Gå til innhold

Jeg vil bare spørre et spørsmål ang. sykdommer fra Afrika, (dette er ikke et rasistisk innlegg. ) Jeg har en vennine

Anbefalte innlegg

som kommer fra Afrika. (husker ikke landet.) Hun har vært i Afrika (i hjemlandet) i ferien med sin datter. Jeg lurer på om det er noen sykdommer de kan ha fått der som er smitsomt for meg og min sønn? Hadde dere vært redde for å ta med barna deres til henne og at hun skulle hatt noen sykdommer? Dere synes kanskje dette er et slemt spørsmål, men dette er ikke vondt ment, jeg har ingen kunnskaper om dette, derfor jeg lurer på dette.

Fortsetter under...

AFRIKA er en stor verdensdel. Så de kommer jo helt an på hvor hun har vært og hva hun har gjort.

men generelt ville jeg ikke hatt noe problem med hverken å besøke henne eller tatt med barna din:)

Nei,sannsynligvis ikke noe som helst. Hva tenker du på? Er det noe spesielt du lurer på?

Jeg har bare vært i Marokko, og der trengte vi egentlig ikke noen vaksiner heller, dersom vi hadde fulgt det vanlige vaksinasjonsprogrammet.

Husk at Afrika er stort, og at dette blir litt som å spørre om noen har vært i Europa, og hvilke smittsomme sykdommer en der kan dra med hjem. vi bor i Europa, men kan likevel bli skittdårlige om vi drikker springvann i sør-Eurpoa......

Kommer an på hvor i afrika. Malaria er vanlig, men smitter ikke fra menneske til menneske, det må malariamygg til. I enkelte områder er det mye tuberkulose, men det er ikke så vanlig at du trenger å bekymre deg.

I det store og hele er det banale infeksjonssykdommer som tar knekken på flest barn i Afrika, og disse har kort inkubasjonstid, og er ikke dødelig for barn med god ernæringsstatus og almenntilstand, og tilgang til antibiotika.

Jeg hadde ikke bekymret meg for mye, barnet er ikke farligere enn andre som f eks har vært på ferie i Thailand...

HI her, Tusen takk for svar, tror det er Kenya. Barnet er jo født i Norge så jeg regner med at de har fulgt vaksinasjonsprogrammet på helsestasjonen. Det har mitt barn gjort. Er ikke vaksine mot tuberkulose i det programmet? Er ikke noe spesielt jeg tenkte på, jeg er bare helt blank dette, og lurte på om det var noe som man måtte passe seg for.

Annonse

Nei, det ville jeg ikke vært redd for.

Det finnes sykdommer i afrikanske land som ikke er vanlige her, akkurat som det finnes sykdomer her som ikke er like vanlige der. Faren for å bli smittet av noe "skummelt" er helt minimal. Hun kan være like red for å bli smittet av deg.

Mange ting som er veldig ubehagelige, må man vasse i en bekk eller bade i en sjø for å bli smittet av. Jeg sikter til såkalte snyltere som tar seg inn gjennom huden på den badende. Skorpioner og løver er jo også farer som man ikke tar med seg videre på reisen.

Og hva har det å si om barnet har tatt vaksinene på helsestasjonen, hvis ditt barn har gjort det? Hovedsaken for deg må være om ditt barn er vaksinert.

Tuberkulosevaksine er på vei ut av det norske vaksinasjonsprogrammet. Men det er ingen grunn til å bekymre seg om ikke familien til venninnen din har symptomer på tub.

Ellers er afrika sør for sahara det stedet i verden med størst utbredelse av tuberkulose...

Hei, jeg var i praksis gjennom sykepleiestudiene i Kenya for 6 år siden. Det eneste som ble krevd av oss studentene som var der, var at vi måtte ta en mrsa test her hjemme etter vi kom hjem, før vi fikk komme ut i praksis igjen. Dette for at vi ikke skulle smitte pasienter på sykehuset/sykehjemmet med meticillinresistente gule stafylokokker. (ingen av oss var smittet)

Hadde jeg vært der som turist ville jeg ikke måttet ta den prøven, men vi var jo i praksis på et sykehus og var i kontakt med både tuberkulosepasienter, hiv-aids pasienter mm.

Tror ikke du trenger å bekymre deg!! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...