Gå til innhold

Arrgh... Null tid for meg selv etter at ungan har lagt seg...

Anbefalte innlegg

Ettåringen la seg kl 21 mens 5 åringen fortsatt ligger våken i senga nå kl. 00.30!!! Helt grusomt synes jeg!

Hun er i tillegg som en radio, prater som en foss fra hun står opp om morgenen til hun legger seg om kvelden, hodet mitt holder på å sprenges. Mange av vennene hennes er dratt på ferie, så hun kjeder seg nok ganske mye nå. Ettåringen min har sannsynligvis allergi mot gluten eller melk og er akkurat i "testfasen", så går omtrent i ørska her.. Bæsjebleien skiftes omtrent 4 ganger om dagen + at hun må få spesialtilpasset kosthold. Noe femåringen ikke er glad for, hun skulle aller helst lekt med meg hele dagen lang. Dessuten vil hun ikke ha noen annen mat enn frokostblanding, jorbærbrødskive, pølse m/ brød, fiskepinner, fiskegrateng og kyllingvinger.

Dvs jeg ordner kvelds, frokost og middag to ganger hver dag, ettåringen legger seg vanligvis i 19.30 tiden og femåringen ca. kl 22.

Hvordan er det med deres barn i sommerferien? Kjeder de seg? Når legger de seg? Når er det egentlig rimelig for en snart seks åring å legge seg?

Fortsetter under...

Har ei på 3 år og ei på snart 6 år. De siste 1,5 ukene har vi begynt tannpussen og stellet kl 20.00. I dag og i går sov de rundt 21.00. Dagene før det sovnet de rundt 22.00.

Til vanlig begynner vi kveldsstellet 19.30.

De står opp (blir vekt) mellom 8.15 -9.00

Når står dine unger opp?

Vanlig leggetid for en snart seksåring vil jeg si er en gang mellom 19.30 og 20.00. Sånn utenom ferie i alle fall. I ferie vil jeg si senest 21.00. Kanskje hun er skikkelig overtrøtt når hun legger seg kl 22 slik at hun ikke får sove?

Når vi har barnehage, skole og jobb legger 5 åringen seg kl. 21 og ettåringen senest 19.30. Ettåringen står opp i 08 tiden og vekker samtidig hele huset:-) Har merket på femåringen at det er blitt litt lite søvn de siste dagene, mye mer sint og idag sovnet hun faktisk på sofaen i 5 tiden.

Hun hadde sikkert sovet til 9-10 tiden hadde det ikke vært for lillingen som er oppe så "tidlig"...

HI

Annonse

Jeg symes en 5 åring skal legge seg før 20. Kanskje greit at det drar ut litt nå på sommeren, men ikke ekstremt mye. Vet at da vi var små, så la vi oss i 19-19.30 tiden til 8-9 års alder i hvertfall. Virker som det er helt normalt å legge unga mye senere i dag enn det var da jeg var barn, enda all forskning sier at det er kjempeviktig for barnas utvikling at de får nok søvn.

Får 5 åringen være så lenge opp? jøye meg. husker at jeg la meg kl 20.00 til jeg var ferdig med småskolen, altså til jeg startet i 4 klasse. 5 åringen min, går på rommet sitt kl 19.30, så får hun småtjone til kl 20.00, men da er det natta. hun våkner kl 08.00 ca hver dag. hu på 3 legger seg kl 18.30-19.00 men vi har akkurat kuttet ut dagsovingen så kl 18.00 er hu stupings! hu våkner også kl 08.00 når hu våkner av seg selv. blir ellers vekkt kl 06.30 om pappan skal kjøre i bhg før jobb.

Har en på 5 og en på 7 år. Begge legger seg omtrent samtidig fordi de blir omtrent trøtte på samme tid.

Normalt legger de mellom kl 2000-2030, hvis det er hverdag. I helgene og ferier ca. 2100-2130. Det beror på... Er litt streng når det gjelder legger tid, men jeg trenger tid for meg selv også. Er alene med de, så alenetid for meg er luksus.

Ikke rart du ikke får tid til deg selv når du legger ungene så sent.

Dette er små unger som trenger mye søvn.

Du skulle nok lagt 5 åringen mye tidligere. Da står hun opp til rett tid på morgenen og ikke forskyver hele døgnet.

Når jobber du siden du kan sove så lenge i ukedagene? Har du ingen reisetid til jobb?

Søvn avler søvn, selv for store barn. Får de nok søvn, sovner de også raskere om kvelden. Selv voksne som blir overtrøtte har vanskelig med å finne søvnen.

Her har vi frem til i år vært veldig nøye på at det ikke skal skli ut i feriene, og vår yngste er nå 9 år. Frem til sommerferien la han seg halv 9 i ukedagene, senest halv ti i ferier (og en og annen fredag). Problemet i år er at han startet med å være 14 dager hos faren min (morfar), som ikke var så nøye på leggetid. Så nå protesterer han villt om klokka er før 11 når jeg sender han i seng. Enda jespen holder på å slå kjeven ut av ledd.

Men når han var 5 var det ingen nåde, han var senest i seng halv ni, åkke som, unger som ikke får lagt seg når di helst bør, slår tilbake og holder seg våkne så lenge de klarer.

Dra 5åringen opp kl 6 i morgen, dra i lekepark, i fjæra, gå lang tur eller noe, og avslutt dagen med kosestund og bad, kanskje triveldig spesiell kveldsmat forran barnetv (ett eller annet som roer ned og avslutter dagen på en kos måte). Og legg henne kl halv åtte. Og ikke stress deg opp, gjør ting i rolig temp, og gjør alt som om det er slik det skal gjøres enda det ikke er blitt gjort før.

Lykke til.

Da ungene var 5 var de i seng til kl 20. Nå er de 8 og 10 og legger seg mellom 22 og 22.30 ( i ferien). De må være inne kl 21 og så koser vi oss med spill som varer ca 1 time før leggetid.

2 åringen legger seg ca kl 20.30.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...