Gå til innhold

Er ikke dette å dra nyfamilien litt vel langt?

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden ang stedatter hvor ei skriver at hennes datter vil ha mormor for seg selv, og dette lar verken moren eller mormor datteren ha lov til. Den hun ikke vil ha rundt mormor er hennes stebror. Og ikke hennes stebror hos moren men hos faren. Altså sønnen til stemor.

Har selv barn med en som ikke er blant oss lenger. Men om saken hadde vært annerledes og vi var skilte og han fant ny samboer med et barn fra tidligere: ja, jeg hadde aldri presset min datter til å måtte dele min mor med dette stesøskenet.

Er dette vanlig? I mitt hode er dette å trekke det for langt! Er det slik at i redsel for å eksludere ender det med at noen blir presset til det ytterste?

Fortsetter under...

Gjest babyfabrikken er nå nedlagt :)

Det er meg du snakker om her, og jeg må si jeg ble litt overrasket over å få en egen tråd.

Det jeg skrev er at datteren min er hos MINE foreldre nesten hver eneste dag. Hun går dit etter skolen både den uka hun er hos meg og når hun er hos faren. Hun ser dem sikkert 5 dager i uka. Er det da rart at hennes far mener stebroren må få lov til å være med opp til dem om de f.eks skal innom for å hente noe om de er på vei forbi e.l Da byr gjerne mamma på et glass brus o.l. Mener du at faren hennes skal be gutten vente i bilen?

Vi presser ikke jenta til å dele mormor, men vi lærer henne at stebror også må kunne få sette sine bein innenfor huset til hennes mormor uten at det blir krig. Skal ikke glemme og nevne at datteren min får opptil 1000 kr i jule- og bursdagsgave av stebrorens morfar. Så døra må svinge begge veier her.

Og moren min og jeg nekter da ikke datteren min å ha foreldrene mine for seg selv, men hun er 11 år, har 3 småsøsken og en fetter som også må få være der. Hun styrer faktisk ikke sjappa her..

Vi forlanger ikke at stebror skal få overnatte hos mine foreldre, for eksempel. Vi forventer bare at en 11åring ikke lager et helvete bare fordi stebroren får komme inn og får en is eller noe mens de er der. Men om datteren min fikk velge, så skulle ikke stebroren få nærme seg huset deres engang! Skjønner du nå hva jeg mener?

Hun får 1000 kr av stebrorens morfar ja. Men får hun noe fra stebrorens farfar eller farmor? Først da blir det det samme;)

Og det du sier nå er annerledes enn isted. Da sa du hun måtte dele siden hans mormor bodde et helt annet sted.

Nei, men hun får gaver av stebrorens far.. Mer enn det jeg gir stebroren ihvertfall..

Og var det DET du klarte å henge deg opp i??

For det første; det var ikke min tråd, så hvorfor skulle jeg gå i detaljer om hele familiesituasjonen vår? Vi har et nært forhold, jentas "andre familie" er velkommen hit når mine barn har bursdag. Faktisk på fredag skal vi feire lillebrors 3årsdag og jeg har sagt at da er det bare for dem å stikke innom. Vi renner ned dørene hos hverandre, og datteren min er kjempeglad for at vi alle går så godt overens og kan sitte sammen alle mann på skoleforestillinger o.l. Men akkurat mormor er et sårt punkt.

Og for det andre; det at hans mormor bor i Sverige var bare en bi-setning. Jenta mi sier til faren at "han har sin egen mormor". Ja, det har han, men hun bor altså i Sverige og ser han noen få ganger i året. Datteren min ser sin mormor opptil 20 ganger hver måned. Er det virkelig sært av oss å forvente at hun da kan "dele" mormoren sin med stebroren 30 minutter en gang i kvartalet? Hennes far og stebrorens mor har bodd sammen i 3 år, gutten har kanskje vært der 10 ganger, men det er 10 ganger for mye i følge datteren min..

Har jeg sagt at faren venter i bilen?

Fordi min eks og mine foreldre har et nært forhold, faren min er styreleder i eksens firma blant annet, så går alltid eksen fram til døra sammen med dattera mi for å skravle med foreldrene mine, og da ber mamma dem inn. Selvfølgelig må da stebror også være med inn.. De har alltid stilt opp for han da hans familie bor et stykke unna, og de er veldig glade i ham.

Annonse

Ja, skjønner godt det er 10 ganger for mye i følge henne. Her har vært utrolig mange tråder fra bitre stemødre de siste årene, bl.a tråder hvor stemor flyr i flint fordi biomor har kontakt med x-svigermor. Og det er ikke snakk om hvor mye støtte disse stemødrene har fått. Biomor må da skjønne at hennes tid i den familien er over osv osv. Når ikke voksne folk klarer oppføre seg å se forbi denne sjalusien hvordan kan det forventes av barna?!

Uansett hvordan du vrir på det har ikke DIN mor noe med barnet til din X sin nye samboer å gjøre! Ser du ikke hvor teit det er?

Ikke rart jeg har mye frustrerte elever i småskolen som sliter med "familie"forhold.

Takk, det er det jeg har prøvd å forklare hi (som mest sannsynlig er den jeg diskuterte dette med i det andre innlegget). Dattera mi styrer ikke sjappa her! Datteren min er snill som dagen er lang, men akkurat mormor/stebror-temaet, der blir det bråk.

Joda, kjekt lære barn å dele men hvorfor skal denne jenta dele mormor med denne gutten? Hadde skjønt det om var stefaren sin mor!

