Gå til innhold

Luer, ikke vanlig...?

lillelykkelig ♥ jenten min ♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

Reagerer sånn når jeg ser barn fra 0 og oppover som ikke har på seg bomullsluer/solhatt ute uansett vær... er det bare jeg som reagerer på dette? Rett etter fødselen fikk jeg beskjed av barnepleieren om at hun ALLTID skulle ha på seg lue når hun var utendørs, og det kunne heller ikke falle meg inn å ikke ha på henne lue ute - i hvert fall det første året.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker ikke lue nå som det er så varmt! Lillegutt er 10 mnd. Men vi bruker caps/solhatt når det er sol. Når det er overskyet bruker vi ingenting.

Skrevet

Bruker bare solhatt/ lue om det er sol/vind. ellers bruker vi ikke det. Forøvrig tenker jeg ikke så mye på hva andre gjør med sitt barn, foreldre vet som regel best hva som er bra for sitt barn.

Skrevet

Herregud man kan da ikke ha på lue på ungen i denne varmen som er nå for tiden!!! Jeg ser heller omtrent aldri babyer som har på seg lue når det er så varmt, har du tenkt på at det kanskje er en grunn til det??

Mange overkler ungene sine så sinnsykt,. stakkars stakkars barn.

Skrevet

Bruker sjelden lue nå som det er så varmt. Ser ikke helt poenget når det er 25 grader nedi vogna, og vindstille. Om det blåser veldig tar jeg på en tynn lue om vi skal være utav vogna lenge. Bruker solhatt i sola. Og til høsten/vinteren blir det jo lue hver dag så klart.

Skrevet

Nei hjelp, jenta mi har IKKE lue på seg i denne varmen, det er ikke bra at de blir overopphetet. I sola har hun solhatt, men hun er minimalt i sola, så dermed er hun stort sett barhodet nå om dagen.... Hun er 5 mndr.

Skrevet

Jeg spurte HS om det med lue for en stund siden. Fikk da beskjed om at det hadde mest med varmetap og gjøre, noe som jo ikke er er problem om babyen ligger i bagen og det er over 20 grader. Men, I tillegg sa hun at de ikke skal ha sollys direkte på fontanellen. Derfor viktig med hodeplagg av en eller annen sort dersom de kommer opp av vognen.

Min hadde derfor I dag kun lue på seg når jeg måtte ha ham ut av vognen en stund.

Skrevet

Vi bruker ikke lue på jenta vår når det er så varmt som det har vært i Oslo den siste tiden. Hvorfor skulle vi det? Lue bruker man bare hvis det er fare for varmetap fra hodet. "farligere" for babyen å bli overopphetet.

Skrevet

Vi bruker heller ikke lue når det er så varmt. Var ganske nøye på det når knerten var nyfødt, men sluttet fordi han fikk varmeutslett i bakhodet! Om jeg skulle hatt han i sola ville jeg selvfølgelig brukt solhatt

Skrevet

Bruker ingen ting på huet til vesla nå... er jo så himla varmt! Men bruker solhatt hvis hun er noen andre steder enn i vogna og i bilen hvis det ikke er skygge. Hun er så utrolig varm av seg at svetter med en gang hun får på seg lue.

Hs sa til meg at det ikke er nødvendig hvis det er varmt og milde vinder;) Men man følger jo bare sitt eget mamma hjerte;)

Skrevet

Skjønner veeeldig godt at man ikke bruker lue/solhatt på de små når de ligger i en varm vogn i masse pluss grader!:) Ettersom man som oftes ikke kan se bebisene når de ligger i vognene, var det ikke dette jeg tenkte på. Men når de er oppe fra vognen - i direkte sollys uten solhatt, eller en tynn bomullslue når det er overskyet og blåser. Har sett nyfødte uten dette i begge situasjoner, så bare lurte på om det ikke var vanlig å ha på de luer hele tiden i og med at barnepleier var så nøye på det. Hs sa også til meg for 1 mnd siden at hun hele tiden måtte ha på seg en tynn bomullslue...

Men som sagt; man følger jo sitt eget mammahjerte :)

Skrevet

Hvis vi bare skal rett ut av bilen og inn et eller annet sted er det ikke alltid vi tar lue på... Og er babyen i skyggen og det er varmt og vindstille er det hvertfall ikke nødvendig med lue. Heller ikke når det er noenlunde varmt og mini ligger nede i vogna. Bedre med litt for kald enn litt for varmt igrunn, en kald baby skriker, en varm baby blir sløv...

Skrevet

Jeg trodde dette med lue uansett vær var en typisk utdatert, gammel myte? Her dropper vi ihvertfall lue nå i sommerhalvåret, men prøver å huske solhatten hvis hun skal være mye ute i sola :)

Gjest Madolyn
Skrevet

Må innrømme at jeg har nesten ikke brukt lue på gutten min. Han vrir så mye på hodet når han sover, så enten begynner snorene under haka å "småkvele" ham, og om jeg ikke knyter fast lua så havner den alltid under hodet eller oppå ansiktet hans ila ti minutter :(

Når han er våken bruker jeg veerdens søteste solhatt på ham om han er i direkte sollys utendørs, men det er han så og si aldri. Vanmskelig å dra noe sted med en som hverken liker bilturer eller trillevogn. For ikke å snakke om at det er såå varmt ute, vil jo ikke slå ham helt ut.

Ja det er vondt i hjertet om man ser noen behandle sin baby på en måte vi aldri ville ha gjort selv, uansett hva det er. Jeg var dum nok til å switche innom teen mom på mtv her om dagen og begynte nesten å gråte når jeg så hvor nochalant tenåringsfaren var med sin nydelige lille datter :(

Skrevet

Hei, hvis det er like varmt sim det har vært i det siste, synes jeg lue er overflødig og kan være farlig i vogn. Det blir for varmt. Jeg bruker kun lue på min frøken når det er kjølig og vind, men ikke nede i vognen, der er det lunt og godt nå om sommeren. Jenta mi har veldig mye hår, og blir bare svett og ukomfortabel med lue. Solhatt, derimot, bruker vi mye nå i den sterke sola :)

Jeg tror det er veldig individuelt - dette også- hva som passer ditt barn best. Hvis jenta mi hadde likt å ha på lue, hadde vi sikkert brukt det mer. Det viktigste er å beskytte barnet mot kulde, vind og sol.

Skrevet

Jeg møtte på et eldre ektepar som var ute og trillet på sitt ti måneder gamle barnebarn, og den stakkars gutten hadde en tjukk ullue på seg..! De kikket oppi vognen min og ble helt forferdet over at jeg ikke hadde lue på datteren min. Jeg prøvde å forklare at å ha lue på henne når det er 25 grader i lufta gjør henne bare svett og utilpass, og er ikke bra for henne. De huffet og sa det var forferdelig dumt av meg. De gikk i shorts og t-skjorte selv, og la tydeligvis ikke merke til at barnebarnet var knallrød i ansiktet og så passe klam ut der han satt i trillen sin....

Skrevet

Ja, da reagerer du nok veldig på meg....Men jeg kan trøste deg med at alle 6 har det bra allikevel:)

Skrevet

Magica fra tryll: bruker du også ull lue på babyene i 25 varmegrader? Det syns jeg er på grensen til barnemishandling altså! Selv en tynn lue er altfor galt i disse varme dager! Uffameg, stakkars babyer!

Jeg bare lurer, hva er vitsen?? Vi går selv rundt å holder på å koke over, også skal du putte på den stakkars ungen en lue?

Skrevet

Har noen sagt noe om at jeg bruker ull lue på en baby i 25 varme grader?? Jeg har sagt at jeg reagerer på folk som ikke bruker bomullslue når det er overskyet og blåser, og når man ikke har på solhatt og babyene sitter i direkte sollys!

Jeg bor et sted der vi ikke er bortskjemt med sol og varme, så kanskje det blir sett på som mer vanlig å ha på babyer luer her enn andre steder i landet;) Jeg trykker ikke på en bomullslue når det er blå himmel, 25 varme grader og vindstille, da tar jeg på en solhatt om hun ikke skal ligge i vognen og det er fare for at hun kan få litt sol på seg av og til.

Før du anklager meg for barnemishandling og syns synd på barnet mitt, burde du kanskje tørre å stå for det du sier ved å ikke gjemme deg bak anonymknappen;) jeg bare lurer, hva er vitsen??;)

Skrevet

Nei;)..hehe-jeg svarte på HI. Jeg er en av de grusomme som ikke bruker noe særlig lue/hatt på babyen på sommeren. Må si at ingen av de er født på sommeren,da. Han jeg har nå er 6 mnd...

Skrevet

Jeg har fire barn, og har brukt lue på alle sammen det første året - også når det er varmt. Det er for å unngå trekk på ørene, noe de påpekte på sykehuset også. De sa klart ifra at alle nyfødte skulle ha på seg ei tynn lue på seg når de var ute. Vår minste er snart fire uker, og hun har alltid lue på seg når hun er ute - også i vogna. Gammeldags jeg da sikkert... Har heller på henne litt mindre klær når det er så varmt, men den tynne lua tar vi ikke av henne utendørs.

Og jeg reagerer som deg HI på de som er ute med små barn - og som ikke har lue på seg:)

Skrevet

lillelykkelig: det innlegget jeg skrev var ikke til deg, det var til magica fra tryll. Men jeg misforstod, så det var egentlig ikke til noen av dere!

Hvis du ser lengre opp så ser du ei har skrivd at hun traff på noen besteforeldre som hadde trøkt på barnebarnet ei ull lue når det var 25 grader ute, også trodde jeg magica hadde svart henne (men hun hadde svar på HI sitt hovedinnlegg) at hun også dro på babyene ull lue midt på sommeren.

Så bare glem hele innlegget hehe ingen driver med barnemishandling her, bortsett fra de besteforeldrene ! ;)

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Nope ingen bomullslue her nei...

Stakakrs mini ville vel rent bort med lue nå.

Bruker solhatt når hun sitter i bæresele og er oppe av vognen i sol, men ikke noe mer enn det.

Er så mye forskjellige råd min helsesøster sa det på ingen måte var nødvendig med lue på de små med mindre det er kaldt. Overoppheting er det værste for en baby sa hun også.

Skrevet

Jeg trodde man måtte ha lue pga vind/beskytte ørene, så jeg har følt meg litt som en dårlig mor i det siste, da lillegutt har vært så og si uten lue/ eller solcaps med sånne øreklaffer har jeg kjøpt til han da:) men har aldri capsen på i vogna, tar den bare på om jeg merker spesielt med vind etc når han er ute av vogna. er snart 7,5mnd.

En annen ting ang. luer, fikk dere nyfødtlue på barsel/føden?? Gutten min ble født i desember og det var -10 grader ute, syns jeg ser alle som blir født om dagen at de har på lue inne på sykehuset....! hmm jeg fikk hvertfall beskjed om at det ikke var nødvendig..

Skrevet

Vi bruker ikke lue i denne varmen, nei. Hun er klam nok uten. Bruker heller ikke lue i vogn om det er 16-17 grader eller varmere. Den temperaturen er jo vanlig soveromstemp. om vinteren, og man bruker jo ikke lue i sengen av den grunn. De fleste dypvogner er jo lune og tette. Sånn jeg ser det er "alltid lue ute" en utdatert myte, ja....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...