Gå til innhold

hvordan skal jeg ordne dette, eller lettere sagt legen?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber tredelt turnus (ikke innen helse), og har til tider også 3 dager på rad med 12 timers vakter. Jeg er også gravid i 22 uke og sliter veldig med nattevakter og disse tolvtimerne. Kan man bli sykemeldt bare disse vaktene?

Jeg kan ikke bli flyttet til dagvakter for der er det noen som allerede er på jobb, det samme med kvelden.

(dette er forøvring ingen problemer med å jobbe når jeg har disse vaktene).

Har merket det nå i det siste og jeg føler meg rett og slett dårlig etter å ha vært på jobb på disse natt og 12 timerne. Jeg sliter med å sove, blir irritabel og føler meg rett og slett syk. Har også en 4åring hjemme som skal ha sitt behov av mamma, og merker jeg fyrer ganske lett hjemme og. skal liksom ingen ting til.

Sjefen har ingen forståelse for at jeg er gravid heller, så jeg kan ikke snakke med han.

Har bestilt time hos legen så får se hva hun sier, men noen andre som har vært bortig liknende???

Fortsetter under...

nå er det jo slik at din arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge for deg.

om du ikke klarer 12 timersvakter så må han pent nødt til å omrokkere litt slik at du kan få jobbet disse timene på en annen måte. spiller ingen rolle hvor vanskelig han er. det er han du må prate med. du kan ikke spasere til legen og si at du vil ha sykemelding for enkelte dager pr. uke.

Helsepersonell fraråder generelt gravide til å jobbe nattevakter siden det kan ha negative virkninger på graviditeten. Så jeg hadde stilt ultimatum overfor arbeidsgiveren - enten tilrettelegger han slik han er pliktig til, eller så går du til legen og ber om svangerskapspenger (det er DET du skal ha, ikke sykepenger, når grunnen til fravær er arbeidsgiverens manglende vilje/evne til å tilrettelegge)

sjefen kan ikke sette meg inn på dag eller kveld, for da må han omrokkere på alle de andre også. Hvis jeg feks blir satt på dag isteden blir jeg overflødig og har ingenting der å gjøre egentlig.. Vi jobber 3 og 3 i sammen, og er man 4 så sitter en og stort sett ikke har noe å gjøre...

hilsen HI

Legen vet dette!

Det er to alternativer: Bedriften tilrettelegger slik at du får en arbeidstid/tidspunkt du kan leve med i forhold til graviditeten. Eller du får faktisk en ytelse for de dagene du ikke kan jobbe pga dette. Det er en form for sykepenger. Husker ikke hva det heter.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...