Gå til innhold

Stebesteforeldre. Gir feriepenger til barnebarna, men ikke stebarnebarn.

Anbefalte innlegg

Er på ferie sammen med kjæresten og hans barn, mitt barn, svigers og søsken av kjæresten. Er jeg urimelig når jeg reagerer på at svigers gir feriepenger til sine ekte barnebarn som er med på tur og ikke feriepenger til mitt barn, som jeg har fra et tidligere forhold? Eller hvordan er "reglene" for dette? Jeg synes ikke de skal forskjellsbehandle de. De tar også med seg sine ekte barnebarn for å handle is, men ikke mitt barn. Han fikk heller ingen bursdagsgave da han hadde bursdag midt undere ferieturen vår.

Fortsetter under...

Uff, skjønner godt at du reagerer på denne ja!

Besteforeldre som oppfører seg sånn gir meg frysninger på ryggen, det er så slemt!

Greit, de kunne spurt ditt barn om det hadde fått noen penger av sin farmor og farfar først og gitt penger etter svaret. Om ditt barn hadde svart at det hadde fått penger av farmor KUNNE de sluppet unna med å gi penger til bare de barna som ikke hadde fått noen penger av sin farmor enda. Men selv det er på kanten synes jeg.

At de ikke tar med seg ALLE barna for å kjøpe i er direkte onskapsfullt, det betyr jo at de behandler bonusbarnebarnet sitt dårligere enn de ville behandlet en venn/venninne som var med barnebarnet på tur?

Hva mener mannen din om dette da? Det er jo i tilfelle han som må ta dette opp med foreldrene.

Du kan om ikke annet si at neste gang finner du og ditt barn på noe annet enn å bli med på med familieferie med hans familie. For du unner rett og slett ikke barnet ditt å føle seg så tilsidesatt og utenfor!

Hvor lenge har du og kjæresten vært sammen da? Om det er et nytt forhold som bare har vart en 2-4 år synes jeg ikke det er så rart. Da kjenner kansje ikke foreldrene hans ditt barn så godt. Akkurat det med isen var rart, men jeg synes ikke det er så rart at de vil gjøre ting med "sine" barn. Det kan vel hende du gjør noe sammen med bare ditt barn også i løpet av ferien?

Tja....Kommer litt an på hvor godt dere kjenner hverandre osv. Du sier dette er kjæresten din - altså bor dere ikke sammen. han fungerer vel da ikke som stefar til ditt barn og hans foreldre er dermed ikke "stebesteforeldre". I en slik setting ville jeg IKKE reagert på at besteforeldrene gir sine barnebarn en slump med feriepenger, men ikke gir til ditt barn.

men at de ikke tar med ALLE barna når de skal kjøpe is er IKKE greit. Er man på tur sammen - uansett om det er familie eller venner - så kjøper man is til alle barna!

Besteforeldre kan absolutt ikke påtvinges å behandle andres barnebarn som sine egne.

Besteforeldre kan ikke tvinges til å gi gaver til stebarnebarn på lik linje som til sine egne. Det ER forskjell.

All honnør til de som ikke gjør forskjell, jeg applauderer dem. Men du kan ikke forlange, eller forvente, at de IKKE gjør forskjell. Det ER forskjell.

Huff, synes sånt er en jævla uting rett og slett.

Heldigvis så forskjellsbehandler ikke svigerfamilien min ungene, eldstemann har jeg fra før av, men fra dag en av da svigers ble kjent med sønnen min så har de alltid huska på ham, aldri gjort forskjell nå noe, samme med resten av slekta.

Synes også det er naturlig å gi en bursdagsgave når man ferier samman og en av reisefølget fyller år. Vi reiste på ferie sammen med en venn av mannen som hadde datteren med seg, hun fylte år under ferien og det markerte vi selvsagt med både kake og gaver.

Annonse

Da hadde jeg reagert! Jeg hadde bedt mannen min ta det opp med dem, for det er slike ting barna merker!

Her har svigers behandlet min datter som dems barnebarn fra dag 1. Mannen og jeg ble kjærester 20 dager før datteren min fylte år (og jeg hadde selvsagt ikke truffet svigers) og da sendte de en kjempesøt bok i gave, pluss 500 kr!! De er eksepsjonelle! Skal nevnes at jeg fikk julegave og bursdagsgave før jeg hadde rukket å truffe dem også.

Det høres ut som at forholdet er ferskt og at de og barnet ikke har noen slags familiefølelse/tilknyttning til hverandre. Har jeg rett? I såfall er det ikke så rart at de ikke inkluderer ditt barn på lik linje med eget kjøtt og blod. De tenker vel du holder ditt barn med feriepenger og is, og kanskje føler de at de må skjemme bort sine egene barnebarn fordi de er skilsmissebarn som må takle en ny tilværelse med stemor og stesøsken med alt det innebærer?

Usj, det syntes jeg var kjipt og litt trist. Synes ikke det er noe bra argument at ikke man skal påtvinge andre barnebarn. Det er lov å vise raushet og godhet overfor barn selv om man ikke er i slekt. Alltid vondt å føle seg utenfor.

Sånn er det her....

Jeg har to barn, han har to, også har vi en sammen på tre år.

Mamma kjøper omtrent like dyre gaver til alle. Det gjør bestemoren mihn også.

MEN... Foreldrene til mannen min gir til SINE barnebarn,. Både til jul,, bursdager og sånn som nå, med feriepenger.. Deres fikk først 250 hver, og onkelen ga 200 til de to eldste. (minste trenger jo egentlig ikke feriepenger,, de kjøpte jeg duplo for til han, så kan han leke med det på ferie)

Nå fikk de to eldste enda 200 til, fordi de skulle på ferie med mamma'n sin... mini fikk da ingenting, siden han bare fortsatt er hos oss..

mine har ikke fått noe... de ble forresten også bedt i konfirmasjonen til min eldste, men de møtte ikke. orket ikke spørre om grunnen engang. sist bursdag de ikke kom, så var unnskyldninga at de måtte på kjøpesenteret og bytte sko som var kjøpt dagen før.... (alltid elendige unnskyldninger). men deres barnebarn får alltid flotte gaver...

vi er heldige slikt sett..

Jeg har en datter fra tidligere forhold, og 2 sønner med min nåværende mann.

Min svigermor, min manns mor, kjøper gaver til alle barna, og min datters bestemor kjøper gaver til min datters brødre, selv om hun ikek har noen relasjon til de.

Jenta mi kaller svigermor for MOR, og guttene mine kaller min datters bestemor for -Bestemor-navn-..

Og de to eldste 8 og 3 år, kjenner familierelasjonene til hver av de..

Annonse

Man føler seg ikke utenfor fordi mennesker man ikke er i slekt med ikke behandler deg som kjøtt og blod.

Man kan ikke påtvinge andre barnebarn. Man velger nemlig helt selv hvordan man vil forholde seg til alt som kryper og går av "ste". Det er aldri en selvfølge at man skal "adoptere" barnebarn fordi ens eget avkom har en ny partner. Det blir for dumt. Derimot skal man ALLTID behandle dem anstendig. Det høres ikke ut som om menneskene i HI sitt innlegg har skjønt hva anstendig oppførsel er (i forhold til bursdagsgave).

Men de ER ikke søsken alle ungene. Og dine svigerforeldre er IKKE besteforeldre til dine særkullsbarn. De bestemmer helt selv hvorvidt de vil engasjere seg i dine unger, noe de viser tydelig. At det ikke er særlig klokt av dem er en helt annen diskusjon.

Det triste er jo at de forsåvidt ikke har egne besteforeldre...

Min mamma har cp, og ikke akkurat egnet til noe bestemoraktiviteter. Ja hun kjøper gaver, men det er alt. Bestemor er 93, så hun er ikke så veldig aktiv heller. pappa er død.. besteforeldrene på farssiden er kronisk syke..

Jeg kan til en viss grad forstå de som argumenter at de ikke plikter og behandle de likt... men igjen de plikter jo heller ikke og behandle egne barnenarn likt (greit jeg ser at det blir satt veldig på spissen). Men sånn ser ikke barna på det... og det burde voksne mennesker skjønne.

Så lenge barna er på ferie sammen så er det en selvfølge i mine øyne at alle barne får is, de får de samme lommepengene etc. Er derimot barna hos sin andre foreldre så syntes jeg det er helt ok at man gir sine egne barnebarn ekstra ting... men ikke forann barna. Det blir bare galt.

Barnabarn er ikke er egentlig ikke så interessant, syns jeg. Når man er på ferie som en familie så er det utrolig trist at man velger ut noen barn som kan få is og et barn som ikke kan få.

Tenk om jeg skulle oppført meg slik da datteren til min venninne var med oss på ferie. Tenk om jeg kun ga is til mine barn og ikke til henne. Hun er jo ikke familie og da må jeg ikke spandere på henne.

Man snakker om barn her! Barn skjønner ikke hvorfor noen får mens en selv må sitte å se på. Familie eller ikke spiller ingen trille. Man velger ikke ut et barn som ikke kan få. Det er jævlig dårlig gjort av voksne mennesker!

Der er vel ingen regler på det for å si det sånn, det går vel mest på sunn fornuft. Siden dette er kjæresten din regner jeg med forholdet er nytt og kan være vanskelig for dem også. Om de ikke har noe forhold til ditt barn bør du kanksje prøve å være med å etablere et. Ansvaret ligger ikke bare hos dem.

Som alenemor selv vil jeg bare si at jeg hadde raskt trukket meg ut av forholdet, og dermed familien om det viser seg at noe inkludering fra kjærestens sin familie er uaktuelt. Dette hadde jeg ikke ønsket for mitt barn, uavhengig hvem sin feil det er, hvordan reglene er osv.

Greit at man ikke kan påtvinge stebesteforeldre å gi gaver, feriepenger etc til stebestebarn. MEN om dem er oppegående mennesker så skjønner dem at det dem gjør er å utelukke BARN. Barnet som må stå og se på at søsken og stesøsken får is, feriepenger, bursdagsgaver etc. legger selvsagt merke til det og blir helt sikkert lei seg.

Dette MÅ din mann ta opp med sine foreldre. Det er alle eller ingen rett og slett.

Heldigvis forskjellsbehandler ikke mine svigerforeldre mine barn selv om eldste min er fra et tidligere forhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...