Gå til innhold

Når ble dere "angrepet" av kvalmen, og når slapp den taket igjen?

Anbefalte innlegg

Gjest Milla med 1 Jente og Spire

Jeg er 6+6 i dag, og har vært mer eller mindre plaget med kvalmen en drøy uke nå. Desverre er det ikke bare på morgenen, men det kommer i bølger når som helst gjennom dagen, og også et par ganger på natta.

Tidligere hørte man gjerne at det var de første 3 månedene, men hvordan har det vært for dere?

Var knapt kvalm sist, og synes det er tøft denne gangen!

Fortsetter under...

Hos meg kom kvalmen og oppkast rundt uke 6, så slapp taket når jeg var ferdig med uke 18. Gikk på kvalmestillende mens det varte, det gjorde at jeg kastet opp mindre men kvalmen var fortsatt der alle tider i døgnet.... Med min første graviditet begynte også rund 6 uke men varte til uke 25. Selv om jeg var veldig dårlig denne gangen var det uten tvil verst første gangen, da klarte jeg ikke en gang å drikke vann uten at det kom ut igjen. Tok ikke kvalmestillende den gangen....Uff håper det ikke varer veldig lenge hos deg!

Morgenkvalme er bare et utrykk og det er feil. Det varer heeele døgnet!! Jeg var kvalm hele første trimester så slapp det helt frem til midten av andre trimester. Nå har jeg ått uker igjen og er ikke kvalm, men har veldig mye sure oppstår. Mitt tips er å unngå å spise seg dæmett, jeg spist hver gang jeg var kvalm..! Hjelper ikke...! Mot sure oppstøt senere i sv.skapet anbefaler jeg virkelig tyggetablettene fra apoteet som heter Link! ;) Lykke til resten av sv.skapet:):)

svangerskap 1:

kom i ca uke 8, spydde ca 5-10 ganger om dagen frem til ca uke 28. Derfra og til fødsel spydde jeg ca 1-5 ganger. Det vil si at kvalmen aldri slapp taket

Svangerskap 2:

kom i ca uke 6, spydde 1-5 ganger om dagen frem til ca uke 20. Er nå i uke 24, er mye kvalm, men kaster ikke opp hver dag. Er lykkelig så lenge jeg slipper å kaste opp like mye som med førstemann

Gratulerer med baby i magen ! Det kom i uke fire/fem med voldelig oppkastbølger og konstant kvalme døgnet rundt.Det gav seg med konstant oppkast ( har hyperemesis) og kvalme i uke 15. Kaster opp bare et par ganger i uken nå og litt morgenkvalme - i uke 17 så det er vel på vei bort nå.

Blir det for ille og du får problemer med å passe på jenta de så snakk med legen om Afipran. Det fungerer på noen og er helt ufarlig de første ukene i svangerskapet.

Lykke til : )

Gjest Milla med 1 Jente og Spire

Huff, det var ikke mange oppmuntrende historier fra dere, hehe;)

Men heldigvis vet jeg at kvalmen slipper tidligere for en del, og i første omgang vil jeg gjerne klynge meg til det håpet!

Lykke til videre for dere også! :-)

Annonse

Dt er jo veldig forskjellig, og tror ikke du skal la deg skremme av svarene du har fått ;)

1. svangerskapet mitt var jeg konstant kvalm og kastet opp daglig fra uke 6/7 til langt ut i 2. trimester.

2. svangerskap var jeg kvalm i en mnd tid, men kastet aldri opp det jeg husker. Hadde ikke tid til det, hadde en tass på halvåret jeg måtte ta vare på ;)

Nå er jeg i mitt 3. svangerskap, 8 fullgåtte uker i morgen, og har ikke vært nevneverdig laget med kvalme, bortsett fra når jeg har spist litt for mye god mat, eller har stresset. Har vært ett par netter hvor jeg har våknet av å være kvalm, men det er som sagt bare snakk om ett par netter. Håper det holder seg slik, eller ihvertfall om det blir verre at det ikke varer stort lengre enn ett par uker til, har ikke fryktelig lyst til å sitte i forelesning og være på nippet til å kaste opp :P

Håper kvalmen din gir seg raskt!! :)

1. svangerskap: Ikke kvalm i det hele tatt.

2. svangerskap: Ikke kvalm i det hele tatt.

3. svangerskap: kjente kvalmen komme snikende i uke 5. Første uken var jeg ganske gvalm hele tiden, men jeg spydde ikke. jeg er nå 6+5 og er nå litt kvalm om morgenen og til ca. 11 da gir det seg litt.

Er egntlig litt rart det der med kvalmen. I de to første svangerskapene gikk jeg på skolen og hadde obligatorisk oppmøte hver dag, så da kunne jeg ikke være dårlig. Mens nå jobber jeg, og har mulighet til å være hjemme en dag om jeg skulle bli dårligere. Så sånnsett har jeg hatt flaks. Men har, bank i bordet, klart å dra meg på jobb. Ikke behagelig, men vil prøve å vente med å fortelle det på jobben til jeg er i uke 12.

stor forskjell fra alle svangerskapene, men i mitt nå 4 svangerskap kom kvalmen i uke 7 og er fortsatt kval i uke 9 men litt mindre, så har et håp jeg og at det forsvinner denne gangen. 1 svangerskap ingen kvalme, 2 hadde jeg hypermesis og i 3 var jeg kvalm i 3 første og 2 siste...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...