Gå til innhold

Utenlandsopphold pga mannens jobb.. Barn på 4 år og 6 mnd. Trenger litt tips /råd!

Anbefalte innlegg

Pga mannens jobb bør vi ta et utenlandsopphold til neste år. Det dreier seg om 4-6 måneder ca. Eldstemann er da fire år og den yngste seks måneder. Det blir i Europa.

For babyen sin del er jeg overhodet ikke bekymret, men jeg tenker en del på fireåringen. Han har gått i samme barnehage så lenge han husker, har masse venner der og stortrives. Han har et stort aktivitetsnivå, og trenger å leke masse med jevnaldringer. Planen vår er at jeg skal være hjemmeværende med begge ungene. Jeg har ikke lyst til å styre med tilvenning i en ny bhg for noen få mnder, tror ikke det er helt bra for gutten rett og slett..? I tillegg er det dette med språk. Er det noen som vet om det finnes norskspråklige åpne bhg rundt omkring? Jeg tenker kanskje det er det beste alternativet. At vi et par ganger i uken gjør noe sånt. Har evt Sjømannskirken noe opplegg for barn? Jeg er også litt nervøs for om barna i den vanlige bhg hans helt har glemt han når han kommer hjem :(

For min egen del så er det en ufordring å bli kjent med nye, særlig om språket blir en ekstra barriere. Merker at jeg er litt bekymret for om det vil bli en veldig isolert tilværelse. Men jeg vil veldig gjerne gjøre dette for mannen min, for det er viktig for han!

Ble litt ustrukturert dette, men jeg vil veldig gjerne ha tanker og innspill både fra de med og uten erfaring på dette området. Tenker da særlig på min eldste sønn, og på hvordan jeg skal unngå å gå på veggene..

Fortsetter under...

Hei

Har bodd lenge i utlandet med små barn. Frankrike, UK og Danmark

Det er forskjell fra land til land.

I Frankrike er det obligatorisk skolestart når ungene er 3 år, derfor vil du nok finne lite av alternativer for barn på dagtid sammen med voksne

Mens i UK begynner barna på skolen når de er 5 og barnehager er så dyrt at de fleste barna er hjemme, og derfor masse masse å finne på sammen med barna.

Vet ikke helt hvordan firmaet til mannen din organiserer flyttingen, men forhåpentligvis går dere via et relocationfirma. De vet alt som er å vite der dere skal flytte.

Hvis ikke må du nok bare google.

Språket må du nok lære noen strofer av, men stort sett i Europa går det greit på engelsk.

Alt blir hva du gjør det til selv er min erfaring. Å bli kjent med folk er vanskelig. Store firmaer med mangen internasjonale har egene "koneklubber" som har masse å tilby.

Evt å ta språkkurs bare for å få kontakt med folk.

Mangen byer har Norskklubber, bruk goolge

Og "The Anglophones" er for engelsktalende i ikke engelske land, google, som også har stort sett mye aktiviteter.

Lykke til

Tusen takk for gode tips og råd :)

Han tar doktograd, så det er kanskje ikke helt på samme måten som et firma.. Men det kan jo være at han har kontakter som vet litt mer, når det er klart hvor det blir hen.

Dersom han er doktorgradsstipendiat antar jeg han vil sendes til et samarbeidsuniversitet.

Hvis det blir slik så er jo nettverket og kontaktene allerede opprettet på en måte, det er bare å benytte dem.

En av våre stipendiater reiste til USA 6 mnd med sine to barn, og har nettopp kommet hjem. Barna gikk i amerikansk "barnehage" og lærte enormt mye, inntrykket er at de har hatt en opplevelse for livet, og nå kan de engelsk i tillegg, barn lærer språk mye fortere enn voksne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...