Gå til innhold

Haster! Årsvikariat lærer, vil bli gravid:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har fått årsvikariat som lærer fra 01.08.11 til 31.07.12. Siste lønningsdag er 15.07.12.

Har veldig lyst å bli gravid, men slik jeg har forstått det haster det da veldig! Er det riktig slik jeg har forstått det, at jeg må ha jobbet minimum 6 av de siste ti månedene, dvs at jeg må ha vært i jobb senest fra februar 2012? Dette går jo fint siden årsvikariatet begynte 01.08.11.

Men vil det si at jeg MÅ bli gravid senest 31.10.11?? Fra denne datoen er det nøyaktig 9 mnd til vikariatet går ut 31.07.12. Betyr det at jeg driter meg ut om ungen kommer to uker over termin, og da ikke har jobbet de siste 6 mnd?

Tror dette begynner å haste med å lage denne ungen, kan noen forklare meg? På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei på deg..

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg for et år siden og sjekket opp dette her.. Du skal ha jobbet 6 av de 10 siste mnd før du går ut i permisjon. Det vil si at du kan få barnet 4mnd etter at du sluttet å jobbe og allikevel få permisjonspenger..

MEN!!! av egen erfaring så er dette egentlig lite viktig. Det er ikke bestandig det går an å planlegge når det passer best å få barn og det er ikke like lett å bli gravid for alle sammen.. Selv fikk jeg et årsvikariat ifjor 1.aug og sluttet på pilla i juli rett før jeg begynte i jobben.. Nå sitter jeg her over 1år etterpå, har ikke blitt gravid og står på venteliste hos fertilitetsklinikken. Har vært så heldig og fått ett år videre vikariat, men allerede før jeg fikk vite det så bestemte vi oss for å ikke tenke på jobben min og bare fortsette å prøve. Hvis jeg ikke hadde fått jobb så hadde jeg jo allikevel tatt vikartimer og tjent penger uansett.

Jeg ønsker deg masse lykke til med babylaging:)

Skrevet

Jeg har også vært i den situasjonen. Fikk et Halvtårsvikariat, kastet oss rundt og ble gravide på første forsøk, og det hele klaffet akkurat perfekt. Ikke la jobben diktere familielivet, slikt har en tendens til å ordne seg!! Lykke til :)

Skrevet

Sniker litt fra 2.tri.... Var i samme situasjon som deg for et år siden. Fikk et årsvikariat (i bhg) og sluttet på pillen like etter at jeg hadde startet i jobben. Håpet veldig å bli gravid før jul sånn at fødsel skulle klaffe med da vikariatet mitt gikk ut, men det fungerte dårlig. Sjekket opp i alle regler for utbetaling av foreldrepenger og permisjoner, og fant ut at bare jeg hadde jobbet 6 av de siste 10 mnd så skulle det gå bra =) Så nei, det haster ikke! Det er ikke alltid like lett å planlegge sånne ting... Og det går fint an å søke ny jobb selv om en er gravid.

Jeg ble gravid i februar, og har termin 19. november. Søkte på nye jobber i april/mai (siden vikariatet mitt gikk ut 31.7.11) og fikk et årsvikariat som lærer fra 1.8.11. Var 15 uker på vei da jeg fikk jobben. Fortalte ikke om graviditeten før jeg hadde skrevet under på kontrakt. Arbeidsgiver har jo ikke lov å diskriminere deg i forhold til jobb pga graviditet, men det er nok sikkert mange som finner på andre grunner til å ikke ansette deg. Derfor valgte jeg å holde tett om rusket til kontrakten var signert.

Håper det var litt oppklarende. Lykke til med prøvingen!

Skrevet

Åh! Takk for gode svar til dere begge to! Godt at man slipper å ringe NAV, men får svar her! Så da kan man altså ha termin ca 4 mnd etter årsvikariatet går ut da!:) Flotte greier! Gleder meg nå. Satser på i få barn høsten 2012:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...