Gå til innhold

6 åringen min begynte på sfo i dag- Upassende handling og kommentar fra sfo-ansatt!!??!!

Anbefalte innlegg

Datteren min hadde akkurat kommet dit. Ei sfo ansatt på rundt 60 år viste oss rundt, og hun var veldig hyggelig. Ei venninne av datteren min var også med på vise-rundt-runden, og plutselig stopper vi opp og prater litt.

Merket at Ida (la oss kalle venninna til datteren min Ida),- sto og strøyk seg litt på magen (Ida er ikke tjukk, men har mage), så plutselig tar den sfo ansatte tak i magen/valken til Ida og spør: "hva har du inni der? masse god mat eller"? Jeg merket at Ida ble utilpass og hadde ikke noe og svare. Den ansatte smilte og gikk videre..Mente jo ikke noe vondt med det, men såå lite gjennomtenkt!!

Kjente jeg ble helt satt og og nesten litt kvalm....Var ikke det utrolig stygt gjort? Lite pedagogisk og mindre smart?? 6 åringer er jo i en begynnende sårbar alder liksom! Eller overreagerer jeg? Mistet helt munn og mæle..

Har tenkt på det i hele kveld faktisk...Om jeg skal si noe til hun ansatte ang den kommentaren, eller om jeg skal fortelle det til Idas mamma i morgen...?

Vet at hadde noen gjort slikt mot mitt barn, hadde jeg tiltet!!!!

Fortsetter under...

Syns du skal nevne det for mamman til Ida også får hun velge om det skal tas opp eller ikke. Kan jo hende Ida idag, eller om en uke gir utrykk for at hun ikke trives og da kan det være greit for mamma og vite hva som kan ligge bak.

Jeg var kjempetynn i den alderen men husker noen bemerket dèt og det var skikkelig fælt, og noe jeg tenkte mye på.

Tenker at det er slikt som er greit å gjøre med en baby, men ikke med en 6-åring...

Om du skal si noe kommer litt an på hvordan du er som type.. er du en sjefstype kan du si fra slik og komme unna med det. Det vet du selv, om du lett kommer i problemer med folk eller er en som slipper unna med det meste.

Dette var et skikkelig overtramp.

Jeg hadde blitt bekymret for hva dette mennesket kan finne på å si til mitt barn - og andre.

Ta det opp med moren til Ida, og bli enige i fellesskap hva dere skal gjøre. Det bør tas videre på et eller annet vis.

enig i at det var upassende å si noe slikt til en 6 åring.. men jeg syns du skulle sagt det til den personen som sa d..hvorfor ikke konfrontere med en gang? Du kan selfølgelig også si det til mor til jenta..

Kan jo hende at denne personen rett og slett var skikkelig ubetenksom..og kanskje har små barn selv eller liknende. Sier ikke det er greit.. men av og til kan det være greit å bare stille spørsmålstegn ved det noen sier/gjør..og så tar de evt til seg den konstruktive kritikken og gjør noe med det.. Og du sier selfølgelig ikke noe om det foran barna... Men tar det på tomannshånd...

Jeg syns de er rart at det sjeldent her på forumet faktisk blir foreslått å PRATE med de det gjelder..framfor å ta ting videre..melde til barnevernet.. osv..

Man prøver vel først å fikse ting på enklest mulig måte? Og er ikke personen enig i at det hun sa var noe galt..SÅ kan man ta det videre...

Dette er sånne ting man ikke tar opp foran for 6 åringer. Spesielt ikke siden dette er en person de skal forholde seg til fremover.

Og en konfrontasjon rundt dette, kunne gjøre at jenta oppfattet det enda verre enn hun gjorde i utgangspunktet.

Annonse

Jeg tror ikke det lå noe galt i kommentaren. Sansynligvis kommenterte hun ikke pga størrelsen på magen men fordi jenta strøk seg på magen og da sikkert tenkte på mat eller noe. Med mindre dette er et gjentagende problem synes jeg bare du skal overse det eller eventuelt si til hun som sa det at kommentaren lett kunne missoppfattes.

