Gå til innhold

Ang. å takke nei til "veldedige events" på Facebook...

Anbefalte innlegg

Det plopper stadig opp invitasjoner til events av typen tenn lys for ditt og datt, osv. Spesielt i etterkant av 22. juli har det kommet svært mange slike.

Jeg har selv trykket "deltar" på et par av dem, men synes nå det får være grenser. Hva betyr det om jeg deltar eller ikke deltar på noe jeg ikke skal gjøre noe med uansett bortsett fra å ga navnet mitt under deltakere?

Siste eksempel nå er invitasjon fra en venninne "Kjære Sofia, vi trenger deg her". Ja, klart det er trist at en 13 åring føler at det er hennes skyld det sosm har skjedd, men det hjelper vel ikke henne om jeg deltar på en meningsløs event på facebook? Når jeg så trykker for "ikke deltar", så blir jeg jo stående på liste over de som ikke deltar og lurer jo på om folk med det ser på meg som rasist siden jeg ikke har trykket for at jeg trenger at Sofia blir i Norge.

Hvordan stiller dere dere til slike invitasjoner?

Fortsetter under...

takker stort sett nei til alt...stoler ikke på at det som i ene øyblikket er vi som synes det er trist med utøya, grupper ikke i neste øyeblikk er vi som støtter Breivik-grupper...så med mindre jeg kjenner de som står bak så deltar jeg stor sett ikke...har ikke behov for at det står på fb hva jeg støtter eller ikke...tenner heller et lys bare, trenger ikke å delta i en gruppe på fb for å gjøre det...

Etter mi meining har dei som lagar slike invitasjonar misforstått kva event-funksjonen eigentleg er meint for. Brukar den mykje sjølv til å invitere til venninnekvelder og festar; der å vite kven som deltek eller ikkje faktisk har interesse og får følgjer for det reelle livet.

Ein slik event som du skisserer har jo ingen praktisk betydning, og det å melde seg på som deltakar inneber ikkje noko anna enn å klikke eit par gongar på venstre musetast. Makan til engasjement, liksom.

Eg melder meg konsekvent som "ikkje deltakande" til slike; men for å unngå å stå på "nei"-lista og kanskje bli oppfatta som om eg ikkje støtter saka - så fjerner eg rett og slett heile eventen ved hjelp av "Fjern fra mine hendingar" som står nederst til venstre.

Jeg fjerner hele eventen. Liker ikke at navnet mitt står på såpass store grupper, enten som deltaker, ikke-svarer, eller ikke-deltaker, og det selv om jeg ikke har mitt ekte etternavn på fb.

Har fb på engelsk, og der står det jo mans egen eventer til høyre på den sida som heter home. I stedet for å svare yes, no eller maybe trykker jeg bare på krysset ved eventen og da blir navnet mitt fjernet fra den.

Burde jo ikke vert events dette, men grupper eller page. Da ser ingen om du ikke er med.

jeg takker nei til alt av typen "tenn et lys for...."

om jeg dør, sulter eller hva pokker så håper jeg at ingen tenner et forbanna lys for meg. det er jo helt irrasjonelt.

men det er jo noen ting man føler at man ikke kan stå på "ikke deltar", selv om man ikke har spesielt lyst til å delta. da bare svarer jeg ikke å venter på at arangemanget skal gå over og den blir borte av seg selv :P

jeg har et par sånne nå "delta i valget for XXX kommune dato" ganger 2 for de lagde jo et for vær valgdag... og det er ordfører kandidaten til partiet mitt på bildet på eventet. altså jeg deltar gjerne på valget og jeg oppfordrer gjerne folk til å gjøre det samme men ikke med "bare vis du stemmer på oss da". hinting. som det blir når man bare har ett av ordførerkandidatene på bildet.

samtidig så er det jo folk fra partiet mitt som har laget den så kan ikke la være å delta heller. så får bare vente til valget er ferdig og den forsvinner av seg selv :P

Annonse

Jeg lar bare være å svare på dem. Men å fjerne dem, som enkelte over skriver, var et godt tips, det skal jeg begynne med.

Ikke fordi jeg ikke støtter/er enig i mange av sakene, men se f.eks. på "Vårt svar er å bidra til rekordvalg til høsten" eller hva gruppen het - jeg stememr da uansett, kan ikke se hvorfor jeg skal si det så spesielt på fb at jeg gjør det spesielt i høst?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...