Anonym bruker Skrevet 4. august 2011 #1 Skrevet 4. august 2011 slik jeg har forstått det skal huseier være ansvarlig for forsikring av eget hus, også del av huset som blir leid ut. vi hadde brann i utleie delen (jeg var leietager) denne var ikke selvforskyldt eller påsatt. har da forsikrings selskapet rett til å kreve meg for å tilbake betale dem 1,5 milion? trodde man hadde forsikring for at forsikringen skulle betale når uhellet var ute!!
Anonym bruker Skrevet 4. august 2011 #2 Skrevet 4. august 2011 Hørtes rart ut... Vi har leid ut underetasjen i vår bolig og har selvfølgelig forsikret hele huset. Vi har skrevet i forsikringspapirene at det er en utleiedel der med bad og kjøkken. Leieboer selv har sørget for innboforsikring, vi har ikke forsikret tv'en og vaskemaskinen til leieboer. Har aldri hatt noen uhell her da, men var da helt sikker på at vår forsikring dekker brann uansett hvor i huset det skulle brenne? Kanskje du bør ta kontakt med en advokat?
Anonym bruker Skrevet 4. august 2011 #3 Skrevet 4. august 2011 Nei det høres helt urimelig ut siden brannen ikke var påsatt av deg. Mener virkelig forsikringsselskapet at du er økonomisk ansvarlig for skadene?
Anonym bruker Skrevet 4. august 2011 #4 Skrevet 4. august 2011 Huseieren skal tegne forsikring på leie-leiligheten, dvs. alt som har med bygningen å gjøre. Dersom leiligheten leies ut møblert, kan utleier også tegne hjemme-forsikring, men generelt er det leietaker som må sørge for forsikring av innbø og løsøre når man leier. Hvorfor har du fått regress? Mener forsikringselskapet at du har forårsaket brannen?
Anonym bruker Skrevet 4. august 2011 #5 Skrevet 4. august 2011 Huseier skal forsikre utleiedelen, i alle fall den bygningstekniske delen. Innbo og løsøre må leietaker normalt forsikre selv. Hvorfor har du fått regress? Mener forsikringselskapet at du har handlet uaktsomt slik at brannen er din skyld?
Anonym bruker Skrevet 4. august 2011 #6 Skrevet 4. august 2011 Betyr ikke regress en forkorting i utbetalingen fordi man har vært uaktsom eller selv har deler av skylden for det som har skjedd? Hvorfor mener de at du er ansvarlig for brannen? En forkorting på 1,5 mill er jo ganske mye...
Anonym bruker Skrevet 4. august 2011 #7 Skrevet 4. august 2011 Det er ikke Gjensidige forsikring vel??
Anonym bruker Skrevet 4. august 2011 #8 Skrevet 4. august 2011 takk for svar alle samen! du som leier ut selv, vet du om lover jeg kan søke opp på og lete? leiligheten vi leide før begynte og brenne, brannen startet med en komfyr som var gammel, nett under eller rundt 30 år gammel. den var ikke vår, men noe huseier selv hadde satt inn. det ble etterhvert problemer med ene bryteren, alle "klikkene" var borte og vi var da seff veldig forsiktige med bruken. jeg var hjemmeværende/ arbeidsledig på dette tidspunktet med min datter som den gangen var 4. for å få tiden til å gå for min datter og finne på spennende ting, planla jeg en frokost med egg (hennes favoritt) og lang tur til et kjøpesenter og videre til biblioteket. da vi hadde vert borte 3 timer ble vi oppringt av politiet som sa det brant og vi skyntet oss hjem med det samme. vi hadde katt som seff kan ha komt borti bryteren, men er litt i tvil om det. før vi gikk var jeg og sjekket komfyren og bryteren spesielt 3 ganger. det sto fremdeles en kjele med vann på som ikke kokte! ifølge politiet så startet brannen med komfyren og den aktuelle plata, har betalt politiet en egenandel for utrykning og slikt. det var noe som var fast og helt greit, forstår hvorfor. men politiet frikjente meg for skyld for brannen! de sa rett ut at dette hadde vert et hendig uhell som kunne skje den beste, ble nermest beklaget for at jeg måtte betale deres egen andel. så fikk vi brev om regress, i utgangspunktet på 5000 kr, men ingen regning. så vi ventet på regningen og glemte det av. så fikk jeg nytt brev fra forsikrings selskapet, og tok kontakt med dem. tok dem flere dager å svare på tlf, og enda en uke å få svar på mail. på mail får jeg to alternativer: 1. betale 250 000 innen denne mnd 2. stå ansvarlig for hele summen på 1,5 jeg er fremdeles innunder nav og uten mulighet til å få lån i banken, har ingen ting av verdi eller midlier. sliter hver mnd for å få budsjettet til å gå opp og at jentungen skal ha alt hun trenger og ikke føle dette altfor mye mer på kroppen. føler meg veldig knust av denne behandlingen
Anonym bruker Skrevet 4. august 2011 #9 Skrevet 4. august 2011 trygg forsikring (huseiers forsikring) politiet frikjente meg for all skyld
Anonym bruker Skrevet 4. august 2011 #10 Skrevet 4. august 2011 Jøjemeg, her må du ha hjelp! Ring nav med en gang og be om veiledning til hvordan du går frem for fri rettshjelp. Dette vet jeg ingenting om så jeg vet ikke om du kan ringe direkte til en advokat eller må ha godkjent fri retthjelp først, så spør på nav. Det kan jo godt hende du ikke hadde skrudd av ovnen før du dro til byen, men uansett skal du jo ikke betale 1,5 mill. Herregud, folk har sluppet billigere unna selv om de har helt grillkull på verandaen, de har bare fått en forkorting, ikke måttet stå for hele beløpet selv. Det skal ligge en viss tabbekvote i forsikringen, veldig mange uhell skyldes jo uforsiktighet av oss selv! Få tak i en advokat, som kan få tak i papirer fra politiet osv. Du kan ikke bare godta dette! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 4. august 2011 #11 Skrevet 4. august 2011 vet i det minste jeg ikke gikk fra den ovnen uten å sjekke den grundig, tar ikke på meg mer skyld i denne saken enn at jeg bodde der og hadde spist frokost! takk! vi holder på få tak i advokat nå synest dette er både feil, urimelig og uholdbart!
Anonym bruker Skrevet 4. august 2011 #12 Skrevet 4. august 2011 Dette høres merkelig ut. Det var litt dumt at dere ikke svarte på den første henvendelsen. Hadde dere tenkt til å akseptere de 5000? Men uansett skal dere ikke finne dere i dette. Håper dere har gitt forsikringselskapet et skriftlig svar som sier at dere ikke aksepterer kravet. Da er det opp til dem å gå videre med saken. Dere trenger i utgangspunktet ikke å argumentere med dem, bare svar at dere ikke aksepterer kravet. Jeg ville ha gjort det i rekommandert brevs form også, ikke bare e-post. Men for all del, skaff dere hjelp fra noen som har greie på det slik at dere får skikkelig råd om hvordan dere skal håndtere dette videre.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2011 #13 Skrevet 4. august 2011 hei! har sendt en mail der jeg ba om henvisning/ link til lov som sier at de kan kreve meg for så mye, når huseier er pliktet til å forsikre eget hus. har også vert og snakket med advokat som nå kommer til å stå for resten av kommunikasjonen. vi aksepterer ikke dette! svaret jeg fikk var foresten et standard mail med innfo om at saksbehandler ikke var tilgjengelig før om 4 dager!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå