håperpåvinterbarn Skrevet 2. august 2011 #1 Del Skrevet 2. august 2011 Hei igjen.... Nå har snuppa og jeg vært hos lege og fått behandlingsopplegg for soppinfeksjon samt svar på melkeprøver. De fant bakterier i melka, og jeg går derfor på både antibiotika for dette og har startet med behandling mot sopp (canesten på meg og mycostatin til jenta). Legen mente at jeg hadde sopp utifra belegg i munn hos jenta og symptomer hos meg. Mitt spørsmål denne gangen (og som jeg glemte å spørre legen om) er; hvor lenge kan jeg pumpe uten at det nødvendigvis går utover ungens evne til å ta pupp? Jeg har nå utelukkende pumpet i tre dager og er fortsatt ganske sår. Jeg har fått det for meg at dersom jeg utelukkende pumper til "det verste er over" med hensyn til sopp (ser på tungen til lille snupp), så går soppinfeksjonen raskere over. Er dette bare tull? Bør jeg starte å amme igjen slik at snuppa ikke "glemmer" hvordan det var å ta pupp? Hvor lenge kan jeg eventuelt utelukkende pumpe uten at det går utover sugeevne til baby? Kan legge til at hun absolutt har veldig sterkt sugeinstinkt og det har hun hatt siden dag 1. Er også veldig fristet til å kjøpe elektrisk pumpe, da lege anbefalte at behandlingen varte i 4-6 uker, ser for meg en god del pumping fremmover og håndpumping er slitsomt. Er disse elektriske pumpene skånsomme mot såre bryster? De koster jo en del i innkjøp, så vil nødig gjøre et bomkjøp. Min manuelle avent pumpe fungerer utmerket forresten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143445240-nok-et-spm-fra-meg-langvarig-pumping-og-innvirkning-p%C3%A5-sugeevne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
<3 Mamma til Birgitte&Lucas <3 Skrevet 2. august 2011 #2 Del Skrevet 2. august 2011 Jeg har også tatt test av melken min idag på sykehuset pga fare for sopp. Lurer på en ting: Kan du ikke amme mens du får behandling? Eller er det bare deg som har valgt å pumpe pga såre bryst? Jeg har elektrisk pumpe fra medela og den er ikke skånsom for såre bryst hvertfall. Jeg må bite tenner sammen mens jeg pumper. Syns det er litt bedre at småen heler suger enn pumpa. Lykke til! Ikke bare bare med denne ammingen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143445240-nok-et-spm-fra-meg-langvarig-pumping-og-innvirkning-p%C3%A5-sugeevne/#findComment-143446312 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 3. august 2011 #3 Del Skrevet 3. august 2011 Til <3 Mamma til Birgitte&Lucas <3: jo, du kan fint amme mens du får behandling for sopp. Generelt så kan alle mødre som får behandling for ammerelaterte lidelser fortsette å amme med mindre de får spesifikk beskjed om noe annet. (Og får man beskjed fra legen sin om at man ikke kan amme så spør hvorfor, og be gjerne legen dobbelsjekke på relis.no, eller spør selv på tryggmammamedisin.no) En annen sak er at det kan være vondt eller svært ubehagelig å amme, og da kan man pumpe/håndmelke i stedet. sommerfugl11: Det er helt umulig å si noe om hvordan det går med ungens evne til å ta pupp, eller snarere ungens trang til å foretrekke flaske (eller gir du med kopp?). Det går jo bra for de fleste, men siden det ikke går an å forutse særlig presist hvilke barn som brystvegrer etterpå så pleier ammehjelpere å fraråde flaske når man *kan*. Du har sannsynligvis rett i at soppinfeksjonen kan gå fortere over når du ikke ammer, fordi barnet ikke vil gjensmitte deg igjen. Samtidig er det ikke så lett å vite når *du* er kvitt soppinfeksjonen, og uansett er det sopp i lufta som kan smitte deg igjen. Soppinfeksjonen kommer fra candida-sopp, som finnes overalt, også i frisk kropp, men noen får en infeksjon av dem - og også her er det