Gå til innhold

Alenemor og får arbeidsavklaringspenger pga sykdom. Har jeg rett på noe støtte til barnehagepass?

Anbefalte innlegg

Noen som vet? Er ei som har sagt til meg at jeg har rett på det siden jeg er alene med unga mine, men jeg leser inne på NAV og finner egentlig ikke ut av det. Ikke enkelt å være syk og skulle forsøke å finne ut av alt virrvarr av lover og regler og søknadspapirer på egen hånd, og det er lite hjelp å få på NAV...

Hvis jeg har rett på støtte, kan jeg da søke om å få igjen for året som har gått også?

Fortsetter under...

Er du student?

Jeg er ikke alenemor, men for "barnetillegg" når jeg er student alikevel, jeg får 3400kr hver måned som skal dekke barnehage...dekker jo mer enn barnehagen dette:)

I utgangspunktet så må man være i jobb, aktiv arbeidssøker og/eller student for å kunne motta stønad til barnepass.

Men om du har dårlig med penger og det er noe som tilsier at barna dine har godt av å være i barnehage så kan du søke om tilskudd enten fra NAV, redusert betaling via kommunen eller barnevernet (de kan også hjelpe med barnehageregninger).

Om du får innvilget så får du ikke tilbakebet. for 1 år. Det er maks 3 måneder tilbakebet. fra søkertidspunktet.

Er flere faktorer som gjør at jeg er hjemme, men har vært på AAP i flere år nå. Sliter bl.a. med slitenhet og depresjon, og jeg vil si at jenta mi i høy grad har godt av å gå i barnehagen og få stimuleringen hun trenger der, siden jeg har litt problemer med å orke så mye og ta meg ut så mye som jeg burde. Skal ut i arbeidsavklaringskurs noen få uker, og muligens prøve meg litt i jobb igjen, men dette er usikkert.

Forsto det på hun jeg pratet med at jeg hadde rett på å få dekket en del prosent uansett siden jeg er alenemor. Men hun som sa det er i jobb, så er ikke sikkert hun egentlig kan reglene..

HI

Ring NAV i morgen og hør med din saksbehandler. For meg høres det ut som om du kan få hjelp enten av dem, av kommunen eller av barnevernet med støtte eller redusert regning.

Men jeg jobber ikke i NAV så ring dem i morgen. Og får du ikke "napp" der så hører du med kommunen eller med b.vernet.

Håper det order seg for dere:-) Lykke til!

22:45

Du har nok ikke rett til barnepass hvis du ikke er i arbeidsrettet tiltak.

Jeg er selv alenemor og har gått på arbeidsavklaringspenger i lengre tid, pga fysisk sykdom.

Søkte stønad til barnetilsyn da jeg går i medisinsk behandling og i den forbindelse trengte barnepass fordi jeg ikke kunne ta barnet med meg til de timene.

Fikk avslag fordi jeg iflg NAV, ikke var i arbeidsrettet tiltak.

Annonse

det er lite sansynlig at saksbehandleren din på nav kan noe om det hun/han kan AAP, og ikke nødvendigvis aleneforeldrestønader.

jeg vil tro at det kommer ann på aktivitetsplanen du har laget i sammarbeid med nav. om aktivitetsplanen går ut på å "komme seg til butikken"- pga deprisjon så tviler jeg. men har du tiltak som krever at du møter opp for å igjen kunne komme i arbeid så kan det hende at det går.

det er forsovit bare å søke.

har du AAP og OS så burde du jo ha råd til barnehageplassen uansett avslag eller ikke.

På AAP så må man være i arbeidsrettet tiltak som feks kurs, skole eller jobb-praksis for å ha rett til stønad til barnetilsyn. Hvis du ikke er det så kan du sjekke med kommunen, man kan få redusert betaling hvis man har lav inntekt og gode grunner for å ha barnet/ barna i barnehagen.

2239: Hvor søkte du om dette ? Heter det "barnetilegg" ?

Jeg er også student, ikke alenemor - og skulle veldig gjerne hatt hjelp til å dekke barnehageutgiftene.

Hvordan i alle dager har du fått det til?????

Jeg får ikke en dritt fra nav, fordi jeg er sammen med barnets far. Ringte nettopp å hørte med dem, men hu sa at hvis jeg skulle få barnetillegg for tilsyn så måtte jeg få noen andre stønader fra nav.....??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...