Gå til innhold

Nytt lykke tråd for Hellas farerer (ED/EA) :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg starter ett nytt tråd for de som har bestemt seg for ED/EA på Serum i Athen. Jeg tror vi er flere og det er hyggelig å utveklse informasjon og erfaringer, og ikke minst følger hverandre.

Jeg håper selv at jeg er klar til å dra til Serum i September.

Dette blir spennende :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er med :-)

Håper også på å dra nedover i september. Skal etter planen nedreguleres mot slutten av august for å være klar til første mulighet etter ferien i Hellas er over. Etter utført hysteroskopi i juni håper jeg virkelig at det ikke dukker opp flere "utfordringer" som må gjennomgåes ;-)

Fint hvis vi kan utveksle litt informasjon som er aktuelt her...og trivelig selskap settes stor pris på! Skjønner vi ikke er alene om å bruke Serum eller andre klinikker i Hellas. Selv syns jeg veien har vært lang for å bestemme meg for å gå for EA. Har hatt mange tanker og følelser rundt dette, og har endt opp med at dette er riktig for meg.

Håper flere aktuelle melder seg på her. Gleder meg til å høre fra dere andre også :-)

Skrevet

Hei Diddi37: Hvorfor måtte du ta hysteroskopi? Måtte du vente noe lengre før du starter etter hysteroskopien? Jeg er redd det er det Penny vil at jeg skal ta pga et myom på 7 cm som går gjennom livmora. Det kan ikke opereres bort, for da tar de mye av livmora, og uansett om de kan fjerne deler av den så vil arrene bli så store at det ikke er forenelig med en graviditet. Så det må i såfall bare bli for å se på forholdene. Frykter også at det blir flere mnd å vente til jeg evt får det gjort da det ikke kan gjøres på lokalsykehuset hvor gynekologen min holder til. Håper eskimoen min overlever og blir til baby, så slipper jeg alt dette! Vel, får høre hva Penny har å si i morgen.

Skrevet

Hei.

Serum ønsket at jeg skulle ta en aqua scanning før oppstart, tror de vil det med alle. Det var bra jeg gjorde for gyn her sa at alt så veldig bra ut, så normalt sett ville de ikke gått videre med dette. Fant anlagsvis en polypp som måtte fjernes med hysteroskopi...og det stemte. Har fått med meg dvd fra inngrepet...spennende å se faktisk. Det som også gjøres er en skraping av livmorslimhinna for å fjerne arrvev bl.a. Jeg er redd dette ikke ble gjort på meg da epikrisen ikke sier noe om det og jeg på det tidspunktet ikke visste at de burde. Fikk vite av Penny etterpå. Noen velger å gjennomføre hysteroskopien på Serum og er meget fornøyd med det. De er mye nøyere, men det koster jo litt mer enn lokal sykehuset da!

Jeg gjennomførte det lokalt her. Det ble noe ventetid der, pga begynnende ferie osv. Men var aktiv på tlf og fikk det skyndet frem noe....eller ikke satt bakerst på lista sånn jeg følte det. Etterpå så er det avhengig av hva de har funnet og hvordan neste mens er, for når du kan starte. 1-3 mnd ifølge Penny.

Spennende å høre hva hun sier til deg morgen!

Uansett lykke til med eskimoen din :-)

Skrevet

Har snakket med Penny og det var nok som jeg fryktet. Hun var veldig redd for at myomet var årsaken til at jeg ikke lykkes og årsaken til aborten. Mente at livmora ikke kunne strekke seg nok. Det har legene på CFC og min gyn sagt at den gjør, og det tror faktisk jeg også. Hun ville jeg skulle sende en DVD av laparoskopien jeg hadde tatt. Skjønte ikke det at myomet går gjennom livmor og ikke satt på livmor, og hvorfor den ikke kunne fjernes. Har ikke noe DVD av laparoskopien. Ville jeg skulle ta en vannscanning(det får jeg da ihvertfall gjort i København nå da siden de syntes slimhinna mi var for tykk). Hun anbefalte også hysteroskopi.

Hun lurte på hvor mye TSH-en min var på(om stoffskiftet). Hos meg skal den være under 0.5, var 0.02 ved siste måling. Hun mener den for fertilitetens skyld skal være over 0.9. Det har verken gynekologen min eller jeg hørt før. Så den burde jeg få opp, og den burde være over den grensen ei stund før jeg forsøkte på nytt. Gynekologen min mener jeg skal ta de medisinene jeg tar og la det være slik nå til jeg har forsøkt embryoadopsjon en gang.

Penny sa også at kroppen min antagelig hadde hatt så mange stimuleringer at den ikke lengre responderte på medisinene. Så hvis jeg skulle bruke egne egg burde jeg ta ut kun det egget som lå til eggløsning(uten stimulering). Da hadde jeg en sjanse som var høyere enn ved stimulering. Ved eggdonasjon hadde jeg en sjanse på 65% ved første syklus! .

Har diskutert dette på mail med min gynekolog. Hun sier det er delte meninger på dette feltet. Amerikanerne og grekerne er veldig snare å skal fjerne myomer o.l når et- to forsøk ikke lykkes. Hun sier de % som de oppgir for å lykkes ikke kan gis etter fjerning av myomene. Hun, legene på CFC og tsjekkerne mener myomene godt kan være der. Hun sier det finnes like mange forskningsrapportet på begge sider om dette. Den tsjekkiske gynekologen, Maly, som er veldig kjent i Europa, mener min største fiende er kromosonene. 8 av 10 egg er dårlige. Har kun 1-3% sjanse for å lykkes med egne egg siden jeg er over 40.

Hvis det ikke blir noe av fryseforsøket vil jeg nok satse på embryoadopsjonsprogrammet til Serum i Athen, hvis Penny lar meg få gjøre dette UTEN hysteroskopi (1. gang ihvertfall).

Gjest Pippi9
Skrevet

Hva vet dere om eggdonorene hos Serum? Er de stort sett greske? Så på hjemmesiden deres at de måtte bo i nærheten av Athen. Virker jo som er veldig grundig og ordentlig dame denne Penny. Men uaktuelt for min del med gresk donor, må være nordisk eller lignende.

Stort sprik mellom sjansene jeg tidligere har fått hos CFC 10-15% og hva Serum mener...... Går ut i fra at det er store individuelle forskjeller også.

Skrevet

Pippi9: Jeg vet helt ærlig ikke så mye om donoren. Bare fått beskjed at de klarer og matche ønsker: blond/(lyst) brun hår og blå øyne. Jeg har sendt bilder av meg selv. Mange engelske bruker også klinikken. Tviler på at det er nordiske donoren. Har lest at noen av donoren kommer fra øst blokk landende, og muligens balkan. Derfor ønsker jeg å velger sæddonor selv fra Cryos, dette er frivillig men ingen problem. Opplever da at jeg også kan bestemme litt selv. Ellers så er jeg ikke så opptatt av det, men ønsker i hvert fall å matche en nordisk utseende så godt mulig.

Håpefull: Håper at du lykkes med din eskimo, så at du slipper flere runder. Hvis ikke, så ser det ut at Penny vil hjelpe deg så godt hun kan.

Jeg holder nå på å samle inn medisiner. Litt av hvert her, og mye ukjent. Men kjenner da igjen medrol (bestiller 30 stk for 1 runde) og Crinone (har igjen her fra forrige forsøk) Litt forvirret her, men skal nok få orden på sakene her også etterhvert.Håper ikke det blir noen problemer i apoteket. Venter mens ca 31 august, det passer fint med åpningstidene til klinikken igjen, så da er vi i gang igjen.Bestiller sæd fra Cryos i slutten av August.

Skrevet

Klar39 ,det blir spennende å følge deg videre! Jeg er usikker om går videre med ED hvis jeg ikke lykkes med ivf, men det er fint at det er mulig å få donor med nordisk utseende i tillegg til sæd fra Cryos.

Det er uansett ikke mulig å få et barn som er kopi av seg selv:)

Det ser ut som klinikken du har valg er flink til å gi informasjon og følge opp. Kan hende det blir et "rush" av gamle CFCere etter hvert!

Skrevet

Da er alle medisinene i hus, og er jeg begynner bli klar for å starte med nedregulering til uka...nesten iallefall ;-) Litt plaget av bivirkninger sist og ser ikke frem til det! Men skal nok stå over det også. Når mensen da kommer etterhvert skal jeg få en mer nøyaktig plan for videre medisinering. Blir spent å se om det blir flere skjær i sjøen...er jo litt vant med det nå.. he he. Venter i spenning :-)

Har ganske så like tanker som Klar 39 når det gjelder donorer og valg av de. Og jeg er fornøyd med oppfølgingen og informasjonen klinikken gir :-)

Skrevet

Så deilig å ha alle medisiner i hus. Så langt har jeg ikke kommet men holder på :-) Det er noe ting jeg mangler. Det er en tålmodighetsprøve å gå på apotek synes jeg. Det er noe de ikke hadde inne, og så trengte de ett annet formular på noen andre medisiner. Min Gynekolog her i Norge hjelper meg med det, så regner med at alt er klart til neste uke :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Da var spøyten satt denne uken....og jeg skal fortsette å vente :-P Regner med å kanskje høre fra Penny mot slutten av neste uke sånn ca, og få en plan over videre forløp. Rastløs og tiden går sakte om dagen gitt.