Som jeg skreiv.. jeg ville IKKE tatt d opp foran jenta..men d går an å ta den voksne til side og be om å få to minutter alene.. Er det vanskelig? ( det var ikke til deg anonym 08.57..men hun over)

Videre så ser jeg nå at hu var 60 ja.. men som jeg også skrev.. små barn eller lignende.. kan være hun har barnebarn i 1-4 års alderen for alt vi vet? Kanskje hu ikke mente noe vondt med det?

Jeg er for å gi mennesker en sjanse til å forklare seg.. før man melder ting videre..med mindre det er snakk om grove overtredelser... Og igjen..jeg syns ikke det var akseptabelt av den ansatte å si noe slikt til barnet.. langt over grensen.. men desverre en del ubetenksomme mennesker..som av og til bare trenger et hint om hva som er greit og ikke!

Lykke til uansett hva du finner ut.. Jeg hadde prata med dama ihvertfall..og så vurdert å gå til høyere hold..

Fy søren så ille!!

Jeg hadde fått helt vondt i meg.

Det er slik man gjør til en baby men ikke en 6åring.

Hun kan bli mobbet for magen sin, og få dårlig selvbilde!!

Jeg hadde sagt dette til moren hennes, ring i dag!!

Dette bør sfo damen få tilsnakk for!!!

Hei Hovedinnlegger her,- takk for tilbakemeldinger!!

I dag da jeg leverte jenta mi kommer "Ida" bort til oss med en gang.

Det går max 1 minutt før hun sier: "I går syklet jeg 1000 rundet rundt vannet, for magen min var så tykk! Men nå er den tynn igjen, bare se!" Så trakk hun opp t-skjorten sin og sugde inn magen sin. Så sier hun "meg og tuva har tynne mager" "tuva"= min datter. Min datter -er- veldig tynn (for tynn nesten), men hun henger seg ikke opp i kropper, ikke enda!!

Jeg gikk fra sfo og var helt...kvalm! Så jeg så ikke noe annet enn og kontakte Ida mor, hun er på jobb, så sendte sms. Men hun skal ringe meg snart, og Ida skal være med jenta mi hjem i dag. Så da får vi nok prata mer og funnet ut hvordan vi gjør det.

Totalt usmakelig! Jeg hadde håpet at Ida ikke tok kommentaren til seg i går, men det har hun TYDELIGVIS gjort, hun har tatt den rett hjem! :-(

- Og hun er ei NYDELIG jente, usedvanlig søt faktisk!

Jeg må være ærlig å si at jeg ikke tror det KUN kan være denne ene kommentaren fra Sfodamen som har utløst dette.. Det må være mer.. Jeg sier ikke at 6 åringer ikke forstår ting.. men sfo damen sa ikke direkte at magen hennes var tjukk?

Og jeg stusser også over at en 6 åring.. ja..åssen skal jeg formulere meg.. "vet" at sykling mange ganger rundt vannet, som trening skal gjøre henne tynn... De fleste 6 åringer jeg kjenner ser ikke sammenheng mellom treningsaktiviteter og det å bli tynnere.. Det ville vært mer naturlig at hun hadde sagt at hun ikke hadde spist f.eks.. med tanke på kommentaren fra Sfo damen..

Dette er trist..og jeg ville pratet med mamman hennes ja.. men som sagt.. jeg tror ikke det KUN er denne ene kommentaren som er utløsende..

Det er jeg helt enig med deg i 10:45.

Jeg må si at jeg nå egentlig ikke er helt sikker på om jeg tror HI snakker sant her eller om hun konstruerer problemer. Dessuten hva har alderen på denne damen med saken å gjøre? Et forsøk på å henge ut "gamle" damer som jobber på SFO?

Men om det nå er sant, så ville reaksjonen på den første kommentarer vært to ting:

Alt 1 - trekke damen til side og si på en pen måte at du oppfattet det som en upassende kommentar.