Og for å slå det den andre veien; stebror har vel ikke vondt av å lære seg at han heller ikke skal være med overalt?

Ser for meg at dette er et skikkelig sårt punkt for jenta og hun yndmykes skikkelig.

Så det du sier er at andre barn ikke kan være med på besøk med mindre de er i en familierelasjon med den de besøker? Og man kan heller ikke ta imot besøk av barn man ikke er i familie med?

Herregud! Det er det teiteste jeg noensinne har lest i dag!

Nei, det er det du som sier!

Jeg sier bare det er feil å forvente at jenta skal dele på mormor. Babyfabrikken motsier seg mye. Først er det snakk om 10 ganger, så er det hver gang hun henter, så må hun ikke dele, så må hun dele fordi hans mormor bor langt vekke.

Fordi ingen barn eller voksne eier andre mennesker. Mormor kan ha besøk av nabojenta om hun ønsker det. Hun kan selv invitere gutten på besøk og mormor bestemmer selv hvem hun vil, og ikke vil, ha besøk av.

En 11-åring er verken sjef over mormor eller huset til mormor. Og vil mormor ha besøk av gutten i hennes eget hjem så er det hennes rett.

Ydmykes? Hun er et trasstroll som vil bestemme (sorry, babyfabrikken).

Annonse

Det er jo ikke direkte snakk og dele mormoren her.. men at hun kan akseptere at stebror en sjelden gang blir med inn dersom mormoren inviterer dem inn.

og jeg er enig hun burde tollerere det, men det er jo ikke alltid lett, det er ikke greit og si hva som plager henne og som hun tenker på. hvorfor dette er krise.

Kansje hun føler stebror har allerede tatt pappaen hennes og derfor ikke vil at han også skal stjele mormoren hennes som hun står nær?

Det var ikke snakk om besøk! Har jeg nevnt noe om besøk? Med å dele på mormor er det snakk om bestemorrollen. Har du en bestemor så regner jeg med du skjønner hva jeg mener. Vis meg det barnet som ikke ville bli sjalu om bestemor ble "bestemor" til dem hun ikke er det til.

Nettopp! Kan man ikke i en slik familiesituasjon som denne jenta har havnet i bare godta at mormor er hennes?

Jeg mistet min gode kontakt med nesten alle familiemedlemmer etter skilsmisse, steforeldre, stesøsken, halvsøsken, helsøsken osv på grunn av voksnes misforståtte "gode hensikt"

Det er de voksne som har valgt seg ny familie. Ikke barna!

Enig med HI hær. Syns dette høres merkelig ut. Jenta føler antagelig det som en inngripen at stebror som allerede tar så mye plass grunnet adhd(om jeg ikke husker feil) skal innvies i den siden av familien også.

Jeg er et slikt barn.

Da mine foreldre ble skilt flyttet jeg med pappa. Etterhver fant han en ny dame med en datter. Datteren hadde ingen pappa og derfor heller ingen farmor og farfar. Fortsatt den dag i dag, 20 år etter, er min farmor og farfar også hennes farmor og farfar.

Og jeg tror ikke jeg er noe enestående eksempel på barn som skjønner det med å dele.

Forholdene i denne familien er tydeligvis veldig kompliserte. Din eks, som er veldig populær blant dine foreldre, kjører rundt med sønnen til din nye mann, og sin datter som er denne guttens stesøster?

Jeg har 100% sikkert misforstått noe her, men...

Som din nye mann ville jeg følt meg truet av den situasjonen. Men ikke sikkert du er sammen med noen mann nå.

Hvorfor skal du bestemme hvem dine foreldre skal ha på besøk? Og det er vel ikke lurt av deg å irettesette dattera di for noe som skjer når hun er hos faren?

Ja, det er sikkert fryktelig teit at vi, som er så mye sammen, prøver å vise datteren vår at vi tar vare på alle i hennes nærkrets. FY til mamma og meg, vi burde bare stenge døra i fjeset på gutten å nekte han å komme inn.. Jaja...

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med eksempelet ditt. Min eks har kontakt med mine foreldre, javel? Men hans nye dame har også blitt glade i mine foreldre. I forrige uke var foreldrene mine og søsteren min på båttur med eksen og datteren min. Den nye dama syns det er greit, da hun ikke ser på meg og mine som en trussel.

Men vet du; nå er det 2.august, jeg har bursdag nå, og har ingen planer om å starte bursdagen min med å måtte forsvare meg ovenfor folk som ikke kjenner meg. Men kos dere videre med å diskutere livet mitt, jeg trekker meg ihvertfall ut av denne diskusjonen. Vél vitende om at jeg har en flott og sammensveiset familie. Det er det viktigste for meg =)

God natt =)

Men du hadde kun denne familien. Du bodde ikke halvparten hos mor og halvparten hos far, i tillegg til å få søsken tredd nedover huet på alle kanter?

Kan godt skjønne at jenta det er snakk om(har ikke lest den andre tråden så kan ha gått glipp av noe)har lyst å ha et sted hvor hun kan få være i fred.

Nå har ikke jeg lest den andre tråden.Men HI,hun du skriver om nå,er jeg enig med.

Jentunger kan være skikkelig bitchy.Har en jente selv i den alderen,og gud bedre meg for en storm!

(Jeg skjønte forøvrig ikke en dritt av det du skrev,ble bare rotet,men når hun det ble snakket om kom,da funka det for meg hehhehe)

TH

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...