Gå til innhold

Tannlege, og gravid 18+2??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om det er trygt å få behandling hos tannlege nå?

Har nemelig mistet en stor fylling i en jeksel, og tannlegen mener vi absolutt bør fikse den nå for å unngå rotfylling.. Han sier også at det ikke skal være farlig å legge ny fylling nå når jeg er i 4.mnd..

Jeg er så i tvil om jeg skal avbest timen i morgen??

Noen som vet noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer her jeg å... neste uke 21 å trenger en rotfylling pga nerver som døde i påske...

Skrevet

Man kan gå til tannlege, så lenge man ikke tar røntgen. Pga strålingen.

Gjest Kira 1+1 underveis ♥
Skrevet

Jeg har vært hos tannlegen både i mitt forrige og i dette svangerskapet, og det er ikke noe problem. Har til og med tatt en rotfylling når jeg var gravid. Lokalbedøvelse er ikke farlig, men man skal helst unngå å ta røntgen.

Så kom deg til tannlegen og fiks tannen, mye bedre enn å gå rundt med noe som kan ende opp i en vond rotfylling;)

Skrevet

Hei. Jeg skrev nettopp et innlegg til deg på spør jordmor. Ingenting farlig med å gå til tannlegen.

Lykke til med resten av svangerskapet:)

Skrevet

Hva med å trekke visdomstann under graviditeten?? Er det mulig å få gjort det?

Gjest Kira 1+1 underveis ♥
Skrevet

Ja, ikke noe problem... har gjort det også jeg;)

Men vet ikke helt om det er noe forskjell på å trekke og operere den ut. For man må vel kanskje ha antibiotika hvis man opererer den ut?

Skrevet

Jeg ville ikke ha avbestilt timen. Har tannlegen sagt at det må gjøres for å unngå rotfylling, bør du ikke nøle. Rotfyllinger er kjedelige greier som tar mye tid og koster en del!!! Ville unngått å ta flere rtg bilder- man vet ikke om rtg strålingen kan ha en effekt på fosteret, derfor unngår man det. Man kan ta forsiktighetsregler ved å unngå enkelte typer anestesi (f.eks. Septocaine).

Når man trekker eller opererer ut en visdomstann kan man (selv med friske pasienter) i blant ha behov for antibiotika i etterkant. Det sees gjerne etter et par dager dersom man får dårlig tilheling/infeksjon. Men selv ved operasjoner, er det svært sjeldent dette behøves. MEN, dersom det ikke er heeelt nødvendig at tannen fjernes der og da, bruker jeg vente med å trekke for mye tenner på mine gravide pasienter... bedre føre var:)

Hilsen den gravide tannlegen:)

Skrevet

Hvorfor skal man ikke bruke septocain? Pga den litt høyere toksisiteten enn de andre anestesimidlene? Jeg vet at man skal være forsiktig med citanest i tredje trimester pga litt innhold av oxytocin som kan gi uterussammentrekning (selv om det også er veldig sjeldent).

Er bare nysgjerrig:)

Skrevet

Sjekket felleskatalogen og der står det at man vet for lite om virkning på fetus/foster så derfor skal man være forsiktig med septocain. Jeg bruker nesten utelukkende Xylocain (med mindre andre diagnoser gir kontraindikasjoner) på alle mine pasienter. Synes den er effektiv:)

Skrevet

Husker vi lærte å vise forsiktighet rett og slett pga den manglende dokumentasjonen på bruk til gravide/ammende. Sikkert pga den høye toksisiteten, som du nevner. Det har nok nesten aldri skjedd noe galt ved å bruke det, men det har vel muligens, kanskje potensiale til å utløse en uønsket effekt? Xyl. er ofte trygt og effektivt ja! Gir gjerne Carbocain til gravide :)

Så du er tannlege du også? Kjekt! Gruer meg til magen blir altfor stor her :P

Skrevet

Jeg er 22 uker på vei og har allerede vært hos tannlegen 2 ganger i løpet av dette svangerskapet. Min tannlege sa at det var like farlig å ta røntgen som å fly, så da antar jeg at strålingen, og derfor røntgen, ikke er farlig i svangerskapet.

Skrevet

Carbocain er også et godt alternativ:) Ja er og tannlege. Er veldig spent på arbeidsstillingen når magen blir større. Til nå har alt gått fint og formen er veldig bra. Trener og koser meg. Min kollega fortalte at når hun var på det største så hendte det at babyen sparket pasientene i hodet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...