Hvordan er det med deg Klar39? Alt i boks så langt?

Skrevet

Hei Diddi ;-)

Ja, alt er bra her så langt. Alle medisiner på plass og jeg venter jeg også.

Synes dagene går veldig sakte mens jeg venter på fortsettelse.

Prøver å holde meg i gang, og få tiden til å gå. Har kjøpt inn maling i dag og tenkte jeg skulle male vegger og tak på kjøkkenet :-) Greit med noen projekter.

Jeg blir ikke nedregulert, og venter mensen ca 31 august. I en mail fra Penny sto det at jeg kunne sende en mail mellom 25-27 august, så da få jeg gjøre det.

Da er vi like langt Diddi37. Blir spennende når turen til Athen blir. Gleder meg masse.

Skrevet

Så bra at alt er klart, Diddi37 og Klar39! Blir spennende å følge med. Tiden går sakte når man venter på noe, ja! Har enda ei uke igjen før jeg kan teste. Har enda ikke bestemt meg for hva jeg gjør hvis det blir negativt. Prøvde å spørre Claus da jeg var der nede, men han svarte litt unnvikende. Sa bare at jeg hadde veldig fine egg, men jeg skulle ikke tenke mer på det nå, for denne gangen ble jeg gravid! Satser på at han har rett;-)

Skrevet

Lykke til i Hellas Diddi37 og Klar39! Jeg følger med fra sidelinjen og krysser fingrene for dere :-)

Skrevet

Lykke til i Hellas Diddi37 og Klar39! Jeg følger med fra sidelinjen og krysser fingrene for dere :-)

Skrevet

Godt med noen prosjekter på si Klar39...vi er flere som "endevender" litt her og der. Gleder meg stort hvis vi følges denne gangen!!

Krysser fingre for deg Håpefull. Måtte det være din tur nå!!!

Takker så mye Pippi :-) Måtte du også lykkes i nærmeste fremtid!

Gjest farfalla
Skrevet

Lykke til, Diddi37! Krysser alt jeg har for at dette skal gå.

Takk for hyggelig prat og for at jeg fikk "arve" medisiner etter deg:-) Hvis alt går som det skal, drar vi til Køben i neste uke.

Skrevet

Tusen hjertelig takk for det farfalla!!

Det var veldig hyggelig å treffe deg også! Satte stor pris på praten vår...og "arvinga" også... he he. Håper "arven" blir til noe positiv! Du får gå foran du nå og brøyte vei :-) Blir liggende litt etter deg i løypa.

Skrevet

Så kom mensen noen dager for tidlig, nemlig i går..

Har nå fått klarsignal av Penny at jeg starter med programmet nå på onsdag. Føler jeg har en hel apothek her hjemme nå, men finner nok ut av dette :-) Hun regner med at insett blir mellom 12 - 16 september. Endelig i gang igjen!! Tiden har gått så sakte.

Har satt meg opp på ferie på jobben, så da blir det ikke sykemelding og mindre stress denne gangen. Nå må jeg bare bestemme meg om hvor mange dager jeg har lyst til å være tourist i Athen. Det er fristene og booke både fly og hotell så tidlig som mulig, er både billigere og mindre stress...Få tenke litt til på det :-)

Skrevet

Wow, plutselig er du i gang. Dette blir spennende Klar39! :-) vet du noe om eggdonor, starter hun stimuerling nå?

Skrevet

Hei Pippi9,

Ja veldig spennende, og jeg merker at jeg er litt stressa nå.

Plutselig mye forskjellig jeg må bestemme meg for.

Jeg tror donoren har startet behandling i dag. Jeg vet at hun var i klinikken i dag og er klar til å starte.

Nå er jeg bare litt usikker på i hvilken programm jeg er, ED eller EA. Kan også hende at det ble litt forandring på ting siden jeg fikk mensen 3 dager tidligere enn planlagt...Nå går det fort i hvert fall :-).

Skrevet

Enig, Dette blir spennende! Det blir sikkert fint å være turist i Athen noen dager. Noe annet enn Køben...

Kanskje et dumt spørsmål, men hva blir forskjellen mellom ED og EA?

Skrevet

ED = dedikert donor

De bruker alltid en back up donor, hvis det skulle skje noe i processen med den dedikerte donor.

I de fleste tillfeller blir eggene til back - up donor ikke brukt, da kan de adopteres (EA).

Det er billigere med EA enn ED. Ellers så prøve de og matche deg så godt de kan :-)

Håper det ble litt tydeligere :-)

Skrevet

Spennende tider!! Håper å henge meg på ...sånn plutselig :-)))

Skrevet

Takk! Ble litt klokere nå. Krysser fingre for at alt går etter planen:)

For deg også Diddi!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...