Gå til innhold

Stebesteforeldre. Gir feriepenger til barnebarna, men ikke stebarnebarn.

Anbefalte innlegg

En kan ikke forvente at noen gir feriepenger til barn de ikke er besteforeldre til. Om de gjør det er det en fin bonus men blir helt feil å kreve det. Det en heller må gjør er å gå ut av forholdet på et tidlig stadium. HI omtaler han som kjæreste så forholdet er neppe gammelt, og det er ingen fellesbarn med i bildet.

Det er HI som har ansvaret for sitt eget barn og må ta følgene!

Fortsetter under...

På noen måter skjønner jeg besteforeldrene, men det er IKKE greit ta med seg "sine" barnebarn mens den siste må sitte igjen å føle seg ensom! Det er direkte ondskapsfullt. Det er ikke barnet ditt sin feil at mannen din ikke er faren hans, og det burde han ikke straffes for på en så åpenlyst måte. Jeg blir rett og slett sint inni meg når jeg leser dette.

Når det gjelder feriepenger skjønner jeg dem, for det er ikke demmes barnebarn. Det blir jo det samme som at foreldrene dine skal gi ferie-penger til barnet ditt, men ikke barna til samboeren din.

Hos oss har vi gitt klar beskjed til både mine og sambos foreldre at det ikke skal gjøres forskjellsbehandling når mine-dine og våre er samlet, bare på grunn av å unngå slike kjipe situasjoner som dette. Gir de 10 kr til den ene, skal alle de andre også få. Dette er noe vi har blitt enige om alle sammen, og det var heldigvis ikke noe problem hos oss. Jeg har 1 barn utenom, sambo har 2, også har vi 1 sammen.

Synes det må være litt opp til besteforeldrene, når det gjelder usynlig forskjellsbehandling. Dvs om de stikker til barnebarna litt penger i skjul, eller formidler gjennom dere foreldre.

Hva angår iskjøp og mer synlig forskjellsbehandling, ville jeg satt foten kraftig ned. Hadde ikke foreldrene mine klart å inkludere stesønnen min i gjengen, måtte jeg tatt en lang prat med dem. Hadde de fremdeles forskjellsbehandlet, sånn at barna la merke til det, måtte vi ha kuttet kontakten når stesønnen min var her. For sånne ting skal barn slippe å oppleve.

Her er det vel heller omvendt. Min mor er nesten pinlig korrekt, når det gjelder å gi stebarnebarnet like mye penger, gaver og oppmerksomhet som de andre får. Også oldeforeldre og annen familie har tatt imot han med åpne armer. Og hvorfor skulle de ikke det, et ekstra barn i familien er vel bare en berikelse?

Og til slutt. En liten bursdagsgave kan jo ikke være så vanskelig å skaffe. Den trenger jo ikke å koste all verdens, men klart at et barn legger merke til det om ingen gave dukker opp.

Det er rett og slett stygt gjort av dine svigerforeldre. Jeg synes virkelig du skal ta det opp med dem. Gjøre det klart at de får enten gi til alle barna innen deres familie, altså din mann og deg sin familie, eller så får de la være å gi til noen. Og fortsetter det slik vil det bli slik i framtiden at enten blir ikke du og ditt barn med på ferien eller så kan dere ikke feriere sammen med dem.

Forklar at det oppleves sårt for et BARN å bli gjort slik forskjell på, særlig den der med isen. Man tar ikke med seg noen barn for å kjøpe is og lar ett barn være igjen!!! Ærlig talt.

Det synes jeg er dårlig. I forkant av ferier trenger dem slettes ikke å gi noen ting, men i en felles ferie så synes jeg man skal gi litt. Hvertfall spørre om barnet hadde fått noe tidligere. Min far kunne aldri i verden funnet på å forskjellsbehandle. Han gir gaver til alle som er med (her finnes det ingen hans barn men andre barn igjen). Jeg har barn fra før og her kommer samboers foreldre både med bursdagsgaver og feriegaver. Men verdien er nok ikke det samme som vårt fellesbarn - men det spiller jo heller ingen rolle.

Men. Man kan ikke tvinge noen så du må bare heve deg over det. Ikke lag noen sak ut av det, da blir det heller ingen sak for barnet.

Annonse

Jeg syns det er trist når voksne forskjellsbehandler barn på den måten.

Jeg har selv vokst opp med stebesteforeldre.Jeg er like glad i de som imine biologiske besteforeldre. Stebesteforeldrene mine har alltid behandlet meg som om jeg var deres "kjøtt og blod" - aldri gjort forskjell som jeg har merket og det setter jeg utrolig stor pris på. Nå er hun verdens stolteste oldemor til gullet vårt. ("Oldefar" er død).

Når det gjelder feriepenger, synes jeg de kunne snakket med dere om det på forhånd, sånn at dere selv kunne gitt samme mengde penger til "bonusbarnet". Personlig ville jeg gitt penger også til bonusbarnebarnet (og det er jeg helt sikker på at mine foreldre og svigerforeldre ville gjort i samme situasjon), men det kan man liksom ikke kreve...

Når det gjelder is osv. synes jeg det er helt hårreisende å være med en gruppe barn på tur og bare kjøpe is til noen av dem. Enten kjøper man is til alle, eller ingen, uavhengig av hva slags familieforhold det er snakk om! Sett at et av barna hadde med seg en venn på tur; skulle de kjøpt is til alle barna unntatt denne vennen? Det ville aldri noen i min familie eller svigerfamilie gjort, det er rett og slett dårlig gjort og gjerrig.

Bursdagsgave synes jeg også det er en selvfølge å gi. Det trenger ikke å være noe dyrt, kanskje bare en oppblåsbar badering eller noe sånt? Det er tanken som teller.

Jeg syns dette var dårlig gjort.. Kjæresten min, jeg og snuppa mi på 3 skal til syden nå snart med med mamman til min kjæreste.. og hennes datter og barnebarn.. Og jeg tror IKKE at hun ville ha forskjellsbehandla barna på noen måte.. hun har gjort alt for å inkludere mitt barn i familien..vil til og med at snuppa mi skal kalle henne bestemor..og vi har kun vært sammen siden april i fjor. Hun har sponset oss litt med feriepenger..og kjøper gaver til snuppa.. Jeg sier ikke at dette er helt normen heller.. vi er heldige.. så det med feriepenger osv...det kunne man ha avklart på forhånd i din situasjon...hun kunne spurt dere om barnet deres har fått osv..så hadde d vært en enkel sak å forklare for barnet.. "du fikk av din bestemor..og h'n fikk av sin"..

Men det med isen og bursdagsgaven derimot..det syns jeg var kjempetrist! Og uhørt..ihvertfall i min omgangskrets.. Drar man på ferie sammen så får man behandle alle likt!! Det er snakk om barn...

Skjønner deg godt HI!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...