Gå til innhold

Kjeftet opp av svigermor!

Anbefalte innlegg

Jeg og min mann har kranglet over lengre tid.Blant annet over at jeg har alt ansvaret alene,når det gjelder innkjøp og matlaging,oppfølgning av barn og hjem. Samtidig skal jeg jobbe. Han kommer hjem til et ordnet hus, og tar det egentlig som en selvfølge...

Men i hvertfall kom min svigermor over oss,når vi hadde en av kjempekranglene våre:

Da kjefter hun meg huden full, over at mannen min gjorde SÅ mye for meg, og at jeg hadde skuffet henne fælt!Jeg hadde desverre kaldt mannen min noe stygt under forrige krangel,som jeg angrer på og jeg har bett om unnskyldning.Dette tok da svigermor opp,da mannen min hadde løpt til henne for å fortelle SIN versjon av saken, og for å vinne sympati!

Jeg ble så sint,mens mannen min ikke ser noe galt i dette,da han jo mener at det er "sant" det hun sa, og at han hadde behov til å snakke med noen siden vi er inne i en dårlig periode!

Hvordan ville dere ha taklet en slik situasjon?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143447844-kjeftet-opp-av-svigermor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro at pannekaka har to sider uansett hvor flat man lager den. Hvis mannen din har søkt til sin mor for å "sladre" på hvordan du oppfører deg mot ham og dere er voksne mennesker tyder det på at han ikke kommer gjennom hos deg.

Svigermor er drittlei av å se hvordan du oppfører deg mot sønnen hennes og begeret hennes var fullt. Skjønner henne godt.

Og hvorfor skulle hun være dritt lei av å se hvordan jeg er mot sønnen hennes,når hun ikke er her i hverdagen og ser hvordan HAN behandler meg?

Jeg er fullt klar over at jeg har negative sider, men problemet mitt er at hun:

1.Blander seg inn i en krangel som er mellom to personer!

2.Tar parti da hun kun kjenner saken fra EN side

3.At min mann lar henne kjefte megt ut som en liten skolejente,i stede for å si at dette er mellom meg og han!!

Ville gitt beskjed til mann og svigermor at det ikke kan være tre parter i problemene, og at hun må holde seg unna på ubestemt tid om det skal være håp om å løse dette.

Og det gjelder jo uansett om det er du eller mannen som har mest rett...

Kva trur du SVIGERMOR det er mammas gutt og ho vil altid vere på hans side.

Jeg hadde spurt om ho kunne teke med seg dei putene ho har hatt opp under armene hans.

Bli slik som han og fin pcen og sitt og kjatt med angre. Gi fan i huset ein periode sjå kor lenge han holder ut. Han klarer det lenge så er det om du klarer det

Annonse

Men hvorfor overhører svigermor disse kranglene da??

Ikke rart at hun holder med sin sønn, mammaer holder gjerne med sine egne barn...

Kjenner jeg blir sint og skuffet på dine vegne.. =( Men lite du får gjort.. annet enn å slutte med å gjøre alt i hjemmet...

Hadde bett svigermor dra til helvete, så hadde jeg sagt til mannen min at han fikk velge om han ville ha meg eller ikke, og om han ville ha meg skulle han fått svigerfitta til å uskylde, samt at han skulle i fremtiden la være og diskutere deg med henne.

Det er vel ganske vanlig at en mor holder med barnet sitt, så at svigermor tok sønnens side er ikke så rart.

Men hvorfor i alle dager driver dere å krangler sånn da, hva får dere ut av det? Blir det noen forandringer, noen resultater?

Har aldri skjønt dette med at noen par krangler hele tiden, fatter ikke hva de vil eller prøver oppnå med det.

Jeg har hatt tre lange forhold i mitt liv, så helt uten erfaring er jeg ikke, mannen min har jeg vært gift med i 11 år. Kan selvfølgelig være uenige innimellom, frustrerte og irritable også, men å messe om og om igjen om samme tingene, krangle om igjen og om igjen om samme tingene?

Kanskje på tide å gjøre ting på en annen måte, tenke nytt, finne andre metoder? Dere er da voksne begge to og ingen ønsker da vel å ha en sånn kranglete hverdag med dårlig stemning?

Jeg vet akkurat hvordan du har det, eller på en måte. Her i huset er det på akkurat samme måte, jeg er dritt lei (unnskyld ordbruket) av å måtte ta ansvar for absolutt alt. Til og med regningene må jeg passe på at han betaler. Avtaler, middager, innkjøp, til og med kikke etter ny jobb for han er det jeg som gjør. Det er stadig et eller annet som irriterer, og det skaper krangler.

Min kjære har jo da gått til sin mor og sagt at jeg umulig å ha med å gjøre. Ble i tilegg en diskusjon som samboeren min tok opp under frokostbordet med hun til stede, og dum som jeg var så reagerte jeg på akkurat samme måte som jeg hadde gjort om det bare var meg og han der. Det hele resulterte jo i at svigermor snakket nedlatende om meg til min kjære (og som jeg skulle ønske at hun hadde sagt det direkte til meg, for da skulle hun fått høre hvordan sønnen hennes til tider er). Den gang lot jeg det bare ligge, men passet på å gjøre svigermor klar over situasjonen og at lille gutten hennes kanskje ikke alltid er så perfekt som hun skal ha det til.

Den dag i dag har jeg et flott forhold til svigermor, som er både forståelsesfull og hjelpsom. Det hjalp veldig og forklare henne min versjon av saken, slik at hun fikk ting litt i perspektiv.

Syntes ikke du skal finne deg i at svigermor snakker til deg på den måten, si ifra på en ordentlig måte og krev at hun behandler deg med respekt. Er da ingen svigermor som skal komme i deres hus og kjefte deg ned.

For det første trodde vi at vi var alene,da hun plutselig sto i inngangen vår!

Og grunnen til at vi krangler, er at jeg forsøker å sette meg ned å snakke med han,og da går han rett i forsvarsposisjon!Vi kan IKKE snakke sammen!Blir det noe dypere enn "vær og vind",får jeg beskjed om at "om du har det så ille,så får du bare flytte"!

Jeg ønkser jo å ordne opp i det som frustrerer meg,det er jo derfor jeg forsøker igjen og igjen og snakke med han!

Det jeg reagerer mest på,er at hun sier JEG er urettferdig,når han selv innrømmer at jeg tar alt ansvaret, og han ser at jeg er sliten!At JEG presser han til det ytterste, fordi jeg krever at han hjelper meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...