Gå til innhold

Dårlig opplegg, har meldt jentungen på rideleir, de skal ri på hest kun 2 timer hver dag:(

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vel forskjell på rideleire som er lagt opp til å omhandle fjellturer over 7 dager..og rideleire på ridesentre hvor hestene går flere timer daglig hele året på bane?

Det skrev jeg også i innlegget over..

Det er forskjell på hester som går turer..og gjerne barbeint over fjellet til stadigihet.. islandshester osv.. Og de GÅR (skritter) gjerne en god del..

Skolehester på store ridesentre blir baneridd hele året..,og hoppes..dressur.. og går generelt bare på 1-3 timers turer innimellom i nærmarka.. og er på stevner osv...

Har du peiling på dette egentlig?

Unnskyld meg, men forstår du forskjellen på en fjelltur hvor hestene får avkjølt seg med vann og en mange timers reidetur i innlandet med 30 grader i skyggen og høy luftfuktighet? Er du helt uvitende?

"Klarer ikke en hest mer enn 2 timers ridning pr dag bør man seriøst vurdere og ha hesten til kosehest!"

Et imbesilt utsagn.

Høres helt normalt ut! Jeg har hest, og den blir ikke ridd mer en to timer til dagen! Greit med en lengre tur en gang i uken.

Dette er faktisk dyr det er snakk om! De skal ha mat, vann, hvile.

Syns det er fryktelig egoistisk å forvente at datteren din skal få tyne hestene hele dagen, fordi du har betalt for rideleir!

Vær heller glad for at det finnes rideleirer du! Aldri om jeg hadde leid min hest ut til Gud og hver mann!

Annonse

Jeg har vært på mange rideleirer (+/- 15 år siden), og da var det også 2 økter pr dag, helt normalt! F.eks en økt på bane (1t) og en tur (ca 1t). Det var jo også langtur en dag, man hjalp til med morgen/kveldsforing, møkket i stallen, stelte hestene, pusset saltøy, hadde teoritimer, voltige, kjørte på tur osv. Det er ikke kun riding det handler om, for oss som er hestemennesker så er det deilig bare det å være et sted der det er hest 24/7 og alle rundt deler samme interesse.

Vil heller ikke si at det er dyrt, jeg betalte det samme for 15 år siden! De fleste rideleirene jeg kjenner til tar 4000,-.

nå er det vel litt slitsomt å ri i mer enn 2 timer hvis du ikke er vant til det , men ja var vel kanskje litt drøyt, hva med å legge inn en klage og få en forklaring ?

Måtte bare svare på denne, det er visst ikke sååå mange hestejenter her inne, endel rare svar...

For det første; 1 time baneridning er noe HELT annet enn 1 time på tur i skogen. Ville tro at både hest og rytter er temmelig fornøyd etter 1 times rideundervisning på bane, i mye trav og galopp, med pirking på sits og hvordan man skal ri hesten på best mulig måte. Noen av timene er kanskje sprang-timer? Da holder 1 time i massevis.

På tur blir det naturlig å skritte mye, avbrutt av og til av trav eller galopp et stykke hvor underlaget egner seg til dette. Dette er mye mindre slitsomt.

For det andre; Det å være sammen med andre heste-jenter/gutter i 5 døgn, og bare drive med HESTE-ting er topp i seg selv. Noe av poenget er jo nettopp alt dill og dall, og foring, og møkking, flette manen, bade, spise, KOSE SEG med hestene og de andre på rideleiren. EGEN HEST i en liten uke.

For det tredje: Unge jenter og gutter som er på rideleir blir VELDIG sultne og 1 time lunsjpause helt passe, den kunne tom vært lenger.

For det fjerde: Prisen er IKKE ille, dette er faktisk forholdsvis billig.

Hvis du/dere er så missfornøyd med opplegget synes jeg det var en god ide med en ukes-tur i fjellet. Da får barnet ditt ri veldig mange timer, emn h*n kommer ikke til å lære seg så mye "teknisk" ridning, bla siden hestene som blir brukt til dette er sannsynligvis langt mindre skolerte enn de hestene som brukes på rideleir.

Jeg har drevet rideskole, og har ridd/drevet med hest i over 30 år. Jeg rir bare unntaksvis 1 time, stort sett er mine rideøkter på ca 30-40 min. Da er både hesten og jeg fornøyd. :-)

Også går det jo endel tid til å stelle da... :-)

Jeg er sikker på at barnet ditt kommer til å storkose seg på rideleir, og du kan slå deg til ro med at dette er et helt normalt opplegg for en rideleir, og at prisen absolutt ikke er avskrekkende.

Annonse

Datteren min er på rideleir akkurat nå, et flott anlegg med gode hester, men de rir bare to økter a en time hver dag, noe jeg som kan hest er glad for, dette betyr jo at de er seriøse og tar vare på dyrene.

De har fire måltider per dag, mange aktiviteter utenom ridning, og rideleir er jo ikke bare for å lære å ri, men også det sosiale.

Vi betalte nesten 4000,- for disse fem dagene, og tror nok dette blir en opplevelse for livet for tiåringen vår!

Ridning er ikke alt ved hest. Det synes jeg barn skal lære tidlig. Det er tydeligvis mange voksne, og ja, nå sikter jeg til deg, HI, som hadde hatt godt av å lære det samme.

3000,- er overhodet ikke dyrt for 5 dager. De fleste ligger på 3500,- og oppover.

Jeg var på min første rideleir i 1977, jeg var åtte år og hadde med min egne, nyinnkjøpte ponni. Opplegget var det samme den gangen, vi red stort sett to økter om dagen, f.eks en time sprang eller dressur på formiddagen, og en tur på ettermiddagen.Stelte hester, måka møkk, vaska utstyr, og hadde teoriundervisning. Og vi spiste masse god mat:) Bada og kosa oss, det sosiale er en stor del av en rideleir...

Du kan ikke ta med i beregning hva din datter kan. Der er mange som aldri har vært borti hester før her i verden, og noen mer og andre lite. Mange blir sendt på rideleirer, og det uten å kunne "alt" om hest på forhånd.

Jeg har selv en datter som har privattimer hver uke i hest og riding(har rideknapper og alt mulig), men også hun må forstå at ikke alle kan like mye. De hadde nettopp riding i en fellesregi(ferie), og hun måtte finne seg i å "ri i bånd" slik de andre måtte. Hun hadde klart det alene, men sikkerhet foran alt annet, sier bare jeg. Bedre at en blir skuffet, enn at 10 ikke mestrer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...