Gå til innhold

Soving og dotrening for toåringene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge sover deres toåringer på dagtid? Min sover 2- 2,5 time.. Han legger seg ca 19.30 og kan noen ganger ikke sovne før 20.30, men ligger da bare å prater og pludrer. Jeg lurer også på dette med dotrening, når er det vanlig at de begynner mislike bæsje i bleia? Min har bæsjet på do noen ganger, men nå vil han ikke når jeg spør. Jeg presser ikke noe på det, for det er vel sånn at det ikke er smart. Han vil heller ikke gå uten bleie, noe jeg Har tenkt er lurt, siden han da kjenner når han tisser. Men vil han ikke, så vil han ikke. Han vil helst ikke kle av seg i det hele tatt, det har han etter meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sover 15-30min på dagen. Legger seg ca 19.30 og våkner ca 8.

Sover hun noe mer på dagtid så sovner Hun ikke før I 22-tiden.

Min vil gjerne sitte på do, men har ikke gjort noe på do enda. Hun sier ikke fra om hun må bæsje, eller har bæsjet. Når jeg vet at hun har gjort i bleia så spør jeg, men da blånekter hun for at hun har gjort noe.

Jeg har spurt om hun vil begynne å gå på do som mamma og pappa og ikke ha på bleie. Hun sier ja, men jeg er litt usikker på om Hun er klar for det eller ikke. Hun er jo enda liten så gidder ikke stress med det, men tenkte å Kanskje prøve en helg for å se hvordan det går.

Skrevet

Junior er snart 2 1/2 år og får ikke sove mer enn 1 1/2 time på dagen. Nå i ferien har han ofte ikke sovet i det hele tatt siden tempoet er mye roligere enn det er i barnehagen. Da har vi en øvre grense på 2 timer for ham på soving. Han legger seg ca kl 1900.

Han sluttet med bleie nå ved at vi rett og slett tok den av, og at han ikke fikk den på seg igjen. Det skal sies at vi har trent litt på dette etter at han har kommet hjem fra barnehagen ved å la ham gå naken nedentil. Han har spurt om å få på bleie igjen, men det har han ikke fått. Ikke noe mas, ikke noe diskusjon, bare nei, det får du ikke. Han vente seg til slutt å tisse på potte, men bæsj var verre. Vi tok bare sjansen og tok av bleia. Det ble en bæsj i buksa, en på gulvet, og så bæsjet han på eget initiativ på potte (med premie i andre enden, ja!). Vi erklærte ham tørr på dagtid på en uke, og etter to så tok vi av ham bleia på natten også, for da hadde han vært tørr da også i flere dager. Nå minner vi ham knapt på at han skal på do, og det har nå gått 3 uker.

For min del er bleie en enten eller greie. Enten så tar man av bleia, uten diskusjon, eller så lar man de ha den på. Å drive med en sånn mellomting og lokke og styre og spørre og mase blir bare negativt, tror jeg. Vi valgte å ta av bleia, og lot det blir opp til han hvordan han løste det. Heldigvis synes han det var kjempeekkelt å både tise og bæsje i buksa, så han valgte å gå på potte. Noen tar lenger tid før de innser at bleia ikke kommer på igjen. Et annet barn vi kjenner brukte over en uke før hun sluttet å tisse i buksa uten forvarsel, men hun er også nå bleietørr dag og natt (hun blir 3 nå snart).

Skrevet

Takk for svar :). Jeg personlig tror dette med dotrening har mye med modenhet og gjøre, og at man med enkelte barn kan komme skjevt ut med å presse på. Jeg tør hvertfall ikke ta sjansen.. Jeg er sikkert litt sløv også, orker ikke bæsj og tiss i huset. Vaske klær gjør meg ingenting, men rense sofa, det gidder jeg ikke. Men jeg kommer nok til å ha din erfaring med å bare kutte tvert i bakhodet! Det jeg lurte mest på var om det vanlige er at ungene begynner å syns det er ekkelt å gå med bæsj, eller om dette er forbeholdt de pertentlige barna? Virker ikke som min bryr seg sånn veldig foreløpig..

Vi har kuttet dagsovinga med en time en ukes tid, men det har foreløpig ikke hjulpet. Satser på at det er på grunn av rushet med hjørnetenner, og at det blir bedre etter hvert.

• 2 uker senere...
Skrevet

gutten min har akkurat fyllt 2 og har den siste mnd nektet å sove på dagtid. noen ganger tar han en 5 min dupp i bilen...

han sover fra 18.45- ca 7.30

setter ham på potte(nekter do) om morgen og kveld. på morgenen kommer det stort sett alltid tiss, og bleia er stort sett tørr på natta.på kvelden varierer det litt om det kommer noe eller ikke.

Skrevet

Det med at de synes det er ekkelt med bæsj i bleia tror jeg er veldig individuelt. Hvis du googler, så får du noen urovekkende svar på akkurat det, skal jeg si deg ;-) Noen synes nemlig aldri det blir ekkelt. Og så har man andre, som min niese som også er 2, som rett og slett tar av seg bleia etter at hun har bæsjet. Ikke akkurat praktisk om man ikke er rett i nærheten *he he he*.

Man må se an sitt eget barn, men noen blir nok aldri "klar" for å slutte med bleie på egen hånd. De ser rett og slett ikke poenget med det :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...