Gå til innhold

4 år og plutselig dårlig språk. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Gutten vår på 4 år har plutselig fått dårligere språk. Snakker tidvis utydelig og blir rasende sint når jeg ikke skjønner hva han sier.

Dette begynte for 1-2 mnd siden.

Virker som han hører bra, men skjønner ikke hva som skjer med språket.

Noen som har opplevd det samme?

Fortsetter under...

På hvilken måte har språket blitt dårligere? Du beskriver lite/ingenting...

Jeg vet at det er helt naturlig at barna i en viss aldre begynner å analysere språket og lydene i det, og kan f.eks plutselig begynne å uttale et ord feil selv om det alltid har uttalt det riktig.

Barnet kan f.eks begynne og bytte om på konsonantsammensetninger.

eks. støvler - stølver, hjelpe- hjeple

Dette er det ikke noe galt i, men sees på som bra siden barnet begynner å bli bevisst språket og dets lyder.

Ikke stress med det og ikke irettesett på de ordene han sier "feil". Vær heller tydelig i ditt språk og gjenta ordene han sier riktig. Barnet: "Jeg vil på tilovi" Du: "Ja, vi skal gå på tivoli". osv.. du skjønner tegninga ;)

Kunne skrevet uendelig om barnets språkutvikling, det er også verdt og nevne at barnets lydproduksjoner starter framme i munnen (leppene - m - B) og går bakover ned i halsen (r-lyden). Men dette er innviklet.

Kansje viss du beskriver hvordan språket har blitt dårligere, så har jeg kanskje noe mer fornuftig å kommentere.

Er du bekymret for hørsel, så ta en rask tur innom helsestasjonen og få det avdekket :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...