Gå til innhold

Føler jeg ikke er verdt en dritt uten utdanning og at jeg virkelig er et av samfunnets tapere!

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta utdanning, men skal ha et barn til først. Jeg er fast bestemt på at jeg ikke vil leve mitt liv uutdannet!

Men jeg føler meg som en taper og når folk spør hva jeg driver med og hva jeg har studert blir jeg flau når jeg må si at jeg har bare "levd livet" og reist litt og egentlig ikke utrettet noe enda. Nå har jeg en flott datter og har lyst på to tette så skolen får vente enda et par år.

Fortsetter under...

Ja. "Levd livet". Har reist en del med venner, jobbet offshore en periode og med mye fri så får man gjort en del gøy når man har venninner man jobber og reiser sammen med.

Nå er jeg i permisjon og har sagt opp jobben. Søker iherdig nye jobber, men vet jeg ikke kan være kresen siden jeg bare har arbeidserfaring og ingen utdanning.

Jeg er 27 og har en flott samboer. Vi har vært samboere i 6 år og er forlovet. Han har en god jobb, men ingen utdanning. Han skal ikke ta noen utdanning heller, han er den fødte selger og kommer til å nå langt, men så er det meg da :/

Annonse

Du er ikke en taper for det da. Ikke er du gammel, og ikke er du uten ambisjoner. Du har jo tenkt å ta utdannelse, og uansett om tanken var å aldri ta utdannelse, får man masse erfaringer utenom som er verdt mye. De personlige egenskapene dine er så mye mere verdt! :)

Hei!! :)

dette er akkurat som jeg skulle sagt det selv. Føler meg null vært :( og det er ikke noen god følelse :( Jeg bor på en liten plass, der det er vanskelig å få seg jobb. Ikke så mye å velge i, har søkt på 4 jobber i det siste, men ikke kommet til intervju på noen av dem. Føler meg ganske lita :( Jeg har påbegynt utdannelse som butikkmedarbeider, men mangler praksis for å kunne gå opp til fagprøva. Dette " tema" her tar mye krefter kg jeg tenker mye på det. Har veldig lyst til å ta mer utdanning, kunne begynt med en gang, men har 2 små, så de tar sin tid :)

Så sånn ellers har jeg verdens beste mann, barn, hus bil og alt er toppers :)

Men jeg vil så inndelig ha en jobb som er gøy å gå til. Nå har jeg en vaskejobb, ser ikke ned på andre som vasker men ser ned på meg selv..... Og lurer på hva de tenker da jeg er 29 år og vasker.....

Men vi er ikke noe mindre hvert verken du eller jeg :))

Klem

Ingen grunn til å føle deg som en taper!! Tenk all den andre erfaringen som du har fått disse årene. Ingen erfaringer er bortkastet!! Nå gjør du en viktig jobb med din datter og det kommende barnet - vær fornøyd med det! :)

Jeg følte på det samme måte som deg noen år fordi jeg ikke kunne studere eller jobbe pga skader etter en ulykke. Jeg begynte å studere som 29-åring, og den utdanningen jeg da valgte var en jeg aaaaldri ville valgt bare tre år før! Men det jeg valgte er så riktig for meg, og jeg har nå en jobb jeg stortrives med!! :)

Og om du skulle velge å ikke ta utdanning så ville du heller ikke vært mindre verdt! Landet ville ikke gått rundt hvis alle skulle være professorer.... Vi trenger ALLE yrkesgrupper - med og uten utdanning!

Det viktigste må være at man kan forsørge seg selv med det man gjør, hva man gjør er ikke viktig.

En annen ting er at du kanskje er roligere nå siden du har rast fra deg og "levd livet", du er ferdig med det.

Bruk de neste to årene på å finne ut hvilken utdannelse du ønsker å ta, hvilke jobber du da kan få, om du vil trives i de jobbene, er det slike jobber der du bor, eller er dere flyttbare. Må dere flytte for at du skal gå på skole. Det viktigste er at du finner noe du vil trives med! Oppsøk personer med de yrkene du synes virker interessante og få høre mer hvordan deres jobbhverdag er. Bruk de neste to årene konstruktivt! Kanskje du til og med ombestemmer deg underveis i disse to årene, men da tar du bare de nye alternativene til vurdering også. Man endrer seg etter hvert som man får nye erfaringer i livet, så da kan ønskene endre seg også. Kjenn på magefølelsen din og finn ut hva DU vil gjøre i fremtiden!

Lykke til! :)

Vær stolt av deg selv, HI :)

DU er ingen taper selv om du ikke har valgt å gå skole!! Du må ikke tro sånn om deg selv!

Selv er jeg student med (SNART) to barn, så dersom du vil studere senere kan jeg godt anbefale deg livet som studentmamma. Det er kjempeartig og det fins mange geniale ordninger for oss studenter med barn. :) Det kommer jo selvfølgelig an på hva du vil studere, men dersom det er på universitet så fins det i hvertfall supre løsninger. Vet du hva du vil studere ?

LYKKE til!

Det er ikke alle som bør gå rett videre på høyere utdannelse, og du er nok i likhet med meg en av de. Jeg tror ikke du har hatt vondt av å oppleve litt, bli bedre kjent med deg selv. Det kan fort være en stor fordel når du skal velge deg yrke.

Jeg hadde det som deg for noen år siden. Jeg søkte masse jobber og fikk ingen. Var tilkallingsvikar i en barnehage og på et sykehjem, og var i en lang periode hjemme med sønnen min og passet et par andre småtasser. Selvtilliten når jeg søkte jobber stupte og jeg følte meg som en taper.

Når minste barnet mitt var 1 år, startet jeg å studere på universitetet. Jeg tok en bachelor, og trivdes godt med å studere. Frie dager til å bruke mye tid sammen med barna, men likevel viktig å være disiplinert, særlig inn mot eksamener. Siste månedene av bacheloren begynte jeg å søke jobber, men fikk fortsatt ingen. Men det viste seg at jeg var alt for forsiktig, og var overkvalifisert til det jeg søkte på. Etterhvert fikk jeg drømmejobben, og nå er jeg virkelig stolt over hvor jeg har havnet i livet. Jeg kjenner meg kry over å fortelle hvor jeg jobber og hva jeg jobber med, (selv om kanskje ruskonsulent ikke er høystatusyrke) og kjenner at jeg stortrives med min plass i samfunnet. Jeg har ikke angret et sekund på at jeg fikk meg utdannelse, for å nå kan jeg glede meg over hver dag på jobb, får spennende utfordringer osv osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...