Anonym bruker Skrevet 3. august 2011 #1 Skrevet 3. august 2011 Jeg lurer på om dere opplever at bhg gir barna deres is flere ganger i sommer. Jeg opplever at de har gitt is flere ganger + godteri ved par anledninger til tross for at jeg har gitt beskjed at jeg ikke ønsker jenta skal få søtsaker i bhg. Vi ønsker selv å gi henne is o.l ved spesielle anledninger. Har snakket med flere som forteller at det er nulltoleranse mot sukker i bhg deres, kun naturlig sukker i form av frukt og hvis det skulle bli noe søtsaker ved spesielle anledninger så fikk foreldrene brev om det i forkant. De ber også om at barna ikke har sjokoladepålegg o.l på matpakka si. Jeg personlig har svært sjelden gitt min datter godteri - kun bær, frukt og yoghurt som lørdagsgodiser -hun elsker det. Hun får sjelden gang is sammen med oss. Første gang hun fikk godteri i sitt liv var det av bhg. Da var hun 13 mnd. . . jeg ble kjempeskuffa, sikkelig nedtur. Vi vil jo oppleve hennes første gang når det gjelder nye smaker etc, dessuten ville vi vente så lenge som mulig før vi presenterte søtsaker for henne. Vil jo skape gode vaner og at godteri er ikke noe som nytes hver dag. Har nå snakket med ledelsen om dette og de skulle diskutere dette med sine ansatte. Så vi får se hva de sier. Jeg vil gjerne høre om dere har noe erfaringer på dette. .
Anonym bruker Skrevet 3. august 2011 #2 Skrevet 3. august 2011 Hei! Jeg er kjempefortvilet over barnehagens holdning til sukker og søtsaker. Gutten vår er snart 3 år og vi har alltid vært sparsom på søtsaker. Da mener jeg ikke naturlige søstaker, som frukt ol. Barnehagen mener at man skal kose seg i hverdagen, og det er jeg helt enig i, men jeg er uenig i at kos utelukkende handler om mat. De gir barna kakao og is ukentlig. De lager vaffler rett som det er og ofte når jeg henter han har de fått kjeks til fruktmåltidet. Det jeg reagerer mest på er at de har sjokolade og godteri når det er nissefest ol. Det finnes så mange gode sunne alternativer til sjokolade og kake, så hvorfor ikke være litt kreativ?? Nå ser jeg at jeg virker litt fanatisk, men det er jeg ikke altså, men er opptatt av gode sunne matvaner. I barnehagen hvor jeg jobber er vi sukkerfrie. I starten var det litt rart å ikke ha kake til buradag ol, men det enda rarere er at det er ingen av barna som har spurt etter kake! Vi har andre alternativer:-)
Anonym bruker Skrevet 3. august 2011 #3 Skrevet 3. august 2011 HI her. Jeg er like fortvilet som deg. Synes det er så unødvendig med slike tiltak i bhg. Min datter elsker vann og drikker mye av det. Hun har aldri fått juice og jeg vet at hun har avvist saft fra besteforeldrene sine. Hun ville ha vann. Så jeg ønsker å lære henne gode vaner fra starten av. Jeg lærte dårlige matvaner i oppveksten, det ble kjempejobb å snu den utviklingen. Vil helst at hun skal slippe å kjempe slik som jeg gjorde. Så jeg mener ikke at det er fanatisk tankegang å ønske seg sunn retningslinje. Jeg vil at hun skal få søtsaker privat av oss ved spesielle anledninger, ikke av bhg. Når jeg tok det opp sist gang med bhg vedr isspising fikk jeg til svar: "sånn er det bare" :-( Så jeg er mildt sagt frustrert over at de tar så lett på dette. Jeg fant dette: http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/barnehage/retningslinjer/mat_og_drikke_78347 Skal ta dette opp med ledelen og da må de forsvare hvorfor de ikke følger retningslinjen som sier at man BØR unngå fet -og sukkerholdig mat. Jeg har ei venninne med to barn som har nulltoleranse for sukker i bhg, tom sjokoladepålegg er fy fy. . .
Anonym bruker Skrevet 12. august 2011 #4 Skrevet 12. august 2011 Hei, jeg må bare si meg enig med dere. Vi er også opptatt av sunt kosthold og gode vaner. Vi vil holde oss til godterier kun på lørdag og evt. dessert eller kake på søndag og i selskaper. Jeg skjønner ikke hvorfor de skal "kose seg i hverdagen" med sukkervarer i barnehagen. Sikkert gøy for de ansatte å se at barna blir ville av begeistring. Lurer på om det er mest for de ansatte sin skyld.. Hverdag er ikke godtedag etter vår mening. Jeg opplevde at de barnehagen hadde kaker og goderi flere ganger i løpet av et par uker i februar da det var fastelavn og karneval, Jeg tok det da opp, de innrømte at det kanskje hadde vært litt mye akkurat da. Men jeg syns de er for rause med søtt ellers også. Til jul og påske og alle mulige store og små høytider skal de ha en egen feiring i barnehagen. Egen 17. mai med is har de også. Det blir jo dobbelt opp av alt, akkurat som det ikke hadde vært nok med de de får av familien. Kanskje det er for å utjevne sosiale forskjeller, siden ikke alle er så heldige at det feires alt mulig hjemme hos dem? Eneste positive er at de ikke har kake i bursdager, da er det bare krone på hode og sang, de serverer ikke noe ekstra mat for det. Må visst følge litt mer med på dette her og ta det opp med barnehagen litt mer seriøst, tenker jeg nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå