MBSS Skrevet 3. august 2011 #1 Skrevet 3. august 2011 Sukk... Noen som har tips og råd til nattavvenning? Hvordan gjør dere det dagen etter en litt turbulent natt? Får de bare sove det de vil? Er det ikke da litt fare for å snu døgnet litt? Hvor tidlig er det dag? og hva gjorde dere for å markere forskjellen mellom denne ammingen og "natt ammingen"? Lille spire sover bare mindre og mindre og blir mer og mer utålmodig og sutrete på dagtid...Har holdt på i 1 uke nå.. Helsesøster mener at hun ernæringsmessig ikke har behov for maten. Hun har også, slik jeg kan forstå det, tydelig vist at hun ikke har et kjempebehov for mat på natta; Når vi har bestemt oss for at det er dagen, fra 6.30, slår vi på lyset og går ned og steller henne, da er hun strålende blid og er ikke noe videre obs på puppen. Det kan gå en ca halv time før puppen blir viktig... Når hun da står opp, og får pupp, har vi valgt å ikke legge henne i senga igjen, men stelle- gi pupp og så si at det er dag... Blir det mer forvirrende for dem om vi heller ammer litt tidligere og legger henne igjen eller er det bedre? Vi forlater henne forresten ikke når hun skriker.... Takker for alle tips og råd..
Anonym bruker Skrevet 3. august 2011 #2 Skrevet 3. august 2011 Gammel er hun da? Vesla her er snart 8 mnd. men spiser om natten enda. Var vekke fra henne 2 netter forrige uke, og sambo klarte fint å roe henne uten melk. Får vel ta kampen snart, for er nok mye kosen hun vil ha:-) Et godt tips er å la pappaen ta henne om natten...
MBSS Skrevet 5. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 5. august 2011 Hun er kun straks 6 mnd, så det er tidlig, men jeg begynner å jobbe snart og sover veldig dårlig om natten. Ammingen i seg selv er ikke så ille, men hun har vært veldig ustabil på tidspunkt (fra 1-6, av og til uten amming) og da ligger jeg våken og venter på at hun skal våkne... Det har gått veldig opp og ned nå.. Det vanskeligste for øyeblikket er å finne ut når vi skal si at det er dag og hva vi skal gjøre for å markere at det ikke er nattamming lengre.. Hun våkner nå ofte i 5tiden og ville normalt sett bare få pupp og sove videre til halv 8. Men nå når vi liksom skal droppe nattammingen prøver vi å drøye til halv 7 slik at vi kan stå opp før ammingen og begynne dagen... Om det blir tidligere blir hun veldig utålmodig og grinete på dagen. Det det nå har endt opp med er at pappan står opp og bysser,koser,trøster,synger osv i 5 tiden- hun sovner nesten, men våkner idet han legger henne ned, eller slutter å vugge,synge el. Dette holder de gående fram til halv 7 så går de ned på badet (hun er da blid som en sol!), og steller også møtes vi på stua og hun får pupp i 7 tia... Tips? Pappan synes det er slitsomt å holde på såpass lenge... Bør vi gjøre det anderledes?
Ane Elise Skrevet 5. august 2011 #4 Skrevet 5. august 2011 Da nurket var 6 mnd begynte vi så smått med å gi 2 fast føde måltid og det hjalp veldig mye på sovinga om natta, men han våknet opp alt fra 1-3 ganger.. Det var først etter at vi innført 3 fast føde måltid + 1 liten mellommåltid at vi klarte å få han til å sove hele natta gjennom. Om han våknet og smattet litt, så ga vi han bare vann uten verken å ta han opp eller si noka til han, pakket han godt inn, så gikk jeg bare og la meg. I begynnelse satt jeg i senga vår uten at han så meg, og ventet til han hadde sovnet av før jeg la meg ned. For om han begynte å ble urolig igjen, sto jeg opp, pakket han inn, og slik fortsatte jeg til han sovnet av. Etter hvert skjønner han at når mamma pakker meg inn så skal jeg bare sove i vei Tror det er enklest å nattavvende ungen når de klarer å finne søvnen uten å måtte bysses, ammes ol. Vet at mange anbefaler å la far overtar når det kommer til nattavvenning. For min del var det faktisk jeg som gjorde det selv. Jeg tror det er enklest å nattavvende når ungen er god og mett med grøtmåltid før man legger h*n og ungen bør kunne finne søvnen selv (denne karen tar verken smokk eller koseklut ol). For å skille dag og natt, så lar jeg rullegardinen være halvveis nede sånn at dagslys trenger litt inn i soverommet når han sover på dagen, og helt nede om natta. Da skal det være mørkt hos oss. Det har gått strålenedes Lykke til!
lillenims Skrevet 5. august 2011 #5 Skrevet 5. august 2011 Når skal du begynne å jobbe? Dvs er det neste uke eller neste måned? Det skjer MYE på kort tid, så om du kan så kan det lønne seg å prøve igjen om et par uker. Hvor lenge har dere prøvd på dette nå? Har far prøvd å gi vann når hun våknet? Det kan hende hun er tørst. Bruk teskje, tutkopp, flaske, tåteflaskehette eller hva hun nå vil drikke av. Vannet trenger ikke kokes, men la det renne et minutt så det er friskt. (Ammebarn trenger ikke drikke vann, men kan ammes når de er tørste/for å få væske. Men når målet er å IKKE amme på et tidspunkt så må barnet få noe å drikke på annet vis...) Uansett så er det veldg lurt å la pappa ta seg av all nattevandring, dvs alt fra siste amming om kvelden til første om morran. Om du MÅ gjøre noe, om hun skriker og skriker og ikke vil ha annet enn pupp, så gjør det uten ekstra kos, og gjør det inne på hennes rom (om hun har eget). Start gjerne torsdag kveld, da er det kun 1 arbeidsdag å være trøtt på før det er to helgedager. Jeg mener det går helt fint å forlate rommet i 30-60 sekunder selv om barnet gråter litt - lytt til gråten, og ikke gå ut om det er hysterisk-redsel-gråt. Kanskje må du bare forlate rommet for å skjønne hvilken type gråt det er, om den gir seg fort så trenger du ikke gå inn igjen for småhikst, men trenger barnet trøst så synes jeg det skal få det. Om mulig så trøst barnet uten å ta henne opp. Hold hånd, syng, trall, snakk. Det står også noen tips nederst på http://ammehjelpen.no/artikkel/16/Nattamming Vi nattavvente da hun var drøyt 8 mnd. Problemet vårt var at hun ikke sovnet av seg selv etter amming, dvs hun måtte ammes i søvn og så bæres veldig forsiktig tilbake til senga si. Start på nytt om hun våknet. Hver amming (1-3 i løpet av perioden midnatt til 6) tok derfor ofte 1.5-2 timer. Avvennigen tok heldigvis bare 2-3 netter for oss. Jeg ammet, la henne sovende til sengs, hun våknet, og far overtok. Hun skrek i 1.5 timer mens han bar henne inne på rommet hennes, før hun sovnet. Så våknet hun igjen etter et par timer, og sovnet etter ca 30-60 minutter. Så våknet hun igjen mellom kl 6 og 7 en gang Andre natta var det ca en halvtimes skriking før hun sovnet, og sov til minst kl 6.Tredje natta gryntet og småsutret hun i 30 sekunder før hun sov til 6. Vi definerte natta som fra hennes leggetid til kl 6, fordi hun som regel aldri våknet før litt utpå natta (etter at jeg hadde lagt meg), og kl 6 var ok å stå opp for meg, siden jeg jobbet. Far sov mens jeg morgenammet. Hun var sjelden særlig urolig om natta, så det var ikke behov for at han skulle få sove noe særlig mer enn meg. Siden hun spiste ganske mye fast føde og det gikk såpass fort å få henne til å sove uten meg, var det ganske tydelig at hun ikke hadde behov for nattamminga. Om det hadde tatt veldig mange netter, tror jeg kanskje vi ville utsatt det litt, samtidig var jeg fryktelig sliten av nattevåken så jeg er ikke sikker på om jeg hadde orket holde på særlig mye mer.
El1 Skrevet 5. august 2011 #6 Skrevet 5. august 2011 Jeg forsøkte nattavvenning for et par uker siden, men ga opp, jeg orket bare ikke, det var enklere å bare gi en flaske. Jeg var også overbevist om at han virkelig var sulten. Han var da 6 mnd. Jeg ga da som nå en porsjon grøt til frokost, et halvt glass middag til lunsj, nesten to porsjoner grøt til middag og en flaske velling til kvelds. Han fikk en flaske velling om natta. Så plutselig var det to dager på en uke hvor han sov hele natta, det var begge dager hvor han hadde opplevd mye, kjøpesenter en dag og gåtur i Oslo den andre dagen. Det hadde da også blitt tull med mating pga utflyktene. Jeg tenkte derfor at han sov fordi han var sliten. Da bestemte vi oss for å legge han på eget rom, vi har drøyd dette fordi jeg ikke orket tanken på å gå inn ti ganger hver natt for å gi smokk osv. Men etter det har han sovet hele netter og han våkner ikke om morgenen fordi han er sulten. Så mitt råd er eget rom.
littlefairy Skrevet 5. august 2011 #7 Skrevet 5. august 2011 hmm vet ikke helt hva du mener her jeg nå, men hva er problemet med å gi henne mat når hun våkner og så sove videre til halv åtte? hvis hun har sovet fra tidlig kvelden fram til 06.30 så er hun jo såklart sulten da har hun jo vært kjempeflink og ikke ammet på natta? nå er poden her 7,5 mnd men det hender ofte han våkner og er sulten i 6 tida og da gir jeg flaske i senga (pupp inntill for nesten to uker siden) og så kan vi sove videre til 7-8-9, alt ettersom. Jeg lar han styre sovingen selv fortsatt og lar han sove når han vil, og har ca 3-4 dupper om dagen spørs hvor tidlig vi har stått opp. Han blir mer grinete/trøtt/sliten om dagen de gangene vi står opp i 6 tiden, så prøver alltid å få han til å sove til hvertfall 7.
littlefairy Skrevet 5. august 2011 #8 Skrevet 5. august 2011 åja så nå at du hadde skrivd 5tiden, gutten her våknet ofte i den tida rundt samme alder, og jeg ga han pupp da, da han hadde sovet siden 19 uten mat. Det blir også bedre etterhvert som du introduserer mer fast føde!
Gjest Skrevet 5. august 2011 #9 Skrevet 5. august 2011 Hei! Nattavvenning var ikke veldig lett for oss heller. Avvente henne når hun var ca 5,5 mnd gammel. De har ikke behov for mat på natten lenger da så lenge de følger en god vekstkurve. Vi tenkte at vi kan like gjerne gjøre dette nå, istedefor å drøye problemet, vi må jo slutte med nattmat en eller annen gang. Men de kan jo selvfølgelig være sultne i starten når man slutter med nattmaten- man blir jo sulten til de kl slettene man pleier å spise av ren vane, sånn er det for babyene også, så man må bare venne seg til nye spisetidspunkt og starte å sove igjennom natta. Da starter de heller å spise mer på dagen for å gjøre opp for dette. Og man bruker vanligvis lite energi om natten så skulle ikke være noen grunn til påfyll da. Men vi har foreløpig beholdt sen kveldsmat rundt kl 22 ettersom dette ikke har påvirkning på vår egen søvn. Hos oss varte den verste delen av nattavvenning ca en uke... måtte gå å bysse og trøste i timesvis på natta. Ser flere anbefaler at far gjør dette, men gjorde dette selv av to grunner- fordi at hun ikke både skulle miste nattmaten men også mamma om natta, og fordi det ville vært barbarisk mot far som skal på jobb, litt søvn må han få også. Så tok heller han helgenettene. Dette varte nemlig lenger enn en uke... det dro ut både tre og fire uker med trøsting på natt, selv om om vi ikke trengte å bysse henne i flere timer. Begynte å angre litt da på at jeg hadde startet med dette men kunne ikke gi meg da... Nå er hun syv mnd gammel og vokner fremdeles litt på natta, men roer seg fort med smokken. Vi har hatt flere netter nå i det siste som hun ikke har voknet i det hele tatt, og det er herlig. Men hadde plan om å starte dagen mellom kl 06 og 07, da stå opp og gi mat for å markere at nå var det morgen, men dette gikk ikke så bra, hun startet morgenen (og lot seg ikke roe...) ca kl 05-05:30 desverre. Jeg ble så lei av å drøye morgenen så i utslitthet ga jeg etter så hun får mat ca kl 05:00 men hun er fortsatt veldig trøtt, så da la vi oss i samme seng og vi sovnet igjen begge og står opp nå mellom kl 07-09. Trodde liksom jeg måtte starte dagen på morgenmaten for å vise forskell men dette fungerte faktisk mye bedre! Hun (og jeg!!) er mye mer uthvilt samtidig som hun og vi får sove om natta. Det skal sies at vi gir nå 2 fulle måltider fast føde om dagen, det er jo viktig at de får i seg nok næring (enten det er igjennom morsmelk eller fast føde) i løpet av en dag for å klare å kutte ut mat om natta. Jeg har latt jenta vår sove så mye hun vil på dagen. For oss har ikke det påvirket nattesøvnen i negativ retning iallfall, heller motsatt, hvis hun har blitt overtrøtt på dagen så sover hun dårlig på natt. Men har hun sovet nok på dagen så får hun fortsatt sove på kvelden. Søvn avler søvn, er det ikke det man sier. Men her er sikkert barn veldig forskjellige. Jeg prøver å holde henne våken ca 2 timer før hun legger seg for kvelden da for at ikke hun skal være supervåken når det er natt Lykke til! Kjenn etter hva som føles riktig for dere og prøv... ikke alle barn er like, du finner sikkert ut av noe som fungerer for dere etter hvert, men er jo litt slitsomt mens det står på.