Alt 2 - ta det opp med SFO leder slik at dette kan taes opp på generelt grunnlag.

Men som en annen sier her inne, på DiB må man for all del ikke snakke med folk slik at ting kan ordnes opp i på en enkel måte, alt må opp til høyeste hold. Nei, ringe Barnevernet eller kommunen og få denne forferdelig gamle damen sparket!!!

Annonse

10:45- Nei og det sier heller ikke jeg. Hvilket selvbilde/kroppsbilde jenta har fra før er ikke poenget. Poenget er at hun er en SFO-ansatt og hennes oppgave er IKKE og gjøre vondt verre kan du si, noe hun selvfølgeli gjør med slike kommentarer! Hun sa ikke "magen din er tjukk" Men barn er ikke dumme! Som skoleansatt skal du ha litt mer vett mellom ørene altså.

Hadde TILTA om dette ble sagt og gjort mot min datter.

Og jeg tar det opp, for det påvirker ikke bare Ida men også min datter og de andre barna som går der. Dersom slike kommentarer blir sagt til noen.

De jobber MASSE med mobbing på denne skolen, skolen er fantastisk! Skal love dere at dersom det var ett av barna som gjorde dette mot Ida hadde barnet omtrent blitt utvist. Skolen har virkelig null toleranse for mobbing. Vil ikke si dette var direkte mobbing. Men si at min 6 åring som hørte på var like kroppsfiksert, da kunne hun brukt dette mot Ida igjen, og påpekt "du har for masse mat i magen du".

Heldigvis forstår datteren min at slikt sårer!!

For noen kommentarer ..Herlighet

Hvor har jeg sagt at hun er forferdelig???? Likte denne damen godt jeg, men den kommentaren likte jeg ikke!! Svartmaler ikke hele henne for det. Det er bare ikke noe jeg ønsker at barna skal utsettes for, de skal fort nok finne utav sine eventuelle "skavanker" selv!

At jeg nevnte alder, har ikke noen betydning.

Ingen som prater om og "ta" noen. Men jeg har informert moren hennes. Fordi jeg ville satt pris på og blitt informert om det selv,dersom det hadde blitt sagt og gjort mot min datter! Så kan moren vurdere selv hva hun evt vil gjøre med det.

Og til du lengre oppe: Hvorfor i huleste heite ruskefaen skulle jeg LYGE om hendelsen, på ett anonymt forum????? Jeg er 100% ærlig hele meg, og dess mer konkret jeg skriver, dess bedre svar kan jeg få.

Ikke rart det er krig i verden - godt er det at det ikke er kvinner som styrer den. Mindre medforståelse for andre enn det man ser her inne skal man lete lenge etter.

MELD DET, SPARK HENNE, KJEFT, SI FRA TIL LEDELSEN - det er løsningene som ropes ut med en gang, få er nøytrale - tenker seg litt om, prøver seg med empati først.

Jeg ville ikke reagert på en slik kommentar til en 6 åring i utgsngspunket - hadde jeg sett ungen tok den til seg ville jeg snakket på tomannshånd med den uheldige damen med en gang - hun trampet i salaten hvem har vel ikke gjort det?

Så sier du at jentungen har begynt på et slankeregime med å sykle mange ganger rundt et vann - slikt vet ikke småjenter helt av seg selv så jeg tenker umiddelbart at mamman hennes kanskje trener for å slanke seg og at jenta har plukket opp litt kroppsbilder hjemme også? Ikke at det er moren som er syndebukken, men slikt skjer hos mange det. Jeg tviler på at en liten unge setter igang på det viset pga en kommentar om mat i magen

Dessuten ser jeg småjentene er sånn - "seee hvor tynn jeg er" sier de tynne jentene og trekker inn magen - så står de litt kraftigere bygde jentene og ser på. Så disse holdningene skjer mellom jentungene også. Og det startet allerede i 1. klasse for min jente.

En får snakke med ungene og lære dem sunne verdier og gi dem selvtillit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...