg lar som oftest tvilen komme folk til gode.. men dette syns jeg var drøyt....

Annonse

Det er IKKE uvanlig!

Og det at du skriver at legen var av den eldre garde, forklarer dette ennå bedre. For tidligere var det noe alle leger gjorde. Det er nå i den senere tid at "yngre" leger ikke utfører dette.

Han burde derimot informert deg på forhånd om hva som skulle skje, men at han sjekket brystene er helt legitimt i denne settingen.

Grunnen til at de har sluttet med det er at mange kvinner har blitt så "hysteriske" i forhold til pupper og underliv at de heller tar sjansen på at noe er galt enn at noen skal se eller røre dem. Det er synd og vi som har leger som tar oss tid til å sjekke er heldige. Det er selvfølgelig litt dumt når pasienten blir overasket. Legen burde si hva han eller hun gjør, men etter min mening er det veldig bra at de sjekker.

Annonse

Legen min sjekket brystene mine ved første legetime i graviditeten, samt etter fødselen. Endel leger gjør dette enda for å sjekke endringer som kan kamufleres av graviditet og amming, men mange har sluttet med det.

Så det er slettes ikke unormalt, nei, men legen skal selvsagt informere om dette på forhånd, ikke bare grabbe tak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...