Gå til innhold

Hvorfor døper de som ikke er kristne barna sine?

Anbefalte innlegg

Hvorfor stå foran en prest og lyve om hvordan du skal oppdra barnet ditt? Fordi det er tradisjon? Fordi det forventes av deg?

Jeg skal i alle fall gå mine egene veier. Uaktuelt for meg å stå i kirka og si jeg skal oppdra barnet mitt i kristen tro når jeg vet det ikke kommer til å skje. Jeg tror ikke på gud. Jeg tror heller ikke på budskapet i bibelen.

Hører noen av de som velger å døpe barna sine i kirken argumenter med at det er lettere for barnet å melde seg ut av statskirken enn å må døpe seg i en alder av 15 om de ønsker konfimasjon i kirken. Jeg er uenig. Når man er 15 år så er man såpass reflekert over hvem man er som person, så da er ikke steget for å døpe seg i den alderen et vanskelig steg. Det er i alle fall det de jeg kjenner som har gjort det sier. Det var et naturlig steg for det de tror på.

Sikkert mange som er uenige med meg, og det er greit - det er menneskelig å ha forskjellige meninger, og dette er min mening.

Fortsetter under...

Jeg døper mine fordi det er en tradisjon. det er kultur. under dåpen til mine barn ble det snakket lite om gud og jesus, det ble fokusert mer på barnet og familien! =) så kan barnet få velge selv om det ønsker å konfirmere seg eller ikke. slipper i allefall en voksendåp dagen før!

Men det argumentet med at barnet skal få velge selv senere, faller jo litt igjennom. Hvis man ønsker at barnet skal få velge selv, så døper man jo ikke barna når de er for små og uvitende til å protestere. Hvis mitt udøpte barn ønsker kristelig konfirmasjon, så regner jeg med at det er fordi barnet mitt er blitt kristen, og da er vel ikke det å la seg døpe i voksen alder noe problem?

Annonse

"Når man er 15 år så er man såpass reflekert over hvem man er som person, så da er ikke steget for å døpe seg i den alderen et vanskelig steg. Det er i alle fall det de jeg kjenner som har gjort det sier.".

Den er ikke jeg enig i. Når man er 15 år, er ikke de fleste. Merk deg; de fleste, langt ifra reflektert over hvem man er. De fleste konfirmerer seg også kirkelig, for at "de andre" gjør det. Det var ihvertfall sånn for 6 år siden, da jeg konfirmerte meg. I et kull på 100 stykker, så var det tre stykker som sto frem for å være personlig kristne, tre stykker som valgte å konfimere seg borgelig. Resten av oss, viste ikke helt hvor vi sto. Det er vel ikke før de siste to åra jeg har funnet meg selv, og vet hvor jeg står.

Annir 19:19

Man kan elske sine medmennesker (i alle fall være glad i og ha empati for de mer perifere), og man kan ha et verdisyn som sammenfaller med bud 4-10 - og det helt uten å tro på Gud. Derfor er bud 1-3 for meg intetsigende og irrelevante for min hverdag.

Selv om de 10 bud inneholder noen selvfølgeligheter, er det ikke slik at en Gud må ha skapt dem. Vi mennesker er sosial og utstyrt med samvittighet og må ha regler for å fungere fra naturens side. Ikke Guds.

Tja, 1. bud, at Maria var jomfru, at Jesus var en guds sønn og at alt han utrettet i livet, som kommer frem i bibelen, er guddommelig, hele det gamle testamentet osv. Hvordan var trosbekjennelsen igjen....?

At man har innført en slags "elsk din neste"- filosofi vil ikke endre det faktiske innholdet i religionen. At noen mennesker tror at man er kristen når man ikke dreper andre, er jo bare trist.

Jeg er helt ened deg. En 15 åring er sjelden reflekterte og tenker over slike valg. Jeg gjorde det. Jeg var nødt til å gjøre det for jeg var ikke døpt. Det valget jeg tok da kan jeg enda stå for i dag og jeg kan med handa på hjertet si at det var mitt første voksne valg i livet. Den gaven vil jeg gi mine barn også, derfor er heller ikke barna mine døpt!

Er enig i at man ikke nødvendigvis er moden nok for et så stort valg når man er femten. Sier seg vel selv at man ikke er i stand til å foreta det valget når man er 3-6 mnd gammel også. Det burde ikke vært slik at man kunne føre opp sine barn i en religion, det burde det vært 15, eller kanskje 18 års aldersgrense på å stå innført i et kirkeregister. Dessverre er det også slik at mange står registrerte i statskirken selv om de ikke er døpt eller konfirmert i kirken. Dette fører til at statskirken urettmessig får penger fra staten for de medlemmene som står der mot sin vilje.

Mon tro om folk flest hadde syns det vært like greit at muslimene førte opp intetanende nordmenn i sine registre for å lure til seg penger...

Det hjelper ikke å komme meg kommentarer som "here we go again" osv.. det er faktisk ikke alle som har vært her inne så lenge at man har fått med seg alle diskusjoner som har vært. Om enda en slik diskusjon plager dere, så ikke les den. Ikke verre enn det.

Siden noen absolutt skulle bringe opp de 10 bud, så skal jeg skrive de ned her:

1.Du skal ikke ha andre guder enn meg

2.Du skal ikke misbruke Guds navn

3.Du skal holde hviledagen hellig

4.Du skal hedre din far og din mor

5.Du skal ikke slå i hjel.

6.Du skal ikke bryte ekteskapet

7.Du skal ikke stjele.

8.Du skal ikke tale usant om din neste.

9.Du skal ikke begjære din nestes eiendom.

10.Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

Det er noen punkter her som jeg tror de fleste her inne er uenig i. Andre punkter er jo bare normale verdier man lærer seg og har med seg i livet fordi man er et medmenneske.

Mulig jeg formulerte meg feil først, men det jeg ikke er enig gud som er beskrevet i bibelen finnes, hvordan liv på jorden ble skapt, oppstannelsen, hvordan livet er. etc etc. . Det er leeengeee siden jeg bladde i en bibel, men husker den gang at jeg syntes at den var en lang eventyrfortelling. Poenget mitt var uansett ikke en skildring av bibelen...

Jeg poengterte vel med at de andre jeg kjenner som har døpt seg i en alder av 15 år ikke syntes det var noe problem. Selvfølgelig kan ikke alle ta slike valg med sikkerhet når de er 15 år, men jeg ønsker ikke å døpe barnet mitt ufrivillig av den grunn. Tradisjon er vel det det går i når mange døper ungene sine. Jeg synes det blir feil for MIN EGEN DEL. Skrev det siste med store bokstaver slik at dere skal skjønne at jeg snakker om meg selv, ingen andre. Andre får gjøre som de selv vil. Dette er fremdeles bare mine tanker rundt dette, og jeg respektere selvfølgelig andre sine meniger rundt dette temaet.

Nå er det også slik at Norge er en av få land i verden hvor barn blir født inn i religion. Man blir automatisk meldt inn i statskirken. Om foreldere ikke ønsker at barna skal være innmeldt, så må de selv sørge for å melde de ut. Kan hende det er noen regler om mor (evt far) er meldlem en annen plass, men dette skal jeg ikke si for sikkert.

Jeg skrev ikke dette innlegget med hensikt å dømme noen eller være frekk - jeg er nysgjerrig på dette temaet .. that's it.

hi

Annonse

Nå er det jo engang sånn at Norge har en statsreligion, og dermed er det et hakk mer naturlig at man blir registrert der enn hos muslimene. Jeg hadde i hvertfall stusset mindre hvis jeg hadde vært registrert som muslim hvis jeg hadde flyttet til Iran, enn hvis jeg bodde i Norge. Medlemsjuks er selvfølgelig ikke lov, men det er en viss forskjell der.

Jeg er helt enig med deg. Og har selv valgt å ikke døpe datteren min.

Men jeg er kristen, så det virker kansje rart for andre at datteren min ikke er døpt. Grunnen er rett og slett at jeg selv har en utrolig positiv erfaring av å velge selv å bli døpt i en alder av 14 år. Jeg sto for det jeg mente, og dåpen betydde mye for meg siden jeg valgte det bevisst selv.

Dermed viderefører jeg den tankegangen til datteren min, at hun skal velge selv om hun ønsker å bli døpt. Om hun ikke ønsker det, så er det helt greit. Jeg syns nemlig det også er helt feil å stå konfirmant i kirken med mindre man faktisk er kristen.

Hva andre velger bryr jeg meg ikke så mye om. Jeg har forståelse for at mange syns det er en fin tradisjon å døpe, og at det hele bunner som oftest i at man ikke har tatt særlig standpunkt til religion og uvitenhet om hva dåp egentlig betyr.

Jeg dømmer ingen som døper pga tradisjon, gaver eller lignende, for det er nemlig ikke opp til meg å dømme.

Jeg syns også det er rart at folk som ikke er kristne døper barna sine, folk får gjøre som de vil og jeg ville ikke ha kommentert det om noen jeg kjenner gjordet det, men rart syns jeg virkelig det er.

Datteren vår skal ikke døpes, i stedet samler vi familien til fest. Ingen av oss er kristne, og da blir dåp helt feil for oss. Dersom hun seinere bestemmer seg for at hun vil døpes, så skal jeg gladelig betale for feiring osv da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...