Gå til innhold

Dere med litt eldre barn. Hvilen periode syns dere har vært mest slitsom?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

0-2,5 år, spesielt fram til 1,5 år. Min eldste blir snart 9 år, og jeg synes helt ærlig at det ikke er noe stress i det hele tatt å ha skolebarn.

Får stadig høre at jeg bare kan vente til de blir tenåringer, da skal jeg få bite i meg ordene om at de første 2-3 årene er verst, men jeg tror ikke det. Hva som føles verst kommer nok an på hva en blir sliten av. Jeg er godt vant med tenåringer selv om jeg vet veldig godt at det overhode ikke er det samme med andres som egne. Jeg tåler helt fint trass fra store barn, eviglange diskusjoner, bli kjeftet på, være kjip og verdens teiteste, og jeg skal tåle det tidoble av dette fint (eldstemann er veldig pre-tenåring for tiden, smeller med dører, kaller meg verdens strengeste og verste mamma innimellom, skal diskutere på alt osv), alt så lenge jeg bare slipper babyer og smårollinger flere ganger! ;-)

Ble litt sideparantes dette siste, men jeg tror altså man blir sliten av ulike ting, og at de som føler seg mest utslitt av babytiden og smårollingstiden generelt synes det er lettere når de blir eldre. Og omvendt. At de som koser seg masse når de er helt små, gjerne er de som synes det er mest slitsomt når de blir eldre.

Håper det er sant det du sier, det at de som føler seg mest utslitt av babytiden og smårollingstiden generelt synes det er lettere når de blir eldre, selv om det sikkert vil komme nye utfordringer senere.. Og hvis jeg ikke husker helt feil, så tror jeg vi har samme yrke, Alva! ;-) Jeg har vel funnet ut at jeg ikke er en person som hadde holdt ut lenge som bhg-ansatt! Men jeg lurer litt på hva som venter...

HI

0-10 mnd var verste perioden med begge to (hovedsaklig pga nattesøvnen). 1,5-2,5 var heller ingen dans på roser med førstemann, pga en del småsykdom det førte barnehageåret i tillegg til mye sutring pga alt barnet ønsker å gjøre selv -men ikke klarer, og mangel på skikkelig språk. Alt ble mye bedre fra rundt 3årsalder:)

Jeg er lærer på ungdomsskolen :-)

Og jeg hadde ikke holdt ut en uke engang i barnehagen, hehe... Beundrer veldig barnehageansatte! De fortjener all respekt og burde virkelig hatt bedre lønn for det utrolig viktige arbeidet de gjør!

Jeg vet jo ikke om det stemmer, men jeg har i hvertfall sett at det har gått mye igjen både hos venner/bekjente og her inne. At de som elsker babyer og smårollinger ofte klager en del over stresset med skolebarn og tenåringer, mens de som ikke kunne få barna sine ut av bleiene fort nok nyter livet med store barn. Selvsagt unntak da, men synes ofte dette stemmer.

Jeg elsket babytiden :)

Første året er herlig, være hjemme i permisjon, amme, all fokus på baby.. Jeg elsket nattammingen også jeg, å løfte dette lille underet opp i min seng, ha det tett inntil meg under dyna i nattemørket, høre smatte og koselydene. Kommer til å savne det til min dødsdag!

Nå er mine barn 2, 4, 7 og 10 år gamle så jeg kan ikke uttale meg om tenårene enda men jeg synes egentlig ikke en alder er mer slitsom enn en annen. De er slitsomme på forskjellige måter, neon er slitsomme pga lite søvn, noen pga trass, noen pga humørsvingninger og krangling osv. Jeg tror man kan føle seg utslitt av og til uansett..

Når man ser på det praktiske synes jeg barnehagetiden er minst slitsom, da er barna der du plasserer dem. Når du har hentet dem i barnehagen reiser man hjem og har familietid.

Når de begynner på skolen kommer den ene fritidsaktiviteten etter den andre, det skal trenes, venner skal besøkes, det er fødselsdagsselskaper og ikke minst lekser. Hos guttene mine har utfartsønsket eksplodert når de begynte på skolen, de har ønsker om et eller annet hver eneste dag. Men det blir jo bedre når de vokser til, min eldste som nå skal opp i 5.klasse bruker sykkelen flittig til både venner og fotballtrening og det hjelper veldig på. Blir mye kjøring når den ene skal på fotball, den andre på håndball og den tredje i et barneselskap ;)

Annonse

Spørs om barna er lette eller krevende.

Har ett barn på 5år med adhd..alltid vært krevende, men var mer krevende da barnet var 1-2år kanskje....

Det andre barnet er yngre og aktiv, men 2.5års alderen er jo en travel alder.

8- 18 mnd har vært den mest slitsomme perioden for oss foreløpig, men eldste er bare 3 år gammel, så det kan godt være at jeg vil ombestemme meg etterhvert (selv om jeg tviler litt egentlig..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...