enits40 Skrevet 5. august 2011 #10 Skrevet 5. august 2011 Her gikk nattavvenningen overraskende greit egentlig. Pappaen tok helgen og i begynnelsen sa vi "ingen amming før kl. 5". Så gjaldt det å være konsekvente. Etterhvert har vi utvidet til halv seks. Nå sover han uten pupp fra kl. 20 til 5.30 -6. Vi står likevel ikke opp før tidligst halv sju. På dagen sover han så mye han vil, men vi prøver å passe på at han ikke sover etter kl. 17. Lykke til!
MBSS Skrevet 6. august 2011 Forfatter #11 Skrevet 6. august 2011 Heisann! Tusen takk for hjelp og råd alle sammen! For å svare litt på spørsmål,vet ikke om jeg husker alle, men... Jeg begynner å jobbe om knappe 2 uker- 18.august Vi har prøvd avvenningen nå i 1,5uke.. Pappan har tatt det meste, med noen unntak når det har blitt mye..Han tilbyr vann hver natt med varierende hell, det er mye bedre å spise på tuten (har prøvd flaske, imsdal flaske og tutkopp).. Prøver å unngå å ta henne opp og roe henne i sengen, men når hun skriker mye, blir hun tatt opp, roet ned og lagt igjen. Hun sovner i utgangspunktet av seg selv når vi legger henne for kvelden. Trenger ofte en del sang når hun er overtrøtt, men er veldig bevisst på å ikke synge når hun blir stille, slik at hun sovner uten stimuli.. Men jeg eller pappan sitter inne hos henne til hun sovner som regel.. På dagtid må vi som regel trille henne i søvn- noen ganger blir hun også puppet i søvn- om jeg også skal få en liten dupp.. Hun tar ikke smokk, så der er det ingen hjelp å få.. Også sover hun på eget rom. I natt ble planene litt endret, jeg gjør nå et forsøk på å "tillate" pupp fra kl 6, for så å legge henne igjen.. Hun våknet i natt kl 02.30 og lå mer eller mindre våken til kl 6... Lå tidvis og pludra for seg selv og bare babbla, og tidvis skrikende/ropende- pappan fant ut etter en stund at hun roet seg mer når han gikk ut, men likevel sovnet hun ikke, ihvertfall ikke lenge i gangen- kom med jevne mellomrom med utrop/skrik, men det varte ikke mer enn maks 30 sek. Så klokken 6 gav jeg pupp og la henne igjen. Da fortsatte hun å pludre for seg selv, øve seg på de nye lydene, tilsynelatende bare kose seg.. Jeg la meg på sofaen og lå å hørte på dette fram til 7.45, da fant jeg ut at vi kunne stå opp... Sukk... ikke mye søvn i natt altså.. Hva gjør vi feil? Hadde liksom håpet at ting bedret seg litt etter 1,5 uke... At det ihvertfall gikk riktig vei..
Ane Elise Skrevet 6. august 2011 #12 Skrevet 6. august 2011 Hvor mye mat får nurket i seg hver dag? Har dere begynt med fast føde? For min del var det fast føde innføring som gjorde at nattavvenning hos oss gikk så smidig
MBSS Skrevet 6. august 2011 Forfatter #13 Skrevet 6. august 2011 Hun ammes 6-7 ganger pr dag, får et måltid med grøt (akkurat kommet opp på fullt måltid) og vi har nå begynt å innføre et måltid grønnsaksmos på formiddagen. I tillegg får hun litt frukt. Håper at det bedrer seg når hun får mer fast føde ja! Når gir dere kveldsgrøten i forhold til legging forresten? og gir dere "natta"pupp, før de skal legge seg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå