Rosa J10 Skrevet 2. august 2011 #1 Del Skrevet 2. august 2011 Nå er jeg mektig lei av diskusjonen vår i dette huset, og lurer på hva andre gjør i forhold til disse problemstillingene. Jeg har en samboer som jobber turnus, og begynner ofte seint (kl 15). Jeg selv begynner alltid kl 8 fra man - fre. 1. Når jeg har ferie, er det urimelig å bytte på å stå opp tidlig når man har et barn som står opp 05.30 hver dag? Han kan jo legge seg igjen innen kl 11.. 2. Ved levering i bhg: Jeg synes det er kjekt at han kunne ha levert snuppa til kl 9, i stedet for at jeg må gjøre det kl 7.10 når jeg skal på jobb. Det skåner jo henne (1år) for en veldig lang dag. Han mener at jeg bør la han sove om morgenen uforstyrret. 3. Vi har en bil med barnesete, og bor ca 500m fra bhg: Er det ikke enklere for han å rusle bort med god tid til kl 9, enn at jeg må parkere hjemme etter jobben før jeg går til barnehagen og henter henne? Jeg synes hvertfall det er litt mer stress på ettermiddagen med middagslaging, sliten unge, husarbeid osv, i forhold til hva det er om morgenen når han ikke skal rekke jobben før kl 15! Han vil jo kjøre for å raskere komme seg hjem til sofaen - husarbeid blir det minimalt med.. Ikke bare bare alltid - hadde vært fint og fått noen gode tips på hvordan andre gjør det. Orker ikke bruke så mye energi på å krangle om småting, merker jeg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143444165-turnusjobbing-barnehagelevering-hvordan-gj%C3%B8r-dere-andre-det/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
auro Skrevet 2. august 2011 #2 Del Skrevet 2. august 2011 Hadde aldri i verden gått med på å ha det sånn som du har det. Hvor gammel er han? Høres veldig umoden ut, som setter sine egne behov foran barnet. Her står vi opp hver vår dag. Synes de punktene du ramser opp er rett og rimelig. Han trenger et spark bak. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143444165-turnusjobbing-barnehagelevering-hvordan-gj%C3%B8r-dere-andre-det/#findComment-143444171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttefrøken Skrevet 2. august 2011 #3 Del Skrevet 2. august 2011 Ærlig talt, her får du ta en alvorsprat med mannen din. Makan til umodenhet da. Selvfølgelig leverer han snuppa deres i 9-10 tiden hvis han begynner sent(og ikke skal noe på morgenen vel og merke). Synes jo det er merkelig at han ikke vil ha litt ekstra kosetid på morgenen med datteren sin. Jeg jobber selv turnus og når jeg starter 15 leverer jeg kl 10, og pappan henter 1630. jobber jeg dag blir mini levert 0730 av far og jeg henter 15. Noen ganger hender det selvfølgelig at jeg leverer før, men da er det fordi jeg skal noe. det er det som er så fint med turnus jobbing, at barna kan få kosrte dager o bhg. da får man jo utnytte det mens man kan... mener jeg da..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143444165-turnusjobbing-barnehagelevering-hvordan-gj%C3%B8r-dere-andre-det/#findComment-143444219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venja Skrevet 2. august 2011 #4 Del Skrevet 2. august 2011 1. Vi bytter på å stå opp. Jeg står nok opp oftere enn han, men nå sover våre barn til rundt 7 om morgenen nå. 2. Mann med turnusjobbing og selv har jeg fleksitid. Har han tidligvakt så leverer jeg ungene, han henter. Barna er da i bhg fra 8-15 (15:30 om han handler på vei hjem). Jeg jobber da fra 08:30-16:30 og kommer hjem til middag på bordet. Har han seinvakt eller fri så leverer han rundt 9-9:30. Jeg går tidlig på jobb og henter dem da i 15:30 tiden på vei hjem fra jobb. Skulle jeg ha gjort begge deler hadde de fått veldig lange dager i bhg, minst 9 timer. 3. Hva med å kjøpe en bilstol ekstra? Ellers vil jeg si det er enklere for han å gå om morgenen, enn for deg på ettermiddagen. Slik du beskriver det så hadde ikke han trengt å vært der i hverdagen deres da han ikke bidrar. Sier ikke at du skal gå i fra han, men du må prøve å få han til å forstå at du ikke kan gjøre ALT! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143444165-turnusjobbing-barnehagelevering-hvordan-gj%C3%B8r-dere-andre-det/#findComment-143444230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
3 er nok! Skrevet 2. august 2011 #5 Del Skrevet 2. august 2011 Samboer jobber turnus, og de dagene han begynner seint (kl.15) er han ofte hjemme med da dersom det lar seg gjøre. Dersom det ikke lar seg gjøre mtp min jobb er hun aldri i bhg før kl 09.30 som er det seineste det er mulig å levere (naturbarnehage som drar på tur fra barnehagen kl 09.30, men det har også hendt at han da har levert i skogen når de er på tur). De dagene han har turnusfri er han også hjemme med henne, da finner de på noe artig sammen, tur i skogen, bader eller lignende, Han velger dette fordi turnusjobben hans innebærer at han også har uker da han ser datteren vår veldig lite, f.eks når han jobber 15-23, nattskift eller helger (da ser han henne ikke hele helga pga 12 timers skift). Han prioriterer derfor vår datter når han har mulighet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143444165-turnusjobbing-barnehagelevering-hvordan-gj%C3%B8r-dere-andre-det/#findComment-143444383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FanteGuri Skrevet 2. august 2011 #6 Del Skrevet 2. august 2011 Jeg jobber turnus, og har mange vakter som ikke begynner før kl. 14.30. Det er svært sjelden at mannen min må levere i bhg før han drar på jobb de dagene jeg begynner sent, men jeg vet det er mange av mine kollegaer som mener de har rett på å sove ut når de skal gå seinvakt også tidligvakt neste morgen. Dette pågrunn av at det blir kort hvile mellom to vakter.. Jeg er enig med deg i at barna nyter godt av kortere dager i bhg, derfor leverer jeg i 09-tiden, og får jo hele formiddagen for meg selv.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143444165-turnusjobbing-barnehagelevering-hvordan-gj%C3%B8r-dere-andre-det/#findComment-143444687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fire småtroll Skrevet 2. august 2011 #7 Del Skrevet 2. august 2011 1. Vi bytter på med å stå opp tidlig uavhengig av hvem som har feire, senvakt e.l. Han står nok opp oftere enn meg. Men ingen av oss ligger til langt på dag uansett da, den som ikke står opp med ungene står opp i halv åtte-åtte tiden. 2. Jeg jobber turnus, han driver for seg selv og har ganske fleksibel arbeidsdag. Barna er aldri i barnehagen før halv ni. Er oftest jeg som leverer, men om jeg skal begynne tidlig leverer selvfølgelig han. Den som er ferdig på jobb tidligst henter ungene, ingen vil jo at de skal ha lenger dager enn nødvendig i barnehagen. Han har også ungene hjemme hos seg mens jeg er på jobb innimellom, og han kan fint finne på å hente de i to-tiden bare for å ha en rolig og koselig ettermiddag med dem. 3. Her går vi til barnehagen så ofte som mulig, den som begynner sent på jobb kan fint følge til barnehagen på bena, eller hente med akebrett f.eks. Vi bor nesten 1 km fra barnehagen. Ungene synes det er kjempekos å gå dit, de skravler på inn-og utpust hele veien. Det er virkelig kvalitetstid med barna altså Men vi har barneseter i begge bilene, så om ting skjer (overtid e.l.) er det ikke noe problem å ta en telefon også kan den andre hente på vei hjem. Mannen min er heller ikke så veldig flinkt til å få unna husarbeid, men han er klar over det selv og har "forhandlet seg frem" til en avtale med meg. Han jobber litt ekstra av og til og bruker de pengene til å lønne en vaskehjelp, anbefales på det varmeste. Å komme hjem fra jobb til et grønnsåpeluktende rent hus er verdt sin vekt i gull! Høres ut som du lever sammen med en veldig bortskjemt mann, han lever som en 17-åring konge som snurrer mammaen sin rundt lillefingeren. Du er ikke mammaen hans, men en likeverdig partner, dere skal selvfølgelig dele på jobbene i hverdagen. Man må gi litt for å kunne ta litt, sånn er det bare. Men om han ikke frivillig vil tenke sånn er jeg redd det er vanskelig for deg å oppdra han.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143444165-turnusjobbing-barnehagelevering-hvordan-gj%C3%B8r-dere-andre-det/#findComment-143445511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa J10 Skrevet 2. august 2011 Forfatter #8 Del Skrevet 2. august 2011 Jeg kan nok si meg enig i at han er litt umoden på noen områder. Jeg har mange ganger tenkt med skrekk på hvordan ting hadde vært hvis vi hadde fått et barn med kolikk - hadde nok fått lite hjelp på kveld/natt fra den kanten.. Litt usikker på hvordan jeg skal få han til å ta mer ansvar, og ikke minst sette datteren vår foran seg selv. Han er faktisk litt opprørt selv over at han ikke klarer det. Bortsett fra egoismen hans er han virkelig en super mann! Men skal ikke stikke under en stol at det fører til endel konflikter. Bare å høre om at andre kan komme hjem til ferdig middag + at mannen handler, er jo heeelt fjernt! Heheh..! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143444165-turnusjobbing-barnehagelevering-hvordan-gj%C3%B8r-dere-andre-det/#findComment-143446089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venja Skrevet 5. august 2011 #9 Del Skrevet 5. august 2011 Tror rett og slett at du må stille litt mer krav til han.... Lag en liste over ting som må gjøres i hverdagen (både inne og ute) og så setter dere dere ned og fordeler oppgaver. Min mann er en slik som ikke ser at ting skal gjøres i huset, som liker å sove lenge og godt kunne tenkt seg å sitte oppe halve natten foran pcen, men han har da innsett at han må bidra for at hverdagen skal gå rundt. Så han tar sin del av henting/levering, handler mest og lager mest middag, fordi det er det som passer vår familie best. Må si han ble flinkere etter at nr 2 kom. Jeg gjør mest husarbeid, men han hjelper til når jeg ber om det. Jeg har stor tro på at dere finner ut av det Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143444165-turnusjobbing-barnehagelevering-hvordan-gj%C3%B8r-dere-andre-det/#findComment-143452649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå