Gå til innhold

uføre trygd

Anbefalte innlegg

Jeg er 36 år, og jobber 60% stilling i en barnehage.

Jeg jobber bare 60% forde stillingen jeg søkte på bare var 60%.

De senere år har jeg hatt mye fysiske plager, og ved siste legebesøk mistenker legen min fibromyalgi.

Dette har jeg vagt hørt om, men ingen kjennskap til, har lest litt på nett, og ser at mange ender som ufør.

Det frister ikke. Men sitter her og tenker da, tankene spinner............hva om jeg blir uføretrygdet til slutt........hvordan skal jeg overlev økonomisk da?

Blir størrelsen av uføretrygd bestemt ut fra hvilken inntekt jeg har hatt, eller får alle som er 100 % ufør det samme?

Går det an å bli 40 % ufør, eller 60% ufør?

Eller er det alt eller ingenting?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143443545-uf%C3%B8re-trygd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan nok bli gradert uføretrygda. Har høyrdt om fleire som er 50% uføre og jobber 50%.

Hvilken plager har du. Jeg er henvist til revmatolog for leddgikt. Litt ugunstig tidspunk sida eg omsider har søkt skule, men det er ikkje så interesant å ta ei utdanning for så å ikkje kunne jobbe med det eg utdanner meg til etter på.

1. Nei, det går ikka nn å bli 40% ufør fra folketrygden. Folketrygdens krav er minst 50% arbeidsuførhet ift ethvert yrke. Varig ufør får man først etter at all medisinsk behandling er utført og attføring er forsøkt eller vurdert.

2. Du får ikke uføretrygd utfra diagnose, men utfra evt arbeidsuførhet. En diagnose arter seg forskjellig fra person til person, og hverken kreft, amputasjoner, fibromyalgi eller MS (for å ta noen eksempler) gir noen som helst garanti for en uførepensjon fra staten.

3. MANGE men fibromyalgi lever fint med diagnosen og klarer full jobb og mer til.

4. Eneste kjente "behandling" for fibromyalgi er trening og fysisk aktivitet. Diagnosen kan ikke stilles av fastlege, men av fysikalmedisiner.

Annonse

Ikke å bli 40% ufør, men dagår det an å bli 60% ufør da??

Hvis man greier å jobbe 2 dager pr uke men ikke 5 lissom..........

Jeg håper jeg IKKE trenger komme i denne situasjonen, jeg vil jo jobbe jeg.

:)

men slik det er nå sliter jeg med å greie min 60% i barnehage...... Kanskje jeg skulle sittet i kassa på rimi..........

HI

Det går fint an å leve med fibro. Det er viktig at du sørger for korrekt trening og en kombinasjon av hvile og aktivitet.

Det er ikke gitt at du blir ufør selv om du har sykdommen.

Så vidt jeg vet er det inntekten som er utgangspunkt for utbetalingene.

Det er egne regler for ung ufør. Ut i fra innlegget ditt gjetter jeg på at du er ung, men vet jo ikke.

Sørg for å få rekvisisjon til en god fysioterapeut som kan hjelpe deg med trening, ta kontakt med fibromyalgiforbundet. Mange steder er det bassengtrening for gruppen (sammen med revmatikere). De har sikkert også gode tips.

Veien til ufør er laaaaang.

Først: Sykemelding deltid/heltid et år. Jevnlig timer hos legen, utredning og i ditt tillfelle kanskje henvisning til fysio.

Etter 1 år: Om ikke har situasjonen har bedret seg, så kan du søke om Aap. Da vil du kun få utbetalt 66 % av de 60 %. Her kan du evt fortsette i jobben din om du er deltidssykemeldt eller du får omskolering. Om ikke de er ferdig med utredningen, så kan det hende du får videre utredning.

Etter maks 4 år: Kanskje er du tilbake i jobb eller fortsatt på Aap. Om du fortsatt ikke er i bedre form, så kan du søke om Ufør, men det er ingen selvfølge at du får innvilget det. Alt skal være prøvd ut før Nav innvilger uføre. Mange som har vært flere år gjennom Nav og omtrent i kamp mot Nav, for å få innvilget ufør.

Ja jeg vet det er laaang tid for å få uføre. Men nå er jo saken at jeg IKKE vil bli ufør.

Nei, jeg håper da inderlig ikke det.

Men jeg bare må tenke på min økonomiske ituasjon hvisomatte dersomatte.

Hva med å få 60& uføretrygd, så kan jeg feks jobbe 1 til 2 dager pr uke, dersom jeg greier det.

Er jo forskjell på å jobbe 5 dager pr uke og å jobbe 2 dager pr uke da.....

Håper jeg i grunnen ikke har fibro i hele tatt jeg.

HI

Uføretrygd er en pensjon, så den blir beregnet etter hva du har tjent i ditt yrkesaktive liv.

For å ha krav på trygd fra nav må du være minst 50% ufør, og det tar lang tid å komme dit.

De fleste av oss har jo forsikringer som vil utbetale en del penger ved varig ufør så en får betalt ned litt lån o.l. om en skulle havne i en sånn situasjon.

Her kan du beregne hva din pensjon vil bli utfra lønn og alder

http://www.storebrand.no/site/stb.nsf/Pages/ufoerhet.html?OpenDocument&WT.srch=1&WT.mc_id=google&gclid=CLmm2_aQsaoCFYa_zAodN2Wk8A

Men finnes selvfølgelig en minstesats og du vil få tillegg for forsørgeransvar og kan søke bostøtte og div andre stønader. Du sulter ikke ihjel, men det er ikke noe å bli rik av heller.

Hilsen datteren til ei som er ufør pga revmatisme.

Annonse

Forsikring............HAHAHA............

Vi var så "dumme" at vi byttet forsikringsselskap i fjor, og på helseerklæringa var jeg så "dum" at jeg var ærlig og skrev at jeg hadde vert hos lege med smerter i kroppen og legen mistenker fibromyalgi, og at han hadde snakket om å hennvise meg.

Fikk da brev tilbake fra trygg vesta om at jeg ikke fikk innvilget uføretrygd så lenge jeg var under utredning for fibromyalgi.

JEg var velkommen til å søke på nytt når utredningen var ferdig, men dersom jeg har fibromyalgi kom IKKE uføreforsikringen til å gjelde dersom dette gjorde meg ufør.................

Likedan mannen min, "dum" som han var var han ærlig, og skrev at han hadde nettopp fått diagnosen Psoriassis. Da fikk han et brev hvor de ga han uføreforsikring, men at dersom han ble ufør pga psoriassis kom han ikke til å få utbetalt ett eneste øre..........

Angrer bittert på at vi ikke bare hadde de forsikringene vi hadde, for de var jo tegnet lenge før noen av oss hadde noen plager.....

UFATTELIG BITTERT nå i ettertid.......

Ville jo bare være ÆRLIG vi..........

HI

Men sa dere opp den gamle forsikringen før dere hadde fått svar på om den nye var innvilget?

Når man bytter forsikringselskap er det jo det nye forsikringselskapet som skal si opp de gamle forsikringene, men når det gjelder ufør og ulykke skal de overlappe hverandre med 3 mnd. Altså sies ikke den gamle opp før det er gått 3 mnd, så du kan bli "godkjent" av det nye forsikringselskapet. Om du ikke blir godkjent lønner det seg jo å fortsette med den gamle forsikringen og du lar være å si opp den.

Dette skulle forsikringselskapet informert dere om synes jeg, gjorde de ikke det.

Vi byttet nemlig også for et års tid siden, men det var før jeg begynte min utredning for fibromyalgi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...