Gå til innhold

FY FAEN!!! Dette kan jo bare ikke være riktig??

Anbefalte innlegg

Skrev et innlegg i sta om bonus mannen min har blitt lovet. Inne på konto var det 12760 kr, han har fått forskudd den 15 på 5000 kr, altså total lønn på 17760 kr.

Han har jobbet 168 timer og hadde 150 kr timen,

168 x 150 = 25200 kr

Da har han betalt ca 30% skatt..han pleier å trekke ca 28 ellers.

Han ringte sjefen og lurte på når bonusen kom, om den i det hele tatt skulle komme. Sjefen svarte da at "joda, den var betalt inn samtidig den, og var kommet sammen med lønnen, 2000 kr var det"

For det første,..han har lovet en fin og god bonus..2000 kr??? Da kunne han latt være å si noe, og heller latt det være en koselig overaskelse. For det andre...da går jo ikke regnsestykket opp!!

For at det skal gå opp må arbeidsgiver ha trekt 38% skatt, noe som er ALT for mye på en slik lønning, og så lagt på de 2000 i "bonus".

Hva skal samboer gjøre med dette da?

Fortsetter under...

Har han det skriftlig at han ble lovet bonus, og ble det sagt noe om størrelsen på bonusen?

Husk at sjefen han godt kan synes at 2000,- er en fin og god bonus... Men har han det ikke skriftlig er det vanskelig å klage til sjefen.. Ord mot ord desverre..

Ja, fått roa meg litt nå, og det er ikke bonusen som er mest irriterende. Nei, han fikk jo såklart ikke noe skriftlig. Men har regna på det igjen, og det som går helt 100% opp i opp er dette regnestykket:

168x150 = 25200 kr

25200 kr + 2000 kr i bonus = 27200 kr

27200 kr - 36% = 17408

17408 - 5000 i forskudd = 12408 kr

Sjekket nettbanken, og det var 12408 som var utbetalt ikke den første summen jeg sa, hadde litt på lønningskontoen fra før.

Men det er vel ikke lov å plutselig trekke 36 % av hele lønna når normal skatt ellers er 28 % ? Han har faktisk 1000 kr mindre utbetalt nå enn han ville ha fått uten den bonusen! :( Stakkar, han er så skuffa!

Nå vet jeg ikke hvor han jobber, men med 150,- kr i timen kan det ikke være et veldig fancy sted? Ikke meningen å være frekk, altså, jeg bare mener at 2000,- kr kanskje regnes som mye på den arbeidsplassen? Jeg vet jo ikke hvor lenge han har jobbet der heller, eller hvor mange timer totalt, hvor mye utgjør f.eks. de 2000 prosentmessig av det han har tjent det siste året?

Uansett er jeg enig med deg om at de like gjerne kunne latt det være en overraskelse, evt. sagt summen med en gang så man visste hva man hadde å forholde seg til, i hvert fall hvis det lå i luften at man kunne vente seg noe mere enn 2000,-.

Som andre skriver, får dere sjekke lønnsslippen nøye og sjekke at det ikke er noen feil i utbetaling/skattetrekk.

Annonse

Han er murer, har fagbrev og allting, men han er ikke flink til å presse på lønninger, og de jobber ikke etter tariff. Det er et søskenfirma, og de andre tjener mye mer enn min samboer. Derfor har han byttet jobb, og har i den nye jobben 175 kr i startlønn, den jobben har han heller ikke fagbrev i.

Han pleier å ha 18-19000 utbetalt i mnd uten noe særlig overtid, så det er jo rart at han plutselig får 17500 etter skatt, og at dette liksom inneholder en "bonus", det vil si at han liksom skulle hatt 15500 for 168 timer uten bonusen, og det stemmer jo iallefall ikke.

Nei, vi får sjekke lønnslippen ja, men har veldig lyst til å ringe han og be han døtte den bonusen langt opp et visst sted og heller gi tilbake det han har krav på.

12:20 her. Som murer burde det vel være ganske normalt med OK bonuser, ja, da synes jeg 2000,- kr var lite. Spesielt hvis han tjener dårligere enn de han jobber sammen med. Kjedelige greier, når dere hadde gledet dere til en fin bonus, og ender opp med mindre penger utbetalt enn antatt... :(

Inen ting sånt! Vi har fellesøkonomi, og jeg tar meg av ALLE regninger, så her er vi åpne om sånne ting. Hehe..fagforening ja, måtte le litt nå ;)

Nei, det er ikke andre trekk, derfor er det så rart! Skal hente lønnslippen senere, sjekker da!

Annonse

Er bonuser skatte fri? Har han fått utbetalt alle timene han har jobbet? Hva står på lønnslippen? Firma eten egen lønnsavdeling kjører vanligvis lønnen via regnskapsfører. Kan det ha skjedd noe feil der? Har han 5 ukers ferie og har blitt trukket for en ferieuke denne gangen?

Ingen vits å blåse seg opp før du har disse opplysningene, feil kan skje og da skal feilene rettes opp ved neste lønnskjøring.

12.53: Hvor jobber han!? Der snakker vi bonus!! Det er jo en grunn til at han ville slutte og finne seg ny jobb! Han har hatt fagbrevet i 4 år, jobbet der i 7, så¨sier seg jo selv at han hadde ikke kommet noe særlig høyere i lønn. Han gikk opp 10 kr i lønn etter 3 år med fagbrevet..og det var vel da han begynte å se etter nye jobber.

Begynte i ny jobb i går, og som sagt, 175 kr timen i startlønn uten noen form for erfaring innen det yrket!

Da høres det ut som om arbeidsgiver har egnet feil. Det kan skje. Sansynligvis kommer vel lønnsoppgaven en av de første dagene. Da blir det enklere å se hva arbeidsgiver har tenkt. Om det er feil ordner det seg sikkert.

Det skal betales skatt av bonuser og da går det på den adnre skattekortdelen. Altså den som er beregnet til biarbeidsgiver. Veldig mange har 36% skatt der. Kan det være at jobben har gjort en feil og ikke bare trekt denne satsen fra bonusen, men fra hele lønnen også?

Den vanlige lønnen skal nemlig ha vanlig trekk på men på bonusen skal det trekkes mer skatt.

13.09: Ja, jeg håper det er det som har skjedd, at det er en feil. Jaja, selvfølgelig skal det skattes av bonus. Så det som virker mest fornuftig er at de har trekt 36 % av hele summen. Håper det er lett å rette på i såfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...