Gå til innhold

Siden man kan svare anonymt. Er det ikke litt flaut med uselvstendige barn?

Anbefalte innlegg

For dere som har det altså.

Da tenker jeg f.eks på helt normale barn som overhode ikke har noen medisinske problemer som ikke kan tørke seg bak enda når det er skolestart.

7-8 åringer som ikke kan skrelle poteter og må ha hjelp til dette i besøk.

6-7 åringer som ikke kan ha bading fordi de ikke klare å dusje selv.

Førskolebarn som må ha hjelp til normal påkledning. Da tenker jeg må ha, ikke bare får hjelp innimellom fordi det går raskere og man har det travelt.

osv

Jeg blir litt flau på foreldrene sine vegne når jeg møter barn som ikke er blitt lært opp til å mestre oppgaver de helt klart er mer enn store nok til å klare selv. Flau fordi at hadde det vært mitt barn, så hadde de vært et vandrende eksempel på at jeg ikke hadde giddet å gjøre jobben min som mor. For det kan være en jobb også dersom barnet f.eks er veldig motvillig til å lære, eller veldig bedagelig anlagt og kan bruke evigheter og mye mas før de gjør de, om de da gjør det. Men likevel, slike ting som jeg nevnte, og masse, masse annet, bør man jo likevel klare å lære barna sine!

Fortsetter under...

Husker en drittunge på leirskolen i 5. klasse (det som nå er 6. klasse) som ikke kunne spise med kniv og gaffel, læreren måtte skjære opp maten hans i biter så han kunne spise med skei, slik han var vant med hjemme ;)

Men 6-7 åringer utvikler seg forskjellig, noen er modne, andre ikke. Hadde ikke blitt bekymret over manglende potetskrelling i den alderen, men fokusert på at h'n skulle lære det. Det med dusjingen er verre, fordi det hemmer i forhold til samvær med andre og skolehverdagen...

Flaut? Neppe...

Næh, men nå er jeg en voksen dame på 37 år, skal litt til for at jeg blir flau ;)

Ungene er forskjellige, men jeg er enig med deg i at ungene bør mestre de viktigste tingene når de begynner på skolen og de fleste gjør jo også det. Men det hender jo det er noe de ikke er like flinke til.. Som min veldig aktive gutt på 7 år, han er langt fremme motorisk og har alltid vært det, men likevel er det ikke lenge siden jeg sluttet å sjekke resultatet etter at han hadde tørket seg selv i rumpa. Det ble liksom alltid noe igjen... Frustrerende for han å ikke helt mestre selvfølgelig, men flaut for meg? Nei..

Jeg syns du hadde strenge regler for hva som kategoriseres som uselvstendige barn. Det er vel også litt forskjell på hvilken rekkefølge vi prioriterer å lære barna våre ting.

Er det vanlig at 6-7 åringer dusjer selv? Har en 6 åring med langt hår, kroppen kan hun nok dusje, men hun klarer jo ikke å vaske håret.

Og så svarte jeg i den andre tråden om hva som forventes av lærerne at jeg har en sønn som trenger 1-til-1 oppfølging i dusj og basseng pga vannskrekk. Han er ikke bare 6-7, han er faktisk 9 år. Vi har gått på babysvømming, og vært på svømming med han ukentlig, vært i syden mange ganger for å ta intensivtrening, pedagoger har prøvd å hjelpe med vanntilvenning, og han dusjes såklart hjemme minst et par ganger i uka, men likevel, han får panikk av vann. Han kan dusje kroppen selv hvis håndtaket i dusjen er løst og han kan holde det selv. I bassenget tør han ikke engang å flyte med armringer eller flytehjelpemidler, han klamrer seg til en voksen. Men han tørker seg selv når han har vært på do og har gjort det siden han var 4. Og poteter spiser han ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...