Gå til innhold

Er ikke dette å dra nyfamilien litt vel langt?

Anbefalte innlegg

Gjest babyfabrikken er nå nedlagt :)

HÆ? Vet du, dette blir bare dummere og dummere....

Hvorfor har du egentlig hengt deg så veldig opp i at jeg ber datteren min ikke krangle på at stebroren må få hilse på hennes mormor innimellom? Kall meg gjerne dum, men jeg skjønner faktisk ikke at jeg gjør noe galt her.. Sorry..

Fortsetter under...

Nei, det er gutten til hans nye samboer. Altså stebroren jenta har hjemme hos faren. og da er vel ingenting mer naturlig enn at jenta må dele på MORmor. Hehe, snart er det nok slutt der også og da kommer det inn nye stesøsken som etter et par uker må innvies i alle sine familier, inkludert X-stebroren sin familie.

Den kan jeg svare på, vet du... Før jeg ble sammen med min eks var han stefar til en gutt. Da vi ble sammen bodde han og moren 5 hus på bortsiden av oss. Moren var alene med barnet da barnets far var "ukjent". Så selv om eksen og hans mor ikke var sammen lenger, begynte han å se på meg som sin stemor. Og min mor ble da hans "bestemor". Og vet du, DET har ikke datteren min NOE imot. Denne gutten er nå 21 år og kan fortsatt finne på å kalle mamma for bestemor. Så det er ikke det at hun ikke vil dele henne, men hun vil bare ikke dele henne med AKKURAT STEBROREN.. men som sagt... Tenk hva du vil...

Annonse

Men kan ikke du som hennes mamma tenke at da får det være greit?

Skjønner ikke hvorfor det er så big deal for deg at hun vil ha mormor for seg selv? Hun synes kanskje AKKURAT STEBROREN som du skriver er slitsom og har tatt nok av hennes liv!?

Måtte lese tråden det var snakk om og må si meg enig med HI her. Stebroren har jo ingenting i din familie å gjøre. Kan ikke skjønne at faren til jenta krever at han må få være med inn. Får jenta di være med når stebroren besøker besteforeldrene sine? Eller blir det annerledes siden de bor lengre borte? Er det slik at jenta di må "straffes" med å dele siden mormor bor nært og at stebroren blir unntatt siden han ser de så sjelden?

Isåfall er jo DET forskjellsbehandling!

Vel og bra for din mormor å bli kallet for mormor av masse barn hun ikke er det for, men bør det ikke telle mer at hun kan ende opp med et "ekte" barnebarn som kan ende opp med å føle seg avspist?

Annonse

Vet du hva min nye mann må tåle? At jeg har helgebesøk jevnlig av min ekssvigermor ;)

Greit han er voksen, men faktisk teller ikke status i det lange løp. De en vil ha kontakt med, har en kontakt med. Og de må folk en lever med, faktisk tåle. Dette gjelder også barn.

Min kjære og jeg hadde ikke kunnet være sammen dersom barna hadde fått bestemme alt mulig, eller han hadde vært vanskelig ang farmor til mine barn. Og vi hadde heller ikke kunnet hatt besøk av farmor til mine barn, dersom jeg skulle tatt feil hensyn.

Hva med å glemme litt familiekonstellasjoner og relasjoner, og godta mennesker for det de er? Alle er mennesker, og noen er en glad i, og andre ikke. De en ikke er glad i, kan en lære seg å like eller tolerere ;)

Det er faktisk etter den nye mannen min kom inn i bildet at det har blitt sånn mellom meg og min eks. Min nye mann var vant til at hans foreldre fortsatt kom sammen selv om de var skilt. Hans mor var t.o.m bedt i farens nye datters konfirmasjon ( det var forståelig skrevet?). Det var min nye mann som begynte å invitere min eks på grøt på julaften o.l. Og ettersom tiden gikk så fikk eksen ny familie også. Og de ble inkludert. Men si hva dere vil, vi får alltid skryt av lærerene hennes bl.a fordi vi alltid sitter samlet og hun er et lykkelig barn (bortsett fra akkurat mormor-situasjonen)..

Og jeg irettesetter ikke henne hos faren. Men vi samarbeider, og har felles retningslinjer..

Og ikke bestemmer jeg hvem som skal besøke min mor. Det bestemmer hun fint selv. Og ja, med så mange småsøsken så er det hennes "fristed"... de andre 19 dagene av måneden (give or take..)...

Dattera di kan lett føle at hun står helt alene hvis alle andre tar parti for stebroren. Hun kan føle at ingen er glad i henne...

Kan ikke du som er hennes mor, si at du forstår henne?

Det blir lett stressende hvis du skal legge deg opp i hva din eksmanns stesønn skal eller ikke skal.

Det er lett å få inntrykk av at jenta di har noen følelser rundt dette som ikke er lette for henne, uansett hvor snill pike og hvor godt tilpasset hun er.

Har du prøvd å snakke med henne om dette på hennes premisser? Med det mener jeg at du vil vite hva som gjør vondt uten at du mener å presse stebror på mormoren hennes fordi dere voksne vil. Kanskje hun trenger å høre at det er lov å negative følelser rundt stebror, at hun ikke må elske han osv. Kanskje dere kan bli enige om noe sammen.

Ja, faktisk i slike familieforhold så synes jeg med fordel barna kan få bestemme slike ting, eller i alle fall få inntrykk av at de bestemmer og at deres følelser og ønsker blir sett og tatt hensyn til.

Mener at hun ikke skal dele mormor med stebror. Ofte er det en spesiell kontakt mellom en bestemor og et barnebarn. La de to få ha dette forholdet i fred. Hun deler jo mer enn gjerne faren og resten av familien med stebroren, synes det får holde. Hvor gammel er gutten?

Dette er som om nabogutten skulle stikke innom avogtil. Synes synd på stebroren hvis han må sitte i bilen mens stefar og stesøster får brus i huset.

Hvis han hadde vært med hver gang, og vært med på overnattinger, så hadde jeg forstått henne. Kanskje trenger hun forsikringer om at hun er mormors jente?

God morgen, dere!

Jeg avslutter som jeg startet, og som jeg skrev i det andre innlegget:

Jenta er der nesten daglig ig sover der minst en gang i uka, ALENE. Det har ALDRI vært snakk om å DELE sin mormor, men hun må faktisk bare finne seg i at mormor er hyggelig mot gutten og at han får komme innafor døra de gangene han er med dem opp!! Slutt å kverruler så utrolig mye!!

06:19, takk for at du forstår, det har aldri vært snakk om å dele mormora, men at hun ikke kan bestemme hvem mormor skal ha på besøk. Jo mer jeg har måttet forklare, jo mer har liksom folk hengt seg opp i detaljer som egentlig ikke er vesentlig. Vi er en imøtekommen familie, og både vi og datteren min er gjestfri mot alt og alle, men hun sliter altså med stebroren. "alle" rundt oss kommenterer hvor flott det er med samholdet i familien vår, men det er bare her inne folk klarer å få det til å bli noe negativt.

08:13 var forresten meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...