Gå til innhold

Tar dere jerntilskudd?

Anbefalte innlegg

Hei jenter!

jeg er gravid. 4+ 5 uker. Jeg er litt usikker på om jeg bør ta jerntilskudd. Føler meg litt svimmen av og til når jeg reiser men men har ikke hatt jernmangel tidligere og er usikker på hva jeg trenger. Tar dere jerntilskudd. er det lurt og begynne med jerntilskudd tidlig?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143445145-tar-dere-jerntilskudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

vanlig kontroll hos legen er i i uke 12, men du kan ringe hvis det er noe spesielt. Du har kansje bare lavt BT, det har jeg alltid i mine sv.skap. jeg blir også svimmel, men skal ikke ta jern. Du kan jo vente til de har ledig time, hvis du ikke begynner å besvime overalt å sånn ;)

Annonse

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3

Det er anbefalt ja, men ikke om du ikke trenger jerntilskudd. Det er anbefalt pga at kroppen tar det lettere til seg, men om man ikke har lav blod%, så skal man ikke ta jern tilskudd. Jeg gjorde det første svangerskap, og fikk beskjed om at så lenge blod% min var normal, så skulle jeg ligge unna all jerntilskudd.

Er ikke alle som har lav blod% fordi om dei mangler jern. Eg pleie å ha fin blod% fordi om eg mangle jern å må ta jerntabletter. Alle er forskjellige. :-)

Men vil tro det er blodtrykket som synker i det du reiser deg.

Gratulere så masse og lykke til videre :-)

Få sjekket jernlagrene, gjør ingenting om du må vente noen uker - du kan jo spise jernrik mat mens du venter - rødt kjøtt (gjennomstekt selvfølgelig), spinat, prim tilsatt jern etc. Dette gjør jo ingen skade. Viktig at jernlagrene blir sjekket, og ikke bare blodprosent, for de fleste gjelder reglen om at god blodprosent=gode jernlagre, men ikke for alle!

Har du gode jernlagre må du IKKE ta jern!

I starten av svangerskapet går gjerne blodtrykket noe ned, og det kan gi svimmelhet og til og med kvalme - dette kan du også få sjekket hos legen - og noen apotek har også den tjenesten. Er blodtrykket lavt er det ingenting å gjøre med, dessverre, annet enn å spise salt og lakris - men selvfølgelig kan man ikke pøse på med dét heller :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...