BabyLizz Skrevet 2. august 2011 #1 Skrevet 2. august 2011 Jeg har emetofobi, og er derfor mer eller mindre "obsessed" når det kommer til oppkast.. Det sier vel seg selv Har ikke kastet opp siden 1998, men har hver eneste dag siden 2006 vært sikker på at jeg kommer til å gjøre det - og dermed angsten for det.. Absolutt det verste som kan skje i hele verden. Nå har angsten stilnet såpass at jeg kun er redd dersom jeg har grunn til det (om jeg faktisk har en grunn til å kaste opp, som under graviditet). Jeg er prøver, på førstemann. Så, er det noen her som IKKE kastet opp? Hvorfor ikke, tror du?
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 2. august 2011 #2 Skrevet 2. august 2011 Jeg kastet ikke opp under hele svangerskapet. Lykke til, håper ikke angsten for å kaste opp skal skremme deg fra å bli gravid!
BabyLizz Skrevet 2. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 2. august 2011 Huff, nei, det har den gjort lenge nok.. Ingen i min familie har kastet opp under graviditeten (mamma har fem barn og syv svangerskap bak seg), og jeg selv har jo ikke kastet opp siden 1998 (har kastet opp tre ganger til sammen i mitt liv, og jeg blir 20 år), så jeg vil da troooo at oddsene er på min side..?
A_K Skrevet 2. august 2011 #4 Skrevet 2. august 2011 Jeg var kjempekvalm fra uke 4-14 men kastet ikke opp- nettopp av samme grunn som deg - om enn ikke såååå redd.. Lykke til med graviditeten!
gullis Skrevet 2. august 2011 #5 Skrevet 2. august 2011 Jeg har to barn og har aldri kastet opp under svangerskapene.
gullis Skrevet 2. august 2011 #6 Skrevet 2. august 2011 Jeg har to barn og har aldri kastet opp under svangerskapene.
Lemonia Skrevet 2. august 2011 #7 Skrevet 2. august 2011 Jeg har ikke kastet opp i noen svangerskap. Første gang var jeg aldri kvalm heller, andre gang var jeg kvalm hele dagen fra uke 5 til uke 20, men aldri såpass at jeg kastet opp. Du minner meg forøvrig om Seinfeld som også holdt telling på hvor lenge det var siden han kastet opp, men rekorden måtte dessverre forkastet etter møtet med the black and white cookie.
Jentebaby 2011 Skrevet 2. august 2011 #8 Skrevet 2. august 2011 Så lenge jeg spiste frokost var jeg aldri kvalm, og jeg kastet ikke opp
kjersti83 Skrevet 2. august 2011 #9 Skrevet 2. august 2011 Jeg kastet heller ikke opp under svangerskapet selv om kvalmen var skikkelig ille. Hater å kaste opp så d var godt:) Men jeg kastet opp mye under fødselsforløpet. Mulig pga petidin. Men d gikk veldig bra altså-tenkte ikke over det pga riene. De overskygget liksom alt:)
spiro Skrevet 3. august 2011 #10 Skrevet 3. august 2011 Heisann! Jeg trodde ikke det fantes noen som meg.... Jeg og har helt angst for å kaste opp og har ikke gjort det siden 1991. Er 29 år. Det er helt forferdelig med sånn angst. Får helt hetta hvis andre kaster opp også Jeg fikk min første baby for en mnd siden og var livredd for å bli dårlig i svangerskapet, men det ble jeg heldigvis ikke;o) Hadde også en fin fødsel uten oppkast selv om jeg ikke hadde bedøvelse. ( Rakk aldri for frøkna kom så fort:P) Men pass på å drikk mye vann, spis sundt og hold deg i form under svangerskapet. Masse lykke til!! Jeg føler virkelig med deg. Det kommer til å gå kjempebra skal du se;o)
Gjest Madolyn Skrevet 3. august 2011 #11 Skrevet 3. august 2011 Jeg følte meg uggen fra uke 6 til uke 15 av svangerskapet, men hadde aldri trang til å kaste opp
Gjest Madolyn Skrevet 3. august 2011 #12 Skrevet 3. august 2011 Jeg fødte for såvidt uten smertestillende, og kasta ikke opp under fødselen heller. Prøv å holde deg unna morfinpreparater under fødselen, b la da disse har kvalme som bivirkning
Anonym bruker Skrevet 3. august 2011 #13 Skrevet 3. august 2011 Jeg kastet ikke opp i svangerskapet, fordi jeg var aldri kvalm! bare 1 gang hvor jeg ble kjempekvalm i noen sekunder så gikk det over Meen, under fødselen derimot, kastet jeg opp masse!!! Det var fordi det var sååå vondt, og under hver eneste rie (helt på slutten av fødselen) kastet jeg opp hver gang jeg fikk en ri, til jeg til slutt ikke hadde mer igjen i magen.... Det kom ikke av smertestillende etc, men rett og slett fordi det var så heavy smerter, og når jeg skulle presse samtidig ble det for mye for magen som fikk alt til å bare sprute ut..... Sorry! Men jeg må jo bare være ærlig... Men som de skriver over her, det er maaaange som ikke kaster opp! Det er jo verdt det, og HVIS det skulle skje under fødselen, så tror jeg du tenker mer på å få trykt ut den derre ungen enn at det er ekkelt å spy! Masse lykke til!
