Gå til innhold

Kjøpte dine foreldre eller gav deg alkohol når du var under 18?

Anbefalte innlegg

Mine kjøpte noen cider til meg hvis jeg spurte ett par ganger jeg skulle ut.

Det samme gjorde foreldrene til samboeren min.

Vi var da 16-17 år gamle..og kunne ikke kjøpe selv.

Vet jo at det er ulovig, men tror mange foreldre har gjort det, iallefall de fleste jeg vet om.

Vi oppførte oss alltid da. heldigvis:)

Fortsetter under...

Jeg husker søren meg ikke jeg.

Men jeg drakk regelmessig fra jeg var 13 år. Kanskje begynte mamma å kjøpe til meg når jeg var 15-16..eller kanskje søsteren min gjorde det? Eller gjorde jeg det selv kanskje?

Nei. Kunne ikke falt meg inn å spørre, heller, og jeg drakk ikke alkohol før jeg var over 18, og selv da svært lite. Jeg og venninnene mine hadde så mye moro uten alkohol, så vi så ikke helt behovet for det, utover et glass vin eller to til maten.

Annonse

mine er også smarte og velutdannede mennesker, men de kjøpte alkohol til meg etter jeg var konfirmert. 2 cider var alt jeg fikk med meg vel og merke :) hehe.. men skaffet meg nok litt selv også på den tiden!

Siste halvåret før jeg fylte 18 fikk jeg en 6-pack med øl hjemme når jeg skulle på fest.

Mamma fant meg nemlig overstadig beruset på sprit som ikke engang jeg visste hvor kom fra (bommet jo både her og der) og hun fikk litt hetta av det ja..

Etter det fikk jeg en 6-pack mot at jeg lovet å ikke drikke sprit og hjemmebrent. Jeg holdt det faktisk, drakk bare de 6 ølene og kom hjem i fin form.

Nei, mine foreldre har aldri kjøpt alkohol til meg, og det er jeg takknemlig for. Videre så var jeg ikke av den typen som syns alkohol var så spennende heller, noe jeg ikke syns den dag idag heller.. og er nå 35 år.

Selvfølgelig ikke, det var helt uaktuelt. All forskning viser at de som får alkohol hjemme, drikker mer og hypigere enn ungdom som ikke gjør det. Faktisk fikk ingen av vennene mine alkohol av foreldrene - tenker de hadde snakka om det og blitt enige.

Annonse

Fikk en eller to øl eller et vinglass hjemme av og til, og kanskje til og med en drink, fra ca 16 år. Første gang mengden ikke ble begrenset for meg var nyttårsaften 2000, var da 17 år. Foreldrene mine så nytten i at vi lærte oss hvordan vi reagerte på alkohol i trygge omgivelser. Men fikk aldri under noen omstendighet ta med meg alkohol ut.

Mamma og pappa skjønte såpass at vi ble påspandert alkohol fra eldre venner på fest, og ønskte ikke å øke mengden tilgjengelig for oss. Sånn "denne sixpacken og ikke mer"-snakk funker ikke, spesielt ikke på tenåringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...