Anonym bruker Skrevet 4. august 2011 #1 Del Skrevet 4. august 2011 Jeg tenkte å sette opp en handleliste til hva jeg må skaffe til familieforøkelsen i oktober. Men ble plutselig så usikker på hva som trengs å kjøpe inn, og ikke minst hvor mye av hvert, alt av klær, tepper, leker, vogn, bilsete, salver og medikamenter, ammeklær osv. Jeg har skaffet vogn og moseskurv til å sove i. det er vel det eneste jeg har til nå. Er det noen som har tips. evnt en grei handleliste av hva som trengs? Hilsen en litt forvirret førstegangsmor Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143449591-innkj%C3%B8psliste/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. august 2011 #2 Del Skrevet 4. august 2011 http://data.babyshop.no/nettbutikkfiler/utstyrsliste.pdf Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143449591-innkj%C3%B8psliste/#findComment-143449605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. august 2011 #3 Del Skrevet 4. august 2011 Etter noen år her inne har jeg sett at det er så forskjellig hva man føler man har behov for. Så en må nesten bare prøve seg fram(selv om det ikke er så enkelt når man er førstegangs.) Noen mener man ikke trenger 50 og bør gå rett på 56. Jeg har hatt fullt opp i str 50 til begge mine og de har begge vært 51 cm lange ved fødsel. Og yngste var nesten 4 kg. De har brukt 50 i 4-6 uker. Det jeg har hatt av klær er: 7-8 bodyer i bomull og et par i ull(har hatt en vinterbaby og en vårbaby) i hver av str 50 og 56 3-4 sparkebukser/heldresser og et par vanlige bukser(tynn bomull m/fot) 3-4 pyjamaser(her supplerer jeg med 56 også når de er nyfødte) 3-4 par sokker 2 hjemmestrikkede jakker m/ lue og sokker til 1 Tynn bomullslue 1-2 jakker i velour 1 Vattert utedress til han som ble født om vinteren. Jeg bruker mye tepper til mine, så jeg har hatt rikelig av det. Men jeg har rikitignok ikke kjøpt alle selv, bestemødrene har strikket, og jeg har senere fått noen i gave. 2 hjemmestrikkede i ull 2-3 helsetepper 2 i fleece 2 i bomull. Stelleprodukter trenger du ikke så mye av. En salve hvis sår rumpe kan være greit. F eks Bepanthen eller Inyotol. Ringblomstsalve(helsekost) er også fint å bruke. Noen liker å bruke olje i badevannet, men jeg har sett at det er forskjellige anbefalinger på dette nå. Et febertermometer kan også være greit å ha i hus, så har du det om det skulle bli behov. Paracet har jeg ikke hatt i hus før ved 3 mnd vaksinen. Skulle de få feber før 3 mnd SKAL lege kontaktes uansett. Av kluter har jeg brukt mye mesoftkompresser til rumpevask. Disse står i babyhyllen på apoteket. Hvit/grønn(mesoft) eller oransje(Vidi baby) pakke. Ellers har jeg tynne gaskluter til rumpevask og tynne frottekluter til ansiktsvask(kjøpt på Princess) Flanellkluter(ca 6 stk) bruker jeg til hodeunderlag og store gaskluter(ca 12 stk) til gulpekluter. Har hatt gulpebabyer, så har kommet godt med. Dyner. Jeg har en til seng(80x100) og en til vogn/vugge(65x80). Sengesett til, minst 2 av hver str, så du har til skift. Samt laken.(til både vogn/vugge og seng. Leker trenger du ikke så mye av i begynnelsen. Jeg har bare hatt en bamse og en koseklut til mine til å begynne med. En vippestol kan være greit å investere i med det samme, jeg har brukt den fra ca 2 uker til begge to. Babygym er også kjekt, men den trengs ikke med det første. Her har de vært interessanne først ved 6 uker. Har en fra Tiny Love og er godt fornøyd med den. Et par ammebher til deg selv kan være greit, men str kan endre seg etter fødsel og melken kommer, så ikke kjøp så mange i tilfelle de skulle bli for små. Ammetopper er også greit å ha, men jeg har klart meg fint uten, har bare hatt et par. Boob sine er da å foretrekke. Lykke til med forberedelsene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143449591-innkj%C3%B8psliste/#findComment-143449813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå