Gå til innhold

8 mnd, mat, rutiner og utvikling:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her spiser snupp:

Pupp, grøt, mellommåltid, middagsglass og grøt. Drikker mest vann til måltidene.

Hun sitter, krabber, klapper, vinker og l'er og leker.

Hun sover 2 ganger på dagtid, legger seg 20 og sover til alt fra 05:30-07:30.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vesla er 8 mnd. om 4 dager.

Her er det pupp, skive, mellomåltid, middag og grøt. (litt pupp innemllom også)

Hun sitter, krabber og reiser seg opp over alt! Flytter føttene i skritt når jeg holder henne i armene.

Hun sover 2 til 3 lurer om dagen. Legger seg mellom 19.00 til 20.00. Sover til alt fra 05.00 til 07.00.

Skrevet

Slik ser dagen vår ut:

Kl.8: pupp

ca 1t senere: 1 posjon grøt + dæsj med fruktmos oppå

Ca 10.45 - 12: Sove - Pupp når han våkner

Kl.12.30: Middagsglass med litt grøtpulver i + fruktmos

Ca.14.45 - 16: Sove - pupp når han våkner

Kl.16.15: 1,5 brødskiver med leverpostei/ hvitost + fruktmos/ frukt + tran

Kl.18.10: kveldsmat - 1,5 prosjon grøt - dæsj fruktmos oppå

Lite før kveldsstellet: pupp (siden han har fått tenner nå så må de pusses)

Kl.19.30 - 19.45: Zzzzzzzzzz og sover til kl.7 - 7.30

Han sitter, klarer å stå på fire, men har ikke knekt koden åssen han skal gå fremover, ligger oppreist til sides, klapper, ruller fra magen til rygg og motsatt, åler skikkelig fort, går godt når vi holder han i armene, har klart å si papa, mama, hei og hade

Skrevet

Kan jeg spørre når dere begynte med middagsglass, evt 3 fast måltid pr dag? Gutten min er snart 6 mnd og jeg skal ut i jobb når han er 8.

Skrevet

Jeg begynte å gi han litt smaksprøve av middagsglass 1 uke før han fylte 6mnd. I begynnelse frys jeg en god del ned, for dem klarer ikke å spise opp hele glasset. Nå sluker han hele glasset på 1 blunk :)

Ellers så økte jeg til 3 fast måltid da han var 7mnd pga nattavvenning.

Skrevet

Ane Elise:

Hvilket grøtpulver bruker du når du tilsetter det i middagsglass?? Tilsetter du det i alle typer glass og hvor mye?? Og hvorfor gjør du det.....er bare så spent på hvorfor du gjør det:)

Skrevet

Påsan er 8 mnd og en uke gammel.

Vi begynte med "middagsglass" da han var 4 mnd. (Han har fått mme siden fødsel.) Da spiste han en skje eller to om gangen med sånn grønnsakspurè fra Nestlè. Tok det veldig gradvis derfra, tror han var nærmere 6 mnd før han spiste hele glass (innholdet, i hvert fall). Men siden han har fått smake på alt vi har laget som har egnet seg for ham, og dermed fått litt biter innimellom også, har vi ligget litt foran hele veien på "aldersgrensa" på glassene - dvs 5-6 mnd en stund før han ble 5 mnd gammel, 8 mnd-glass da han ble rundt 6,5 mnd. Mest for variasjonens skyld, egentlig. Og litt fordi det føltes så bakvendt å gi han finmost purè når han mestret og koste seg med litt småbiter.

Ellers: våkner i 6-tida (hvilket føles tidlig nå, men kommer til å passe veldig fint når jeg begynner på skolen i oktober), ca 100 mL mme til frokost, risgrøt og fruktbeger 09:00-09:30, middagsglass i 12-13-tida, 180 mL mme rundt 15:00-15:30 og fullkornsgrøt + ca 100 mL mme rundt 18:00-18:30.

Kl. 19:00 synger vi Soro og han sovner som en stein og sover hele natta. Nå som det er så sykt varmt hender det at han trøbler litt mer, da. Men det gjør vi voksne, også....!!

Han babler, men sier ingen ord. Vi har forsøkt å lære ham å vinke og klappe, men han virker ikke særlig interessert. Han liker at vi tøyser og tuller med ham. Han gjør seg til for "fremmede", dvs venner og familie som han ikke ser hver dag. Han er trygg og harmonisk og gråter sjelden, men han HYLER når han ikke får viljen sin.

Han krabber etter kattene våre og hviner av fryd :D

Han snudde seg fra rygg til mage da han var nesten nøyaktig 3 mnd gammel. Fra mage til rygg greide han ikke før han var nesten 5 mnd, så jeg var nedpå og snudde ham et par millioner ganger, han ble jo så sinna :) Han begynte å åle da han var rundt 6 mnd, krabbet ordentlig rett før 7-månedersdagen, og reiste seg opp ved stuebordet bare noen dager senere. Nå går han med støtte. Det har gått unna i det siste!

Skrevet

TIRILGIRL:

Jeg bruker all slags grøtpulver som jeg har tilgjengelig i skapet. Varierer det fra dag til dag utifra hva slags grøt han har fått til frokost. Grunnen til at jeg gjør det er fordi nurket har aldri lik den tynne konsistensen i middagsglassene. Han må ha litt tyggemotstand ;) Dessuten smaker ikke de middagsglassene noe særlig, syns han spiser mer av dem når det har litt frukt smak i maten.

Når det gjelder mengde av grøtpulver, så må du bare prøve deg frem. Noe middagsglass er tykkere i konsistensen enn andre igjen. Ha uansett litt etter litt, og bland det til f.eks samma konsistens som du har på grøtmåltid :) Lykke til!

PS: Er det noe middagsglass hvor det er tykk blanding, er det bare å tynne det litt ut med mm/ mme/ vann og bland så grøtpulver i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...