Gå til innhold

Jeg har ei datter på snart 3 som SLÅR og nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre......!

Anbefalte innlegg

Hun fikk en lillebror for 6 mnd siden og er tydelig sjalu, men jeg prøver og prøver å ikke gjøre forskjell på de. I den grad det går an da en baby krever jo sitt.... Hun har også vært hjemme fra barnehage siden jul. Vi flytta i mars og har ikke fått bhg-plass før barnehageåret starter i august. Så kjedsomhet iblandet en god del sjalusi er nok det som har utløst dette. I dag har det vært skikkelig ille, hun kan komme krypende opp i sofaen og klemmer meg bakfra før hun plutselig deiser handa i ryggen min. Gjør jo vondt... Både i ryggen og i hjertet. Jeg ønsker jo ikke at min kjære datter skal gjøre sånt og føler på en måte at morskjærligeheten er satt på pause, jeg føler bare frustrasjon og tristhet ovenfor min datter nå. I tillegg gjør hun ting på pur f og gjør det motsatte av det jeg sier.... I dag har det vært hun ekstra ille og jeg var helt på gråten fordi hun bare kom bort til meg for å slå... Tror hun var ganske trøtt i kveld, men likevel.. Kan jo ikke akseptere sånn oppførsel.. Regner med alt blir annerledes når hun begynner i barnehagen, men hva skal vi gjøre fram til da?

Vi er litt uenige jeg og mannen om hva vi skal gjøre og hva som kan funke for en 3-åring... Noen som har noen gode ord og tips å komme med...?

Hun er vanligvis veldig blid, hun har et godt utviklet ordforråd, grei sosial kompetanse og er snill og god mot alle. Men har da denne frustrasjonen mot meg....

Fortsetter under...

Rammer som overholdes til enhver tid, la dagen være totalt forutsigbar. Fortell hva som skal skje dagen i forveien, lag en plakat/liste pver ting dere skal gjøre. Sett av tid som er KUN til henne med enten deg eller pappa'n, uten lillebor i nærheten, som feks bake noe sammen, en tur ut og spise noe hun liker, en tur på lekeplassen osv, noe som bare HUN kan være med på fordi lillebror er ALT for liten ;) En må få det ned på deres nivå. EN lillebror er slitsomt fordi han tar plass og tid fra en selv, men når hun finner ut at han ikke er så stor "trussel" fordi han er jo så liten at han ikke kan finne på sånne spesielle ting med mamma og pappa som hun kan, vil det kanskje roe seg :)

Når hun vet hva som skal skje til enhver tid (til en viss grad ihvertfall), så trenger hun ikke å lure på om mamma har tid da eller da. Klokka da og da er det mating av lillebror, og da og da skal vi trille tur, men på de og de klokkeslettene sover lillebror, så da kan du og mamma bake feks. Det vil blir litt skjær i sjøen når lillebror slår seg vrang eller blir sulten til "feil" tid, men det skal være unntaket i hennes hode :)

Lykke til, og overhold de regler som er i huset. Du skal ikke forandre væremåten rundt din datter fordi hun har fått en lillebror, for det vil hun føle seg usikker på. Lillebror skal ikke "ødelegge" for henne og forandre alt hun er vant med :)

Goood klem :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...