Gå til innhold

"Brennende" verking i venstre pupp. hva er det?

Anbefalte innlegg

Det er svært ubehagelig!

Er også vondt å amme småen på dette brystet.

I mellom hver amming har jeg verk i puppen som er på en måte brennende.

Vanskelig å forklare...noen fler som har det sånn?

Hva kan hjelpe for å få det bort?

Fortsetter under...

Har du hatt dette lenge?

Det kan ut fra beskrivelsen din høres ut som sopp/trøske. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/4/Sopp-troske

Du bør kontakte lege for å få behandling til både deg og barnet. Behandle begge brystene, og kok alt av tøy (ullinnlegg, bh, sengetøy) som er i kontakt med det, vær nøye med håndhygienen.

Dersom det ikke blir bedre etter en ukes tid med behandling, må du kontakte lege på nytt. Be da gjerne om at det tas bakteriologisk prøve for å utelukke infeksjon. (Dersom du har hatt vondten lenge nå så be legen ta prøve første gang du er der.)

Takk for svar:) jeg var på sykehuset idag med småen for å ta føllings-prøven og jeg nevnte da dette til JM. Hun tok prøve av melken min også skulle jeg komme tilbake på fredag for oppfølging. Jeg kunne bare avbestille vist det ble bedre innen da. Hun syns også det høres ut som sopp, men hun syns det var veldig tidlig å få det (8 dager siden fødsel)

Får håpe det blir bedre snart:)

Min erfaring er at soppinfeksjoner ikke er uvanlige kort tid etter fødsel. Immunforsvaret er gjerne litt nedsatt etter graviditeten og brystene blir ofte såre pga dårlig teknikk og lite herding, noe som også gjør huden mer mottakelig for infeksjon. Samtidig bidrar sårheten til å maskere andre symptomer, så mange kommer seg sent til lege og behandling, de tror det skal være sånn. Flott at du fikk tatt prøver og blir fulgt opp! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...