vanskelig å forutse hvem. Nedsatt immunforsvar, sår i huden osv kan medvirke, og dersom du har hatt underlivssopp tidligere kan det være et tegn på at du er ekstra sårbar. Det betyr likevel ikke at du kommer til å få soppinfeksjon - eller at du ikke får det fordi om du aldri har hatt det før. Behandling og fullføring av denne er heller ingen garanti, det bekjemper infeksjonen der og da, men den kan komme tilbake likevel. Jeg ville derfor fortsatt å amme forutsatt at det ikke er himla vondt. Så lenge du og barnet begge behandles så lenge en av dere har tegn på soppinfeksjon (eller minimum så lenge som legen har sagt) så blir dere nok friske omtrent samtidig også. Om du ikke ammer (men pumper og gir på flaske) så vil du likevel kunne gjensmitte barnet dersom melka di er infisert lengre enn barnet er, og dere vil begge kunne få soppinfeksjon igjen senere. (De fleste får det ganske kort etter fødselen, sannsynligvis fordi man har litt nedsatt immunforsvar og gjerne sår på brystet da. Spebarnet får også bedre immunforsvar etterhvert.) Om du gir med flaske så bruk iallfall en tutt med små&få hull (kjøpes som regel på apotek eller barneutstyrsbutikk, i vanlig butikk kommer flaskene oftest med tutt for viderekommende), og bruk gjerne en teknikk for langsom flaskemating. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/167/langsom-flaskemating Om du skal pumpe så anbefaler jeg absolutt elektrisk pumpe. Jeg pleier si at manuell går fint om du skal pumpe innimellom, elektrisk enkelpumpe om du skal pumpe en gang om dagen på jobb og elektrisk dobbelpumpe om du skal fullpumpe i mer enn et par dager. Det varierer hvordan pumpene er, men jeg TROR de fleste manuelle og elektriske pumper fra samme produsent iallfall har samme type skjold mot brystet. En manuell pumper med den styrken og farta du velger, en elektrisk pumper på en fast måte, og det varierer hvor mye du kan regulere fart og styrke. Som regel er dyr modell mer innstillbar enn billig. Kanskje du har en venninne med en annen pumpemodell enn din, som du kan teste? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143445240-nok-et-spm-fra-meg-langvarig-pumping-og-innvirkning-p%C3%A5-sugeevne/#findComment-143447156 Del på andre sider Flere delingsvalg…
håperpåvinterbarn Skrevet 3. august 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 3. august 2011 Tusen takk for svar. Nå har jeg tatt "motet" til meg idag og ammet henne. Tok ikke sjansen på å gå flere dager i fall vi da ikke får til amming på skikkelig måte igjen. Det gikk greit, og var slett ikke så vondt som for tre dager siden, det kjentes faktisk ganske likt ut som pumping. Jeg har også sett at tungen hennes er mindre hvit enn før. Og som du sier, dersom vi likvevel begge får behandling, så blir er det vel ingen stor forskjell på tidspunkt for når vi blir friske, hun får jo melken min hver dag uansett. Jeg har medela sine flasker som skal etterligne amming såvidt jeg har skjønt, og hun tok heldigvis brystet veldig bra idag (jeg etterpumpet for å sjekke hvor mye jeg hadde igjen i brystet, der var det relativt tomt ). mamman til Birgitte og Lucas: Jeg ville først og fremst pumpe fordi det gjorde så sabla vondt å amme men det har gått seg ganske mye til på tre dager!! hurra! (fortsatt ubehagelig da, men men) jeg vil jo helst amme, denne pumpingen er veldig slitsom når jeg gjør det 8-10 ganger i døgnet. Håper du får hjelp mot soppinfeksjon, dersom det er det du og baby har. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143445240-nok-et-spm-fra-meg-langvarig-pumping-og-innvirkning-p%C3%A5-sugeevne/#findComment-143447249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå