Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #1 Del Skrevet 5. august 2011 Jeg har termin 4 april, og nå i august starter jeg på siste året i utdanningen min. Jeg ønsker å fullføre utdanningen min dette skoleåret, og planlegger (så sant fødselen går som normalt uten komplikasjoner) å levere inn bachleroppgaven og ta de to siste eksamenene i mai. Men etter det jeg har forstått på lånekassen sine sider så har man ikke rett på foreldrestipend etter endt utdanning, selv om man har hatt rett på støtte fra lånekassen de siste 6 mnd før fødselen? Videre stod det noe om at man likevel kunne ha rett på støtte i sommermånedene etter at utdanningen er endt? Eller tar jeg helt feil? Det jeg egentlig lurer på er vel om det stemmer at selv om jeg vil fullføre utdanningen så vil jeg likevel motta lån og stipend som jeg allerede har fått innvilget for april og mai, og kanskje også for juni, juli og agust? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143452005-noen-som-vet-om-man-har-rett-p%C3%A5-foreldrestipend-fra-l%C3%A5nekassen-n%C3%A5r-man-har-termin-i-beg-av-april-og-velger-%C3%A5-avslutte-den-3-%C3%A5rige-utdannelsen-i-stedet-for-%C3%A5-s%C3%B8ke-om-permisjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #2 Del Skrevet 5. august 2011 Du må ha et studie å gå tilbake til for å ha rett til fødselsstipend. Men om du har termin i april..og går ut i permisjon rundt starten av mars..så har du jo fortsatt - mars, april og mai igjen av skoleåret når du begynner på igjen.. da har du rett på stipendet.. Om du derimot velger (slik jeg forstår deg) å gjøre ferdig utdanningen før permisjonen..eller i permisjonen..og ikke har noe utdanning å gå tilbake til så mister du denne retten! Jeg var i temmelig lik situasjon for noen år siden..hadde kun bacheloroppgaven min igjen..og gikk ut i perm.. men siden jeg hadde igjen den så fikk jeg stipend.. Nettop fordi jeg leverte den etter permisjonen.. Jeg tror ikke du vil motta sitpend for juni, juli og august om du avslutter utdanningen din.. Men du får ringe lånekassen for et konkret svar! Men kan diu ikke bare avvente med bachelorppopgaven da heller og motta stipend til april året etter? Må jo være enklere? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143452005-noen-som-vet-om-man-har-rett-p%C3%A5-foreldrestipend-fra-l%C3%A5nekassen-n%C3%A5r-man-har-termin-i-beg-av-april-og-velger-%C3%A5-avslutte-den-3-%C3%A5rige-utdannelsen-i-stedet-for-%C3%A5-s%C3%B8ke-om-permisjon/#findComment-143452018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #3 Del Skrevet 5. august 2011 Takk for svar! Jo alternativet er jo å vente med å levere inn bachleroppgaven, men saken er den at jeg skal skrive oppgaven sammen med en annen student. Vi har også planer om å starte med husbygging i løp av neste år, eller året etter, så da er jo alt så mye enklere om jeg er ferdig utdannet våren 2011 og ikke 2012. Vi skal nok klare oss økonomisk uansett om jeg ikke får foreldrestipend, men lurte litt på dette med støtte i sommerferien? Sikkert rett det du seier om at jeg sikkert ikke får stipend da, men det er jo så vanskelig å forstå hva man har rett på ut fra informasjonen på lånekassen sine sider. Kanskje best å ta en tlf til lånekassen ja. Men kunne ett alternativ vært å levert inn bacheloroppgaven og heller tatt permisjon fra de to siste eksamenene, eller må jeg ta ta permisjon fra alt om jeg skal ha rett på foreldrestipend? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143452005-noen-som-vet-om-man-har-rett-p%C3%A5-foreldrestipend-fra-l%C3%A5nekassen-n%C3%A5r-man-har-termin-i-beg-av-april-og-velger-%C3%A5-avslutte-den-3-%C3%A5rige-utdannelsen-i-stedet-for-%C3%A5-s%C3%B8ke-om-permisjon/#findComment-143452258 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #4 Del Skrevet 5. august 2011 Hei igjen.. Er usikker på om det går med eksamene..spørs hvor mange studiepoeng disse gir.. Bachelorppgaven min gav 15 stp som var minmumsgrensa for hva jeg måtte ha når jeg kom tilbake etter perm for å få stipend.. Eksamen var kun 12.. ergo ikke nok=) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143452005-noen-som-vet-om-man-har-rett-p%C3%A5-foreldrestipend-fra-l%C3%A5nekassen-n%C3%A5r-man-har-termin-i-beg-av-april-og-velger-%C3%A5-avslutte-den-3-%C3%A5rige-utdannelsen-i-stedet-for-%C3%A5-s%C3%B8ke-om-permisjon/#findComment-143452891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå