Gå til innhold

Noen som har brukt imovane i lengre tid her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brukt Imovane (5mg) hver kveld i ca. 3 år og er kjempefornøyd. Snakket med en om det, og han ble forferdet fordi man ikke skal bruke dem lenge. Det vet jeg jo forsåvidt. Men grunnene til det er faren for at man skal bli avhengig og faren for at man skal bli tolerant ikke sant? Eller er der noe annet? jeg har jo ikke blitt tolerant iom at jeg har brukt samme dose i 3 år, og den er effektiv? Og å være avhengig er nå så som så, de kveldene jeg av ulike grunner ikke har tatt zipikolone får jeg ikke sove. Men det gjorde jeg ikke før jeg begynte på dem heller? Ikke merket noen andre abstinenssymptomer.

Og tenker at, dersom det bare er fare for avhengighet og toleranse som er grunnen til at man ikke skal bruke over tid, så er det vel ikke så veldig "big deal"?

Eller er der kanskje andre grunner til at det er farlig å gå på over tid? Noen som vet?

Skal uansett til lege kvart over tolv, men tenkte jeg skulle høre om noen her visste.

Fortsetter under...

Skrevet

Hvordan veit du at du har virkning? Kan det være at medikamentet har gjort det det skulle, nemlig å snu den dårlige trenden med søvnmangel?

Jeg jobber i bofellesskap for eldre, og omtrent alle som en går på Imovane når de kommer hjemmefra. De har bodd alene, vært redde, hatt barn som bekymrer seg for nattesøvnen deres osv og vips! så har de brukt sovemedisin i flere år. Ofte reduserer vi dosen over tid, fra 7,5 til 5 til 3,75. Om det går knirkefritt begynner vi etterhvert å gi annenhver kveld en stund før vi seponerer. Dette regimet fordi man kan få abstinenssymptomer ved seponering, og det ofte blir tolket dithen at man trenger pillene for å få sove. Det viser seg at de aller, aller fleste sover som bare det uten imovane også. De bare tror de trenger medisinene...

Skrevet

Jeg sover ikke de nettene jeg ikke tar. Prøver i perioder uten (1-2-3 uker), på legens oppfordring. Skal inn og snakke med lege nå, hadde time kvart over tolv, men sitter her og venter ennå gitt...

hi

Skrevet

Vanlig det, men det kan like gjerne være reaksjonen på å ikke få et medikament kroppen din har vent seg til.

Hør med legen om du kan få resept på 7,5 mg tbl, da kan du trappe ned til 3,75 mg og se om det hjelper deg...

Skrevet

Men jeg har jo ikke noe lyst å slutte, fordi det fungerer så fint. Eneste hvis det er andre ting enn de to nevnte som er negative ved å langtidsbruk? var det jeg lurte på.

hi

Annonse

Skrevet

Snakk med legen din, han er den rette til å svare på det.

Og sjekk ut preparatomtalen på http://www.felleskatalogen.no, den er mer utfyllende enn pakningsvedlegget.

Imovane er en medisin som er brukt i årevis og man har mye erfaring med, men det er uansett ikke heldig å bruke medikamenter på det jevne. Virkning på helt lang sikt har man fremdeles ikke oversikt over, da medisinen ikke er eldgammel, og storparten av brukerne er eldre.

Skrevet

Skulle bare fortsette som før. Ingen farer ved å bruke lenge, bare at det ikke var "heldig" uten videre utdypelse.

hi

Skrevet

Rar innstilling at man ikke ønsker å slutte med et vanedannede medikament.

Det at du ikke sover når du seponerer medisinen, kan jo være psykisk vel som fysiologisk. Hvis du forventer å sove når du tar den, sover du,. Forventer du å forbli våken, sovner du ikke (ubevisst handling).

I og med at du er her inne, regner jeg med at du er relativt ung, derfor synes jeg det er merkelig at du har en lege som ukritisk gir det sovetabletter til daglig bruk i årevis. Regner derfor med at du har diverse diagnoser i tillegg.

Skrevet

Jeg ønsker jo ikke å slutte på noe som gjør at jeg kan fungere, det er vel ikke så rart?

Har bare en diagnose -ptsd

Skrevet

Imovane er vanedannende, og du er antageligvis "hekta" allerede. Forstår at du kan ha problemer med å sove hvis du ikke tar dem, men det er faktisk mulig å kurere sånt på andre måter også. (Men det har du kanskje prøvd)

Jeg jobber på en avrusningspost, og det er flere som komme for avrusing pga legeforeskrevet medikamenter mot f.eks søvn og smerter, enn det er for faktisk narkotiske stoffer (typ "gatedop")

Så at man blir hekta, ja det blir man. Jeg tar selv tramadol dersom jeg har sterke smerter, og det er ingenting som gjør at jeg sover bedre! Kroppen begynner å prikke før jeg glir inn i en nydelig søvn. Men jeg prøver å unngå å ta for mye!

Skrevet

Joda, men poenget mitt er at det ikke er noen krise å være hekta i seg selv, dersom det en er hekta på ikke skader deg, om du skjønner hva jeg mener. For å sette det på spissen er det ikke så ille å være hekta på bananer;)

Var derfor jeg lurte på om tablettene var farlig på noen annen måte. Og det var de ikke sa legen.

Skrevet

jeg fikk resept på imovane for 2 mnd, skulle bare taes ved krise...dvs prøve å sove uten helst. Er fort gjort å bli avhengig. Jeg følte abstinenser om kvelden etter disse månedene...uro, hjertebank, gledet meg til å legge meg...Virkningen avtok også, følte behov for å ta mere...

Annonse

Skrevet

Jeg har brukt Imovane i ca. to år, men ikke hver kveld, kanskje 1-2 ganger i uken. Men mer sånn at jeg kan bruke dem tre uker i strekk hver dag, og så ikke bruke dem i det heletatt på 4 mnd - alt etter behov. Funker fint her. Ikke merket noe til avhengighet, men merker at de slutter å virke og jeg må ta høyere doser de gangene jeg har brukt dem jevnlig i flere uker.

Skrevet

imovane brukte jeg i forbindelse med at jeg sleit å sove etter nattevakter, men merket etter allerede 3-4 uker at jeg trengte høyere dose for på oppnå samme effekt. Så i ren desperasjon ble det både 10 og 15 mg.

Skjønte da at dette er ikke bra for meg, så kuttet ut. Og merket at jeg var psykisk avhengig.

Glad jeg bare sluttet! Ikke tatt de på flere år nå, og kommr aldri til å ta de igjen. Sover like godt uten.

Skrevet

Som HI har jeg også gått på Imovane i 3 år. Har hele tiden brukt 5 mg, og ikke følt behov for mer i løpet av disse årene.

Jeg har heller ikke skjønt dette med at man bli avhengig....jaja, skjønner det hvis noen føler behov for å øke dosen, men jeg hadde like god effekt av 5 mg hele tiden.

Nå har jeg forresten sluttet, fordi jeg skal prøve å bli gravid. Og det var ikke vanskelig å slutte heller. Etter noen uker sover jeg like godt uten Imovane.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...