Gå til innhold

Jeg kjøper kun egg merket fra frittgående høner. Men hva innebærer "frittgåene" egentlig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De går fritt inne en diger "lagerbygning", med sterkt lys. Men jeg er ikke sikker på om de har noen særlig større frihet enn de som står i bur, det er så fryktelig mange av dem..

http://www.dyrsrettigheter.no/kjottindustri/landbruk/fra-de-frittgaende-h%C3%B8ners-verden/

De ser ikke agslys for å si det sånn....

Men om du kjøper økologiske egg, er det mye bedre. Det stilles strenge krav for å få bruke Debio merke, også når det gjelder dyrenes bevegelsesfrihet. Ikke bare for.

http://www.animalia.no/upload/Filer%20til%20nedlasting/Fjørfe/Egg/Resultater%20fra%20hysteriundersøkelsen.pdf

Det er vel ikke til å stikke under en stol at det er grunner for å foreta slike undersøkelser?!?

Helt siden jeg hørte om frittgående høner og så et informasjonsprogram om det syns jeg det er vanskelig å kjøpe dette fordi jeg ikke har noen garanti for at de ikke har hakket hverandre ihjel eller mister fjør av mistrivsel. Henger meg på at økologiske egg gir en litt mer følelse av at hønene har hatt det bra.

Takk. Jeg er ikke imponert. Ikke daglys?

Hadde liksom ikke trodd de tippet rundt på et koselig gårdstun.

Men hadde nå trodd de hadde det litt bedre enn burhøns.

Annonse

Annonse

Bare husk at selv om det er andre regler for økologiske egg så går ikke de hønene heller rundt på en idyllisk gårdsplass. De kan også stå i bur.

De skal være ute så og så lenge, og om de står i bur er disse burene vesentlig større enn vanlig bur.

Det samme gjelder andre økologiske produkter. Det er ikke bare sluttoroduktet som skal være økolgisk, men hele "kjeden"

Økologisk er derfor alltid best for dyr og natur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...