Anonym bruker Skrevet 3. august 2011 #14 Skrevet 3. august 2011 Hei, jeg var verken kvalm eller kastet opp i noen av mine to graviditeter. Hadde ingen andre plager heller. Vet ikke hvorfor - noen er kanskje heldigere enn andre? Er ikke spesielt godt trent og er litt overvektig, men har en veldig avslappende holdning til livet, er sjelden stresset!
valkyrien Skrevet 3. august 2011 #15 Skrevet 3. august 2011 Jeg kastet ikke opp under mitt svangerskap, slapp unna kvalme også for det meste Lykke til!
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 3. august 2011 #16 Skrevet 3. august 2011 Jeg kastet heller ikke opp, var ikke kvalm engang! Jeg hadde nok en mild form av det du beskriver før jeg ble gravid. Begynte etter jeg var på kino og satt foran en kar som ble akutt syk. Jeg gikk nok og kjente ekstra godt etter og prøvde å finne ut om det var noe jeg ikke tålte. Ble ofte kvalm på steder hvor det var langt til do osv. Gikk med en plastpose i håndveska bare for å kunne slappe av... Men alt dette gikk altså over i det jeg ble gravid og har ikke kommet tilbake. Hendte jeg kunne føle meg litt uggen, men da bare tok jeg en frukt eller gulrot då gikk det over! Lykke til med prøvingen!
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 3. august 2011 #17 Skrevet 3. august 2011 Hei! Jeg vil også si jeg har en mild form av det du beskriver... Jeg har 3 svangerskap bak meg og har aldri kastet opp pga det. Med førstemann var jeg kvalm en periode, men hadde aldri noen trang til å kaste opp. Med de to andre har jeg ikke vært kvalm en gang... Lykke til!
BabyLizz Skrevet 3. august 2011 Forfatter #18 Skrevet 3. august 2011 Ååhhhh, heeerlige svar Det blir nok uansett KS på meg på grunn av diverse, og da med lokalbedøvelse Det skal man da ikke bli kvalm av? =) Men kan jeg få noe som ikke har morfin i seg til smertene etter operasjonen?
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 3. august 2011 #19 Skrevet 3. august 2011 Var ganske kvalm, men kastet ikke opp en eneste gang. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 3. august 2011 #20 Skrevet 3. august 2011 Hei. Jeg signerer med anonym denne gangen fordi jeg følte for å skjule litt identitet. Er selv psykolog og ville bare fortelle deg at emetofobi "lett" kan behandles og kureres om du vil bli kvitt angsten. Angst generelt er "enkelt" å behandle med kognitiv terapi. Lykke til med prøvingen, ville anbefalt deg noen timer hos en dyktig psykolog for å jobbe med problemene dine:-)
Anonym bruker Skrevet 3. august 2011 #21 Skrevet 3. august 2011 Er enig med hun over, søk hjelp. Om du går å kjenner på dette HVER dag, er det nok lurt å søke hjelp. Kroppen kan reagere svært forskjellig på svangerskap. Jeg har to bak meg der jeg i det første spydde mange ganger om dagen og var kvalm hele tiden i 20 uker, mens jeg i det siste ikke var antydning til kvalm.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2011 #22 Skrevet 3. august 2011 Jeg kastet kun opp 1 gang og det var fordi jeg fikk tannbørsten litt for langt bak i kjeften! Ikke alle kaster opp. Jeg kaster opp 2 ganger under fødselen, men det var fordi jeg fikk ekkel rød saft å drikke.
C.L.H85 Skrevet 3. august 2011 #23 Skrevet 3. august 2011 Kastet ikke opp... var bare suuper kvalm fra morgen til kveld;)
Anonym bruker Skrevet 3. august 2011 #24 Skrevet 3. august 2011 Så bra at angsten har stilnet seg, men jeg ville faktisk ha lett etter psykolog nå i tilfelle du blir gravid og da blir kvalm og kanskje spyr eller begynner å får full angst igjen. Min mor slet ikke noe med kvalme eller noen plager som helst, faktisk, men jeg derimot fikk ekstrem svangerskapskvalme med mine 2. Vet ikke hva jeg hadde gjort av meg hadde jeg hatt angst for å spy i tillegg til all kvalmen og spyinga. For å si det slik så var andremann alt annet enn planlagt.
magpie Skrevet 4. august 2011 #25 Skrevet 4. august 2011 Heihei. Jeg får også helt hetta hvis æ bare hører OM noen som har omgangs syke Var kjempe kvalm under svangerskapet men kastet ikje opp..har generelt slitt mye med kvalme også før æ ble gravid. Gruet meg mest til å kaste opp under fødselen..gjorde det også men som noen her nevnte så var det egentli ikje tid til å tenke så mye over det. Så i etter tid syntes æ ikje det va så ille ..faktisk var det ikje ille i det hele tatt..en bitte liten bagatell
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå