Gå til innhold

Helt ærlig: Hva ville dere gjort? Hva tenker dere om dette? Trenger desperat innspill!!

Anbefalte innlegg

Jeg har en 4 mnd gutt som skal døpes på søndag. Han skal etter planen døpes Anders med et dobbelt, ganske langt etternavn. Navnet har vi hele tiden tenkt å bruke ettersom det var eneste alternativ til navnet vi ga storebroren. Navnevalget sendte vi til folkeregisteret like etter fødselen.

Nå merker jeg imidlertid at jeg begynner å få veldig dårlige assosiasjoner til navnet, etter det forferdelige som skjedde for 2 uker siden og den voldsomme mediadekningen av gjerningsmannen som jo dessverre heter Anders...

Først tenkte vi at dette er et vanlig navn og at vi derfor ikke skulle vurdere å bytte navn. Saken hadde stilt seg annerledes dersom det var et uvanlig navn. Men etter som dagene har gått og stadig mer kommer frem i media, kjenner jeg at jeg får veldig dårlige assosiasjoner med navnet og at jeg blir kvalm ved tanken på denne gjerningsmannen.

Samtidig er vi blitt vant med å kalle lillegutten vår for Anders og det er egentlig for galt at denne forferdelige mannen skal påvirke vårt navnevalg.

Men jeg vil jo ikke at denne gutten på noe som helst måte skal være forbundet med denne mannen..

Hva ville dere gjort? Hva tenker dere om de som kaller barnet Anders etter det som har skjedd?

Det hadde nok føltes annerledes dersom gutten vår ble døpt FØR dette skjedde..

Fortsetter under...

Jeg ville ikke byttet navn, og ville heller ikke tenkt over at den terrorsiktede heter Anders, han har ingenting med ditt barn å gjøre. Jeg ville ikke pratet om det eller nevnt det til andre heller, for da blir fokuset på det større.

Hva med å bytte til Andreas, Andre eller noe annet? det er de som bytter navn på barna første leveråret, ofte pga at de får negative kommentarer, eller fordi barna rett og slett ikke passer til navnet sitt.

Min kloke oldemor sa en gang at man burde vente med navnet til barnet var født, så tenke seg om nøye og så kalle barnet det som falles seg naturlig der og da. Jeg hadde selv valgt navn på forhånd da jeg fikk mitt første barn, men da barnet ble lagt på magen min så dukket det opp et helt annet navn i hodet på meg, så ble han hetende det i stedenfor.

Jeg hadde selv et annet navn enn det jeg har nå de første 3mnd av livet, men mamma sa at navnet ikke føltes helt riktig, så de bytter. Og jeg er kjempe glad for i dag.

Du vet at dåpen ikke har noe som helst med navnevalget å gjøre?

Dersom dere ikke har fylt ut papirene til folkeregisteret ennå er det bare å finne ett nytt navn, føre på og sende inn. Og evt bruke dåpen som anledning til å annonsere navnevalget for resten av slekt og venner. Dersom papirene er sendt inn tar du kontakt med folkeregisteret og forklarer saken, og får byttet navn. Det krever begge foreldres underskrift, ellers ingenting.

Og ja, jeg ville faktisk valgt å bytte navn, så lenge jeg selv hadde en dårlig magefølelse på aktuellt navn.

Annonse

Hadde jeg født nå hadde jeg aldri vurdert navnet Anders, men nå har jo gutten din hett det i 4 mnd allerede og gjort navnet til sitt.

Dessutten er vår berømte terrorist mer kjent som Breivik enn Anders. Så jeg hadde mer vurdert å bytte etternavn om jeg het Breivik, enn å døpe noe annet når planen var Anders.

Gutten har jo allerede hett Anders i nesten 4 måneder, og det var jo i god tid før de grusomme hendelsene. Synes ikke det er noe å tenke på, han vil ikke bli forbundet med ABBs navn.

Vil navnet alltid minne dere på denne tragedien, eller vil dere knytte andre minner til det? Vil dere få spørsmål om navnevalget var vanskelig i mange år fremover? Vil dere tenke på navnevalget i mange år, og hver gang dette nevnes er det dette du husker?

Jeg tror faktisk jeg ville valgt å bytte dersom du har sterke følelser knyttet rundt dette. Men ikke til ANdreas eller Andre, men noe helt annet dere knytter gode følelser til.

Første jeg tenkte var at du kunne ha byttet til Andreas. Jeg forbinder ikke anvnet med noe negativt og det tror jeg de alle færreste gjør. Tror nok at navnet vil bli mindre populært. Og om du fikk barnet i går, hadde det vært noe annet å endre navnevalget.

Men nå heter faktisk barnet Anders. Skal dere skifte navn må dere gjennom den samme prosedyren som hvis du skifter etternavn ved ekteskap. Har ingenting med dåpen å gjøre. Dere har vel skrevet Anders i bøker og album allerede? Det er jo deres lille Anders.

MEN hvis du virkelig får veldig dårlige assosiasjoner så bør du vel vurdere det likevel. Dumt hvis du får dårlige assosiasjoner til barnet og liksom. Ikke at du gjør det men.. Skaper det en skikkelig vond følelse er det jo ikke lett å bli vant til heller. Mne det er jo noe du må føle på selv. hva med å snakke med familien om dette heller?

Syns virkelig at dere skal beholde navnet, siden dere allerede er vant til å kalle han for Anders. Du må ikke la deg selv ødelegge navnet. Dette er sønnen din, en nydelig gutt på 4 mnd som heter Anders.

Anders er et fint navn som jeg ikke forbinder med frykt eller terror. Jeg kjenner flere flotte menn og gutter med navnet Anders og jeg forbinder navnet med de og ikke en gal tulling.

Men....om navnet gir DEG en dårlig magefølelse og du ikke klarer å slå deg til ro med det og du heller ikke tror du kommer til å gjøre det så syntes jeg at dere bør vurdere å bytte navnet på gutten. 4 mnd er ikke gamle gutten:)

Annonse

Jeg forbinder heller ikke noe negativt til navnet Anders. Hele navnerekka til gjerningsmannen derimot.... Men fornavnet i seg selv er jo et flott navn. Ville kalt gutten for Anders jeg altså. Lykke til med dåp!!

Hei,

jeg synes ikke du skal la deg påvirke av at navnet Anders er det samme navnet som en terrorist som nylig slo til i Oslo. Ingen har vel sansen for hele navnet til ABB for tiden, men selve navnet "Anders" er et vanlig norsk guttenavn som mange synes er flott. Jeg synes derfor ikke dere skal endre navnet hvis dere selv synes det er fint.

Forstår dilemmaet ditt - når det er gått så pass kort tid etter terrorangrepet. Men... En av de som stoppet ABB het også Anders (husker ikke etternavnet). Da Anders er et veldig vanlig norsk navn, kan man heller ikke utelukke at en eller flere av dem som var på Utøya og flyktet fra gjeningsmannen, også het Anders. Så jeg synes at hvis dere allerede har kalt guttungen dette navnet i flere måneder, og knyttet dere til det, så er det ingen grunn til bytte.

Anders er jo ett vanlig navn, mange som heter det...

Men jeg personlig hadde IKKE klart å døpt barnet mitt Anders etter det som har skjedd, fordi vi blir jo påminnet det overalt i nyhetene osv..

Men det er meg da.

Jeg tenker aldri på terroristen som en Anders. Jeg tenker utelukkende på han som "gærningen".

Når jeg hører Anders tenker jeg på den gode kameraten min som er snill, omtenksom, smart, morsom, kjekk og som jeg er glad for er vennen min.

Anders er et flott navn. Om du likevel ønsker å bytte, har dere all mulig rett til å gjøre det.

Ønsker dere lykke til med dåpen på søndag!

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Nydelig navn. Ikke la en syk mann får ødelegge dette.

Om man ikke skal kalle barna sine noe som gærninger heter blir det ikke navn igjen etterhvert...

Lykke til! Jeg syntes dere skal gå for Anders for jeg assosierer det ikke med ABB, men med markjørdbær, skrubbsår og freia smørbukk. Men om dere tenker det vil blir vanskelig å få vekk ABB assosiasjonene blir det jo noe annet..

En av de drepte het også Anders - Anders Kristiansen på 18 år. Som blir beskrevet i media som engasjert, hjelpsom, snill og intelligent. Rake motsetning til den som frarøvet ham livet. Kanskje du kan prøve å assosiere dette navnet med denne flotte ungdommen? Hvis dere hele tiden har likt navnet og oppfatter den lille som nettopp Anders.

Broren min på 20 heter Anders- knakende flott navn;) Må innrømme at vi satt å hadde galgenhumor da dette hadde skjedd, at det var det nye quisling navnet... Men det er det IKKE. Jeg kaller terroristen for udyret Breivik, så assosierer ikke Anders navnet med han en gang. Anders er et flott navn uavhengig av hva som har skjedd. Og dere ser på deres lille gutt og det er en Anders:) Ville ikke byttet! Breivik har ikke første retten på det navnet!

Husk at selv om han ikke blir døpt før det skjedde, så ble han jo født før og fikk navnet sitt før! Så lenge dere har ønsket dette navnet, så ikke la en idiot få ødelegge det.

Alternativt kan jo dere bruke et dobbeltnavn med Anders som siste navn, og likevel bare kalle ham for Anders.

F.eks.

Tor Anders

John Anders

Knut Anders

Jens Anders

Per Anders

Tusen takk for mange fine svar!

Godt at flere mener at navnet Anders ikke skal assosieres med denne gjerningsmannen. Tror vi blir nødt til å beholde navnet. Det beste alternativet hadde vært et dobbeltnavn, men vi har jo et dobbelt, ganske langt etternavn som gjør at vi ikke vil ha 2 eller lange fornavn.

Tror jeg rett og slett skal prøve å ikke følge så mye med på mediaomtalen i tiden fremover og fokusere på at mange fine mennesker heter Anders, inkl et av hans ofre.

Igjen takk for innspill!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...